Tarikh
|
9 Januari 2012 (Isnin)
|
Masa
|
8.15-9.25
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Penulisan - Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengenalpasti 6 isi tersurat
dan 2 isi tersirat
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk rumusan.
-Pelajar diminta menggariskan 6 isi
tersurat dari petikan yang diberi.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Edaran/ Buku teks T4
|
Refleksi
|
Pelajar Berjaya mengenal pasti 6 isi
tersurat dari petikan dan menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
|
Tarikh
|
9 Januari 2012 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Karangan Gambaran : Sambutan Perayaan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan baik.
-
Menggunakan bahasa yang
menarik dan gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau
4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat
topik,ayat huraian dan kesimpulan
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab,
bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku
|
Refleksi
|
Semua pelajar memahami cara untuk
mengembangkan isi penting. Guru hanya menyelesaikan satu isi sahaja.
|
Tarikh
|
10 Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
8.15-9.25
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Penulisan – Rumusan (Kepupusan Hidupan
Liar)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengenalpasti 6 isi tersurat
dan 2 isi tersirat
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk rumusan.
-Pelajar diminta menggariskan 6 isi
tersurat dari petikan yang diberi.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti 6 isi
tersurat berdasarkan petikan.
|
Tarikh
|
10 Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Karangan Gambaran : Sambutan Perayaan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan baik.
-
Menggunakan bahasa yang
menarik dan gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau
4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat
topik,ayat huraian dan kesimpulan
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab,
bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar masih belum memahami cara untuk
mengembangkan isi penting. Guru hanya memberi fokus
pada satu isi sahaja.
|
Tarikh
|
11 Januari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Penulisan – Rumusan (Kepupusan Hidupan
Liar)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengenalpasti 6 isi tersurat
dan 2 isi tersirat
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk rumusan.
-Pelajar diminta menggariskan 6 isi
tersurat dari petikan yang diberi.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar menggariskan 6 isi tersurat yang terdapat dalam
petikan dan 2 isi tersirat.
|
Tarikh
|
11 Januari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Penulisan –Pengenalan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengenalpasti 6 isi tersurat
dan 2 isi tersirat
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan dengan menggunakan teknik yang betul.
-Pelajar diminta menyenaraikan isi penting
berdasarkan tajuk yang diberi
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar masih menghadapi masalah untuk menulis ayat
pendahuluan. Perlu latihan yang kerap untuk menulis pendahuluan.
|
Tarikh
|
12 Januari 2012 (Khamis)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas- Pantun Empat Kerat (Budi)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Menyampaikan maksud pantun
yang dibaca
-
Menyenaraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm
pantun
|
Aktiviti
|
Pelajar diajar cara membaca pantun empat
kerat dengan intonasi yang betul.
Guru meminta pelajar mengenal pasti
nilai yang terdapat dalam pantun.
Seterusnya pelajar menjelaskan
pengajaran yang diperoleh ketika mempelajari pantun tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan Intonasi
|
Penyerapan
|
Ilmu:
P.Moral
Nilai: Berbudi, tolong-menolong,
kerjasama
KBT: a) KB- Mentafsir
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
50% dari pelajar dapat menerangkan
maksud pantun dengan baik.
|
Tarikh
|
12 Januari 2012 (Khamis)
|
Masa
|
1020-1130
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Komsas- Pantun Enam Kerat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Menyampaikan maksud pantun
yang dibaca
-
Menyenaraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm
pantun
|
Aktiviti
|
Pelajar diajar cara membaca pantun enam
kerat dengan intonasi yang betul.
Guru meminta pelajar mengenal pasti
nilai yang terdapat dalam pantun.
Seterusnya pelajar menjelaskan
pengajaran yang diperoleh ketika mempelajari pantun tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Sebutan dan Intonasi
|
Penyerapan
|
Ilmu:
P.Moral
Nilai: Berbudi, tolong-menolong,
kerjasama
KBT: a) KB- Mentafsir
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
60% dari pelajar dapat menerangkan
maksud pantun dengan baik.
|
Tarikh
|
12 Januari 2012 (Khamis)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Cakap Ajuk /Cakap pindah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Membaca dialog mengikut
intonasi yang betul.
