Tarikh | 20 Jun 2011 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 |
Kelas | 4K1 |
Tajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. -Menulis karangan berformat rencana |
Aktiviti | Guru menunjukkan contoh karangan jenis cerpen Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | 4K1- semua pelajar menulis karangan jenis cerpen dengan bantuan guru. |
Tarikh | 20 Jun 2011 (Isnin) |
Masa | 9.45-10.55 / 10.55-12.05 |
Kelas | 5S2 5S4 |
Tajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. |
Aktiviti | Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar menulis ayat topik,ayat huraian dan ayat contoh |
Tarikh | 21 Jun (Selasa) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Komsas – Gurindam Tonggak 12 |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti tema gurindam -Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm gurindam -Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek. |
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | 4S1 – Pelajar dapat memahami aspek yang dikaji dalam gurindam |
Tarikh | 21 Jun 2011 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Pelajar diberi contoh soalan SPM iaitu membina ayat, membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan, tatabahasa dan istilah dan peribahasa. |
Aktiviti | Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar membina ayat yang gramatis dalam setiap jawapan. |
Tarikh | 22 Jun 2011 (Rabu) |
Masa | 10.20-11.30 / 11.30-12.40 |
Kelas | 4S1 4K1 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan pasangan perkataan |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar merujuk kamus untuk memahami maksud perkataan dan seterusnya menulis ayat berdasarkan perkataan tersebut. |
Tarikh | 23 Jun 2011 (Khamis) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Gurindam Tonggak 12 |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru meminta pelajar menjelaskan maksud yang terkandung dlm dalam setiap rangkap tersebut . Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm syair tersebut |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar menyatakan maksud gurindam |
Tarikh | 24 Jun 2011 (Jumaat) |
Masa | 10.40-11.40 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar merujuk kamus untuk memahami maksud perkataan dan seterusnya menulis ayat berdasarkan perkataan tersebut |
Tarikh | 24 Jun 2011 (Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Pelajar diminta melakonkan watak yang terdapat dlm novel yang dikaji. Pelajar lain akan melengkapkan Lembaran pengurusan grafik . Guru dan pelajar berbincang watak dan perwatakan watak utama dan sampingan. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral, Nilai : Bekerjasama, |
BBB | Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Menceritakan semula cerita yang terdapat dalam novel itu. |
No comments:
Post a Comment