Tarikh
|
11 Jun 2012
(Isnin)
|
Masa
|
705-815/815-925
|
Kelas
|
5K1/5S1
|
Tajuk
|
Karangan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan dengan ayat yang gramatis
-
Mengembangkan isi penting dengan format Atahaf
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan yang diberi.
Pelajar mengembangkan isi penting berdasarkan Atahaf.
Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat dalam
karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menulis ayat pendahuluan dan
mengembangkan isi penting dengan formula ATAHAF
|
Tarikh
|
12 Jun 2012
(Selasa)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan
-
Menyenaraikan 2 isi tersurat dari petikan
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menggariskan 6 isi tersurat dari
petikan rencana yang diberi.
Seterusnya menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan
soalan.
Guru membimbing pelajar menulis rumusan lengkap
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
70% pelajar dapat menulis rumusan dengan format yang
betul
|
Tarikh
|
12 Jun 2012
(Selasa)
|
Masa
|
1055-1205
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Dua Geliga Hikmat (Prosa Klasik)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dengan ayat mereka sendiri.
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tersebut
|
Aktiviti
|
Beberapa orang pelajar akan menceritakan semula prosa
tradisional tersebut dengan ayat mereka
sendiri.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam prosa klasik tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu bahasaku
|
Refleksi
|
80 % pelajar dapat menerangkan prosa tradisional
tersebut dengan ayat mereka sendiri.
|
Tarikh
|
13 Jun 2012 (Rabu)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Dua Geliga Hikmat (Prosa Klasik)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dengan ayat mereka sendiri.
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tersebut
|
Aktiviti
|
Beberapa orang pelajar akan menceritakan semula prosa
tradisional tersebut dengan ayat mereka
sendiri.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam prosa klasik tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu bahasaku
|
Refleksi
|
40 % pelajar dapat menerangkan prosa tradisional
tersebut dengan ayat mereka sendiri.
|
Tarikh
|
13 Jun 2012 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Dua Geliga Hikmat (Prosa Klasik)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dengan ayat mereka sendiri.
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tersebut
|
Aktiviti
|
Beberapa orang pelajar akan menceritakan semula prosa
tradisional tersebut dengan ayat mereka
sendiri.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam prosa klasik tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu bahasaku
|
Refleksi
|
20 % pelajar dapat menerangkan prosa tradisional
tersebut dengan ayat mereka sendiri.
|
Tarikh
|
14 Jun 2012 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan
-
Menyenaraikan 2 isi tersurat dari petikan
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menggariskan 6 isi tersurat dari
petikan rencana yang diberi.
Seterusnya menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan
soalan.
Guru membimbing pelajar menulis rumusan lengkap
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat menulis rumusan dengan format yang
betul
|
Tarikh
|
14 Jun 2012 (Khamis)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Peribahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menerangkan maksud peribahasa yang diberi.
-
Membina ayat berdasarkan peribahasa yang
diberi
-
Menulis peribahasa berdasarkan perenggan yang
diberi
|
Aktiviti
|
Guru menyebut satu peribahasa dan meminta pelajar
menerangkan maksud peribahasa tersebut
Berdasarkan peribahasa yang sama pelajar juga akan
membina ayat yang gramatis.
Guru member lembaran kerja kepada pelajar sebagai
pengukuhan
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa/ membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Pembelajaran konteksual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi.
|
Tarikh
|
15 Jun 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Peribahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menerangkan maksud peribahasa yang diberi.
-
Membina ayat berdasarkan peribahasa yang
diberi
-
Menulis peribahasa berdasarkan perenggan yang
diberi
|
Aktiviti
|
Guru menyebut satu peribahasa dan meminta pelajar
menerangkan maksud peribahasa tersebut
Berdasarkan peribahasa yang sama pelajar juga akan
membina ayat yang gramatis.
Guru member lembaran kerja kepada pelajar sebagai
pengukuhan
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa/ membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Pembelajaran konteksual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi.
|
Tarikh
|
15 Jun 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
940-1040
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Peribahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menerangkan maksud peribahasa yang diberi.
-
Membina ayat berdasarkan peribahasa yang
diberi
-
Menulis peribahasa berdasarkan perenggan yang
diberi
|
Aktiviti
|
Guru menyebut satu peribahasa dan meminta pelajar
menerangkan maksud peribahasa tersebut
Berdasarkan peribahasa yang sama pelajar juga akan
membina ayat yang gramatis.
Guru member lembaran kerja kepada pelajar sebagai
pengukuhan
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa/ membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Pembelajaran konteksual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
40% pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi.
|
Tarikh
|
15 Jun 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Peribahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menerangkan maksud peribahasa yang diberi.
-
Membina ayat berdasarkan peribahasa yang
diberi
-
Menulis peribahasa berdasarkan perenggan yang
diberi
|
Aktiviti
|
Guru menyebut satu peribahasa dan meminta pelajar
menerangkan maksud peribahasa tersebut
Berdasarkan peribahasa yang sama pelajar juga akan
membina ayat yang gramatis.
Guru member lembaran kerja kepada pelajar sebagai
pengukuhan
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa/ membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Pembelajaran konteksual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat menyelesaikan latihan yang diberi
|
No comments:
Post a Comment