Saturday, 14 January 2012

MINGGU 2


Tarikh
9 Januari  2012 (Isnin)
Masa
8.15-9.25
Kelas
4K1
Tajuk
Penulisan - Rumusan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengenalpasti 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan untuk rumusan.
-Pelajar diminta menggariskan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Edaran/ Buku teks T4
Refleksi
Pelajar Berjaya mengenal pasti 6 isi tersurat dari petikan dan menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.



Tarikh
9 Januari  2012 (Isnin)
Masa
9.45-10.55
Kelas
5K1
Tajuk
Karangan Gambaran : Sambutan Perayaan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan baik.
-          Menggunakan bahasa yang menarik dan gramatis.
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau 4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat topik,ayat huraian dan kesimpulan
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Buku
Refleksi
Semua pelajar memahami cara untuk mengembangkan isi penting. Guru hanya menyelesaikan satu isi sahaja.



Tarikh
10 Januari  2012 (Selasa)
Masa
8.15-9.25
Kelas
5S1
Tajuk
Penulisan – Rumusan (Kepupusan Hidupan Liar)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengenalpasti 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan untuk rumusan.
-Pelajar diminta menggariskan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran Kerja
Refleksi
Pelajar dapat mengenal pasti 6 isi tersurat berdasarkan petikan.



Tarikh
10 Januari  2012 (Selasa)
Masa
9.45-10.55
Kelas
4K1
Tajuk
Karangan Gambaran : Sambutan Perayaan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan baik.
-          Menggunakan bahasa yang menarik dan gramatis.
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau 4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat topik,ayat huraian dan kesimpulan
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Buku Teks BM Tingkatan 4
Refleksi
 Pelajar masih belum memahami cara untuk mengembangkan isi penting. Guru hanya memberi  fokus  pada satu  isi sahaja.




Tarikh
11 Januari  2012 (Rabu)
Masa
1130-1240
Kelas
5S1
Tajuk
Penulisan – Rumusan (Kepupusan Hidupan Liar)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengenalpasti 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan untuk rumusan.
-Pelajar diminta menggariskan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran Kerja
Refleksi
Pelajar menggariskan  6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan  dan 2 isi tersirat.




Tarikh
11 Januari  2012 (Rabu)
Masa
705-815
Kelas
5K5
Tajuk
Penulisan –Pengenalan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengenalpasti 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan dengan menggunakan teknik yang betul.
-Pelajar diminta menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk yang diberi
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran Kerja
Refleksi
Pelajar  masih menghadapi masalah untuk menulis ayat pendahuluan. Perlu latihan yang kerap untuk menulis pendahuluan.




Tarikh
12 Januari  2012 (Khamis)
Masa
815-925
Kelas
4K1
Tajuk
Komsas- Pantun Empat Kerat (Budi)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menyampaikan maksud pantun yang dibaca
-          Menyenaraikan  nilai dan pengajaran yang terdapat dlm pantun
Aktiviti
Pelajar diajar cara membaca pantun empat kerat dengan intonasi yang betul.
Guru meminta pelajar mengenal pasti nilai yang terdapat dalam pantun.
Seterusnya pelajar menjelaskan pengajaran yang diperoleh ketika mempelajari pantun tersebut.
Sistem bahasa
Sebutan dan Intonasi
Penyerapan
Ilmu:  P.Moral
Nilai: Berbudi, tolong-menolong, kerjasama
KBT: a) KB- Mentafsir
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Antologi Harga Remaja
Refleksi
50% dari pelajar dapat menerangkan maksud pantun dengan baik.




Tarikh
12 Januari  2012 (Khamis)
Masa
1020-1130
Kelas
5K1
Tajuk
Komsas- Pantun Enam Kerat
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menyampaikan maksud pantun yang dibaca
-          Menyenaraikan  nilai dan pengajaran yang terdapat dlm pantun
Aktiviti
Pelajar diajar cara membaca pantun enam kerat dengan intonasi yang betul.
Guru meminta pelajar mengenal pasti nilai yang terdapat dalam pantun.
Seterusnya pelajar menjelaskan pengajaran yang diperoleh ketika mempelajari pantun tersebut.
Sistem Bahasa
Sebutan dan Intonasi
Penyerapan
Ilmu:  P.Moral
Nilai: Berbudi, tolong-menolong, kerjasama
KBT: a) KB- Mentafsir
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Antologi Harga Remaja
Refleksi
60% dari pelajar dapat menerangkan maksud pantun dengan baik.




