Friday 22 June 2012

MINGGU 24


Tarikh
11 Jun  2012 (Isnin)
Masa
705-815/815-925
Kelas
5K1/5S1
Tajuk
Karangan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menulis pendahuluan dengan ayat yang gramatis
-          Mengembangkan isi penting dengan format Atahaf
Aktiviti
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting berdasarkan soalan yang diberi.
Pelajar mengembangkan isi penting berdasarkan Atahaf.
Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat dalam karangan

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
         b)   Belajar cara belajar
BBB
Buku rujukan
Refleksi
Semua pelajar dapat menulis ayat pendahuluan dan mengembangkan isi penting dengan formula ATAHAF


Tarikh
12 Jun  2012 (Selasa)
Masa
815-925
Kelas
4K1
Tajuk
Rumusan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan
-          Menyenaraikan 2 isi tersurat dari petikan
Aktiviti
Pelajar diminta untuk menggariskan 6 isi tersurat dari petikan rencana yang diberi.
Seterusnya menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
Guru membimbing pelajar menulis rumusan lengkap
Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
         b)   Belajar cara belajar
BBB
Buku rujukan
Refleksi
70% pelajar dapat menulis rumusan dengan format yang betul
  
Tarikh
12 Jun  2012 (Selasa)
Masa
1055-1205
Kelas
5S1
Tajuk
Dua Geliga Hikmat (Prosa Klasik)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menceritakan semula prosa tradisional tersebut dengan ayat  mereka sendiri.
-          Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam prosa tersebut
Aktiviti
Beberapa orang pelajar akan menceritakan semula prosa tradisional tersebut dengan ayat mereka  sendiri.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang terdapat dalam prosa klasik tersebut.
Sistem bahasa
Sebutan dan intonasi
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
          b) Belajar cara belajar
BBB
Dirgahayu bahasaku
Refleksi
80 % pelajar dapat menerangkan prosa tradisional tersebut dengan ayat mereka sendiri.

Tarikh
13 Jun  2012 (Rabu)
Masa
815-925
Kelas
5K1
Tajuk
Dua Geliga Hikmat (Prosa Klasik)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menceritakan semula prosa tradisional tersebut dengan ayat  mereka sendiri.
-          Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam prosa tersebut
Aktiviti
Beberapa orang pelajar akan menceritakan semula prosa tradisional tersebut dengan ayat mereka  sendiri.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang terdapat dalam prosa klasik tersebut.
Sistem bahasa
Sebutan dan intonasi
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
          b) Belajar cara belajar
BBB
Dirgahayu bahasaku
Refleksi
40 % pelajar dapat menerangkan prosa tradisional tersebut dengan ayat mereka sendiri.
  
Tarikh
13 Jun  2012 (Rabu)
Masa
1130-1240
Kelas
5K5
Tajuk
Dua Geliga Hikmat (Prosa Klasik)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menceritakan semula prosa tradisional tersebut dengan ayat  mereka sendiri.
-          Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam prosa tersebut
Aktiviti
Beberapa orang pelajar akan menceritakan semula prosa tradisional tersebut dengan ayat mereka  sendiri.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang terdapat dalam prosa klasik tersebut.
Sistem bahasa
Sebutan dan intonasi
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
          b) Belajar cara belajar
BBB
Dirgahayu bahasaku
Refleksi
20 % pelajar dapat menerangkan prosa tradisional tersebut dengan ayat mereka sendiri.

Tarikh
14 Jun  2012 (Khamis)
Masa
705-815
Kelas
5K5
Tajuk
Rumusan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan
-          Menyenaraikan 2 isi tersurat dari petikan
Aktiviti
Pelajar diminta untuk menggariskan 6 isi tersurat dari petikan rencana yang diberi.
Seterusnya menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
Guru membimbing pelajar menulis rumusan lengkap
Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
         b)   Belajar cara belajar
BBB
Buku rujukan
Refleksi
60% pelajar dapat menulis rumusan dengan format yang betul
  
Tarikh
14 Jun  2012 (Khamis)
Masa
815-925
Kelas
5S1
Tajuk
Tatabahasa : Peribahasa
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menerangkan maksud peribahasa yang diberi.
-          Membina ayat berdasarkan peribahasa yang diberi
-          Menulis peribahasa berdasarkan perenggan yang diberi
Aktiviti
Guru menyebut satu peribahasa dan meminta pelajar menerangkan maksud peribahasa tersebut
Berdasarkan peribahasa yang sama pelajar juga akan membina ayat yang gramatis.
Guru member lembaran kerja kepada pelajar sebagai pengukuhan
Sistem bahasa
Peribahasa/ membina ayat
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Pembelajaran konteksual
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
Semua pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi.

Tarikh
15 Jun  2012 (Jumaat)
Masa
705-815
Kelas
5K1
Tajuk
Tatabahasa : Peribahasa
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menerangkan maksud peribahasa yang diberi.
-          Membina ayat berdasarkan peribahasa yang diberi
-          Menulis peribahasa berdasarkan perenggan yang diberi
Aktiviti
Guru menyebut satu peribahasa dan meminta pelajar menerangkan maksud peribahasa tersebut
Berdasarkan peribahasa yang sama pelajar juga akan membina ayat yang gramatis.
Guru member lembaran kerja kepada pelajar sebagai pengukuhan
Sistem bahasa
Peribahasa/ membina ayat
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Pembelajaran konteksual
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
Semua pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi.
  
Tarikh
15 Jun  2012 (Jumaat)
Masa
940-1040
Kelas
5K5
Tajuk
Tatabahasa : Peribahasa
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menerangkan maksud peribahasa yang diberi.
-          Membina ayat berdasarkan peribahasa yang diberi
-          Menulis peribahasa berdasarkan perenggan yang diberi
Aktiviti
Guru menyebut satu peribahasa dan meminta pelajar menerangkan maksud peribahasa tersebut
Berdasarkan peribahasa yang sama pelajar juga akan membina ayat yang gramatis.
Guru member lembaran kerja kepada pelajar sebagai pengukuhan
Sistem bahasa
Peribahasa/ membina ayat
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Pembelajaran konteksual
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
40% pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi.

Tarikh
15 Jun  2012 (Jumaat)
Masa
1040-1140
Kelas
4K1
Tajuk
Tatabahasa : Peribahasa
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menerangkan maksud peribahasa yang diberi.
-          Membina ayat berdasarkan peribahasa yang diberi
-          Menulis peribahasa berdasarkan perenggan yang diberi
Aktiviti
Guru menyebut satu peribahasa dan meminta pelajar menerangkan maksud peribahasa tersebut
Berdasarkan peribahasa yang sama pelajar juga akan membina ayat yang gramatis.
Guru member lembaran kerja kepada pelajar sebagai pengukuhan
Sistem bahasa
Peribahasa/ membina ayat
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Pembelajaran konteksual
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
60% pelajar dapat menyelesaikan latihan yang diberi



No comments:

Post a Comment