Thursday 30 June 2011

MINGGU 25

Tarikh 

20 Jun 2011 (Isnin)

Masa 

7.05-8.15

Kelas 

4K1

Tajuk 

Penulisan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

-Menulis karangan berformat rencana 

Aktiviti

Guru menunjukkan contoh karangan jenis cerpen

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

4K1- semua pelajar menulis karangan jenis cerpen dengan bantuan guru.


 

Tarikh 

20 Jun 2011 (Isnin)

Masa 

9.45-10.55 / 10.55-12.05

Kelas 

5S2 5S4

Tajuk 

Penulisan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

Aktiviti

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar menulis ayat topik,ayat huraian dan ayat contoh


 

Tarikh 

21 Jun (Selasa)

Masa 

7.05 – 8.15

Kelas 

5S4

Tajuk 

Komsas – Gurindam Tonggak 12

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti tema gurindam

-Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm gurindam

-Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek.

Aktiviti

Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji.

Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan.

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi 

4S1 – Pelajar dapat memahami aspek yang dikaji dalam gurindam


 

Tarikh 

21 Jun 2011 (Selasa)

Masa 

9.45-10.55

Kelas 

5S2

Tajuk 

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Pelajar diberi contoh soalan SPM iaitu membina ayat, membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan, tatabahasa dan istilah dan peribahasa.

Aktiviti

Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar membina ayat yang gramatis dalam setiap jawapan.


 

Tarikh

22 Jun 2011 (Rabu)

Masa 

10.20-11.30 / 11.30-12.40

Kelas 

4S1 4K1

Tajuk

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Membina ayat dari pasangan kata

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan pasangan perkataan

Sistem Bahasa

Membina ayat

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

BBB

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar merujuk kamus untuk memahami maksud perkataan dan seterusnya menulis ayat berdasarkan perkataan tersebut.


 

Tarikh 

23 Jun 2011 (Khamis)

Masa 

9.45-10.55

Kelas 

5S2

Tajuk 

Gurindam Tonggak 12

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan maksud setiap rangkap gurindam tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan maksud yang terkandung dlm dalam setiap rangkap tersebut .

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm syair tersebut

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi 

Pelajar menyatakan maksud gurindam


 

Tarikh 

24 Jun 2011 (Jumaat)

Masa 

10.40-11.40

Kelas 

5S4

Tajuk 

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi

Aktiviti 

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. 

Sistem Bahasa 

Peribahasa 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar merujuk kamus untuk memahami maksud perkataan dan seterusnya menulis ayat berdasarkan perkataan tersebut


 

Tarikh 

24 Jun 2011 (Jumaat)

Masa 

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk 

Novel Melunas Rindu

Objektif 

Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat :

  • Menulis sinopsis Novel yang dikaji.
  • Membincangkan dari segi watak dan perwatakan.

Aktiviti 

Pelajar diminta melakonkan watak yang terdapat dlm novel yang dikaji.

Pelajar lain akan melengkapkan Lembaran pengurusan grafik .

Guru dan pelajar berbincang watak dan perwatakan watak utama dan sampingan.  

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Intonasi 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral,

Nilai : Bekerjasama,

BBB 

Novel Melunas Rindu 

Refleksi 

Menceritakan semula cerita yang terdapat dalam novel itu. 


 

No comments:

Post a Comment