Tarikh
12 Januari  2012 (Khamis)
Masa
1130-1240
Kelas
5S1
Tajuk
Tatabahasa : Cakap Ajuk /Cakap pindah
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Membaca dialog mengikut intonasi yang betul.
-          Menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah
-          Menulis kata ganti nama yang sesuai dalam cakap pindah.
Aktiviti
Guru bersoaljawab dengan para pelajar tentang perayaan yang mereka pernah raikan dan persediaan yang harus mereka lakukan.
Pelajar seterusnya diminta melakonkan dialog yang terdapat dalam buku teks BM Tingkatan 5 .
Setelah sesi bersoaljawab berdasarkan petikan, pelajar diarahkan untuk menukarkan cakap ajuk tersebut kepada cakap pindah dengan bahasa yang gramatis.
Sistem Bahasa
Kata Ganti Nama
Penyerapan
Ilmu:  P.Moral
Nilai: Kerajinan, kerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) KB- Menjana Idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM Tingkatan 5
Refleksi
Semua Pelajar Berjaya menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah.




Tarikh
13 Januari  2012 (Jumaat)
Masa
705-815
Kelas
5K5
Tajuk
Tatabahasa : Cakap Ajuk /Cakap pindah
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Membaca dialog mengikut intonasi yang betul.
-          Menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah
-          Menulis kata ganti nama yang sesuai dalam cakap pindah.
Aktiviti
Guru bersoaljawab dengan para pelajar tentang perayaan yang mereka pernah raikan dan persediaan yang harus mereka lakukan.
Pelajar seterusnya diminta melakonkan dialog yang terdapat dalam buku teks BM Tingkatan 5 .
Setelah sesi bersoaljawab berdasarkan petikan, pelajar diarahkan untuk menukarkan cakap ajuk tersebut kepada cakap pindah dengan bahasa yang gramatis.
Sistem Bahasa
Kata Ganti Nama
Penyerapan
Ilmu:  P.Moral
Nilai: Kerajinan, kerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) KB- Menjana Idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM Tingkatan 5
Refleksi
Masih terdapat 30 % dari pelajar kelas ini yang masih belum menguasai cara untuk menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah




Tarikh
13 Januari  2012 (Jumaat)
Masa
815-925
Kelas
4K1
Tajuk
Tatabahasa : Membina Ayat
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Memahami perkataan yang diberi .
-          Membina ayat yang gramatis dan tepat berdasarkan perkataan yang diberi.
-          Menggunakan Kamus Dewan sebagai bahan rujukan
Aktiviti
Guru menyediakan beberapa patah perkataan di papan hitam dan menyoal pelajar maksud perkataan tersebut.
Beberapa orang pelajar telah dipilih untuk membina ayat dari perkataan yang disenaraikan.
Guru dan pelajar yang lain akan menyemak ayat yang dibina untuk menentukan ketepatan penggunaan sesuatu perkataan / frasa dalam ayat.
Guru menambah beberapa patah perkataan dan frasa untuk dijadikan kerja rumah pelajar.
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu: P. Moral/Isu semasa
Nilai: Bertanggungjawab, kegigihan
KBT: a) KB-Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Rujukan
Refleksi
Pelajar hanya membina ayat yang mudah atau ringkas dari perkataan atau frasa yang diberi. Perlukan latihan yang kerap untuk membiasakan pelajar menulis ayat gramatis.




Tarikh
13 Januari  2012 (Jumaat)
Masa
1040-1140
Kelas
5K1
Tajuk
Tatabahasa : Cakap Ajuk /Cakap pindah
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Membaca dialog mengikut intonasi yang betul.
-          Menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah
-          Menulis kata ganti nama yang sesuai dalam cakap pindah.
Aktiviti
Guru bersoaljawab dengan para pelajar tentang perayaan yang mereka pernah raikan dan persediaan yang harus mereka lakukan.
Pelajar seterusnya diminta melakonkan dialog yang terdapat dalam buku teks BM Tingkatan 5 .
Setelah sesi bersoaljawab berdasarkan petikan, pelajar diarahkan untuk menukarkan cakap ajuk tersebut kepada cakap pindah dengan bahasa yang gramatis.
Sistem Bahasa
Kata Ganti Nama
Penyerapan
Ilmu:  P.Moral
Nilai: Kerajinan, kerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) KB- Menjana Idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM Tingkatan 5
Refleksi
Masih terdapat 50 % dari pelajar kelas ini yang masih belum menguasai cara untuk menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah





















No comments:

Post a Comment