-
Menukarkan cakap ajuk kepada
cakap pindah
-
Menulis kata ganti nama yang
sesuai dalam cakap pindah.
|
Aktiviti
|
Guru bersoaljawab dengan para pelajar
tentang perayaan yang mereka pernah raikan dan persediaan yang harus mereka
lakukan.
Pelajar seterusnya diminta melakonkan
dialog yang terdapat dalam buku teks BM Tingkatan 5 .
Setelah sesi bersoaljawab berdasarkan
petikan, pelajar diarahkan untuk menukarkan cakap ajuk tersebut kepada cakap
pindah dengan bahasa yang gramatis.
|
Sistem Bahasa
|
Kata Ganti Nama
|
Penyerapan
|
Ilmu:
P.Moral
Nilai: Kerajinan, kerjasama,
bertanggungjawab
KBT: a) KB- Menjana Idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Semua Pelajar Berjaya menukarkan cakap
ajuk kepada cakap pindah.
|
Tarikh
|
13 Januari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Cakap Ajuk /Cakap pindah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Membaca dialog mengikut
intonasi yang betul.
-
Menukarkan cakap ajuk kepada
cakap pindah
-
Menulis kata ganti nama yang
sesuai dalam cakap pindah.
|
Aktiviti
|
Guru bersoaljawab dengan para pelajar
tentang perayaan yang mereka pernah raikan dan persediaan yang harus mereka
lakukan.
Pelajar seterusnya diminta melakonkan
dialog yang terdapat dalam buku teks BM Tingkatan 5 .
Setelah sesi bersoaljawab berdasarkan
petikan, pelajar diarahkan untuk menukarkan cakap ajuk tersebut kepada cakap
pindah dengan bahasa yang gramatis.
|
Sistem Bahasa
|
Kata Ganti Nama
|
Penyerapan
|
Ilmu:
P.Moral
Nilai: Kerajinan, kerjasama,
bertanggungjawab
KBT: a) KB- Menjana Idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Masih terdapat 30 % dari pelajar kelas
ini yang masih belum menguasai cara untuk menukarkan cakap ajuk kepada cakap
pindah
|
Tarikh
|
13 Januari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membina Ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Memahami perkataan yang
diberi .
-
Membina ayat yang gramatis
dan tepat berdasarkan perkataan yang diberi.
-
Menggunakan Kamus Dewan
sebagai bahan rujukan
|
Aktiviti
|
Guru menyediakan beberapa patah
perkataan di papan hitam dan menyoal pelajar maksud perkataan tersebut.
Beberapa orang pelajar telah dipilih
untuk membina ayat dari perkataan yang disenaraikan.
Guru dan pelajar yang lain akan
menyemak ayat yang dibina untuk menentukan ketepatan penggunaan sesuatu
perkataan / frasa dalam ayat.
Guru menambah beberapa patah perkataan
dan frasa untuk dijadikan kerja rumah pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu: P. Moral/Isu semasa
Nilai: Bertanggungjawab, kegigihan
KBT: a) KB-Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar hanya membina ayat yang mudah
atau ringkas dari perkataan atau frasa yang diberi. Perlukan latihan yang
kerap untuk membiasakan pelajar menulis ayat gramatis.
|
Tarikh
|
13 Januari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Cakap Ajuk /Cakap pindah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Membaca dialog mengikut
intonasi yang betul.
-
Menukarkan cakap ajuk kepada
cakap pindah
-
Menulis kata ganti nama yang
sesuai dalam cakap pindah.
|
Aktiviti
|
Guru bersoaljawab dengan para pelajar
tentang perayaan yang mereka pernah raikan dan persediaan yang harus mereka
lakukan.
Pelajar seterusnya diminta melakonkan
dialog yang terdapat dalam buku teks BM Tingkatan 5 .
Setelah sesi bersoaljawab berdasarkan
petikan, pelajar diarahkan untuk menukarkan cakap ajuk tersebut kepada cakap
pindah dengan bahasa yang gramatis.
|
Sistem Bahasa
|
Kata Ganti Nama
|
Penyerapan
|
Ilmu:
P.Moral
Nilai: Kerajinan, kerjasama,
bertanggungjawab
KBT: a) KB- Menjana Idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Masih terdapat 50 % dari pelajar kelas
ini yang masih belum menguasai cara untuk menukarkan cakap ajuk kepada cakap
pindah
|
No comments:
Post a Comment