Tarikh | 11 Januari 2010 (Isnin) |
Masa | 7.05 – 8.15/ 10.55-12.05 |
Kelas | 5S3 5S1 |
Tajuk | Komsas - Tragedi (Prosa Moden) |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat: -Menceritakan secara ringkas plot cerpen tragedi -menyatakan tema cerpen -Menjelaskan 3 atau 4 persoalan berdasarkan cerpen yang dikaji. |
Aktiviti | -Pelajar diminta menceritakan semula secara ringkas plot cerpen tragedi. -Pelajar akan menjelaskan tema cerpen tersebut. -Seterusnya guru menerangkan persoalan cerpen dan meminta pelajar mengaitkan dengan kehidupan sebenar. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu: Kesusasteraan Melayu dan P.Moral Nilai: Belas Kasihan, Bertimbangrasa, Hemah Tinggi KBT: Merumus |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat mereka tentang persoalan yang dibincangkan dalam cerpen Tragedi. |
Tarikh | 12 Januari 2010 (Selasa) |
Masa | 8.15 – 9.25 |
Kelas | 5S1 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi. -Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. -Menulis rumusan mengikut format yang betul. |
Aktiviti | - Guru meminta pelajar meneliti petikan yang diberi. -Pelajar diberi masa 15 minit untuk membaca dan seterusnya menggariskan 6 isi tersurat. -pelajar akan menulis rumusan mengikut format yang diajar. |
Sistem Bahasa | Ayat tersurat dan tersirat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral |
BBB | Petikan |
Refleksi | Pelajar menulis rumusan mengikut format yang diajar. |
Tarikh | 12 Januari 2010 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 / 11.30-12.40 |
Kelas | 5S5 5K8 |
Tajuk | Komsas - Tragedi (Prosa Moden) |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat: -Menceritakan secara ringkas plot cerpen tragedi -menyatakan tema cerpen -Menjelaskan 3 atau 4 persoalan berdasarkan cerpen yang dikaji. |
Aktiviti | -Pelajar diminta menceritakan semula secara ringkas plot cerpen tragedi. -Pelajar akan menjelaskan tema cerpen tersebut. -Seterusnya guru menerangkan persoalan cerpen dan meminta pelajar mengaitkan dengan kehidupan sebenar. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu: Kesusasteraan Melayu dan P.Moral Nilai: Belas Kasihan, Bertimbangrasa, Hemah Tinggi KBT: Merumus |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar berkenalan dengan watak utama dan sampingan dalam cerpen. |
Tarikh | 13 Januari 2010 (Rabu) |
Masa | 8.15-9.25/ 9.45-10.55/ 11.30-12.40 |
Kelas | 5S3 5S5 5K8 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi. -Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. -Menulis rumusan mengikut format yang betul. |
Aktiviti | - Guru meminta pelajar meneliti petikan yang diberi. -Pelajar diberi masa 15 minit untuk membaca dan seterusnya menggariskan 6 isi tersurat. -pelajar akan menulis rumusan mengikut format yang diajar. |
Sistem Bahasa | Ayat tersurat dan tersirat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral |
BBB | Petikan rumusan |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan rumusan |
Tarikh | 14 Januari 2010 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15/ 8.15-9.25 |
Kelas | 5S3 5S1 |
Tajuk | Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata / istilah dan bahasa |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Mengenalpasti kesalahan kata/istilah dan bahasa dalam sesuatu ayat. . |
Aktiviti | Guru mengedarkan petikan kepada pelajar. Pelajar diminta untuk mengenalpasti kesalahan kata /istilah dan juga bahasa dalam setiap ayat yang dipaparkan. |
Sistem Bahasa | Membetulkan kesalahan kata/istilah dan bahasa |
Penyerapan | Ilmu:Isu semasa Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama KBT : Menjana idea |
BBB | Bahan rujukan |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti kesalahan kata/istilah dan bahasa dalam sesuatu ayat. |
Tarikh | 15 Januari 2010 (Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15/ 9.40-10.40 |
Kelas | 5K8 5S5 |
Tajuk | Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata / istilah dan bahasa |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Mengenalpasti kesalahan kata/istilah dan bahasa dalam sesuatu ayat. . |
Aktiviti | Guru mengedarkan petikan kepada pelajar. Pelajar diminta untuk mengenalpasti kesalahan kata /istilah dan juga bahasa dalam setiap ayat yang dipaparkan. |
Sistem Bahasa | Membetulkan kesalahan kata/istilah dan bahasa |
Penyerapan | Ilmu:Isu semasa Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama KBT : Menjana idea |
BBB | Bahan rujukan |
Refleksi |
No comments:
Post a Comment