Tarikh | 28 Februari 2011 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.20-10.55 |
Kelas | 4K8 4S1 |
Tajuk | Penulisan : Pemerdagangan Orang satu jenayah |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | Guru menyoal pelajar berkaitan tajuk karangan . Pelajar menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk yang diberi. Seterusnya guru membimbing pelajar untuk menulis ayat topik,ayat huraian, dan ayat contoh. Guru memantau pelajar ketika menulis karangan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Bertanggungjawab, kegigihan KBT: a) |
BBB | Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan 3 atau 4 isi penting dan seterusnya menghasilkan Ayat topik, Ayat huraian dan ayat contoh. |
Tarikh | 28 Februari 2010 (Isnin) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Penulisan : Pemerdagangan Orang satu jenayah |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | Guru menyoal pelajar berkaitan tajuk karangan . Pelajar menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk yang diberi. Seterusnya guru membimbing pelajar untuk menulis ayat topik,ayat huraian, dan ayat contoh. Guru memantau pelajar ketika menulis karangan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Bertanggungjawab, kegigihan KBT: a) |
BBB | Lembaran Kerja |
Refleksi | Pelajar menulis ayat topic, ayat huraian dan ayat contoh dengan bimbingan guru. |
Tarikh | 1 Mac 2011 (Selasa) |
Masa | 7.05-8.15 / 11.30-12.40 |
Kelas | 4S1 4K8 |
Tajuk | Drama |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru meminta pelajar bercerita semula kisah yang digambarkan dlm drama tersebut. -Pelajar mencatat sinopsis untuk memudahkan ulangkaji -Guru menjelaskan tema dan persoalan drama, watak & perwatakan |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Penyerapan | Ilmu: Kesusasteraan Melayu Nilai: Bertanggungjawab, kasih sayang KBT : a) Menjana idea b) Belajar cara belajar |
BBB | Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Pelajar mengaitkan tema dengan kehidupan yang sebenar |
Tarikh | 1 Mac 2010 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Penulisan : Pemerdagangan Orang satu jenayah |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | Guru menyoal pelajar berkaitan tajuk karangan . Pelajar menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk yang diberi. Seterusnya guru membimbing pelajar untuk menulis ayat topik,ayat huraian, dan ayat contoh. Guru memantau pelajar ketika menulis karangan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Bertanggungjawab, kegigihan KBT: a) |
BBB | Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk dan seterusnya menulis ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh. |
Tarikh | 2 Mac 2011 (Rabu) |
Masa | 7.05-8.15 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. |
Sistem Bahasa | Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan yang terdapat dalam ayat atau teks. |
Tarikh | 2 Mac 2011 (Rabu) |
Masa | 1055 – 1205 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Syair Makna Riak |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru memilih beberapa orang pelajar untuk menyampaikan syair tersebut. Seterusnya pelajar diminta menjelaskan persoalan yang terkandung dlm dalam syair tersebut. Pelajar mengaitkan nilai dalam syair dengan kehidupan realiti. |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan maksud syair tersebut. |
Tarikh | 3 Mac 2011 (Khamis) |
Masa | 10.20-11.30 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. |
Sistem Bahasa | Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan yang terdapat dalam ayat atau teks. |
Tarikh | 3 Mac 2011 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K8 4S1 |
Tajuk | Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. |
Sistem Bahasa | Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan yang terdapat dalam ayat atau teks. |
Tarikh | 4 Mac 2011 (Jumaat) |
Masa | 8.15-9.25 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Syair Makna Riak |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru memilih beberapa orang pelajar untuk menyampaikan syair tersebut. Seterusnya pelajar diminta menjelaskan persoalan yang terkandung dlm dalam syair tersebut. Pelajar mengaitkan nilai dalam syair dengan kehidupan realiti. |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
F`` | Pelajar dapat melafazkan Syair dgn intonasi yang betul |
No comments:
Post a Comment