Tarikh
|
16 Julai 2012
(Isnin)
|
Masa
|
705-815/815-925/ 1055-1205
|
Kelas
|
4K1 / 5K1/5S1
|
Tajuk
|
Karangan : Faedah Menyertai Kejohanan sukan di sekolah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan dengan ayat yang gramatis
-
Mengembangkan isi penting dengan format Atahaf
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan yang diberi.
Pelajar mengembangkan isi penting berdasarkan Atahaf.
Guru membimbing pelajar untuk mengembangkan isi pertama
dalam karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Karangan yang dihasilkan secara berperingkat-peringkat
agar pelajar lebih faham dengan teknik ATAHAF
|
Tarikh
|
17 Julai 2012
(Selasa)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan tema cerpen yang dikaji
-
Menyatakan persoalan yang dibincangkan oleh
pengarang dalam cerpen tersebut.
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca synopsis cerpen tersebut
Guru menyoal pelajar tema cerpen.
Pelajar seterusnya menjelaskan persoalan yang dikaji
dalam cerpen tersebut dengan bimbingan guru
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, kegigihan
KBT : a) KB : Menjana idea
b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar member pendapat yang bernas berkaitan dengan persoalan cerpen
|
Tarikh
|
17 Julai 2012 (Selasa)
|
Masa
|
1055-1205
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Hutan Rimba
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tersebut
-
Menyatakan perwatakan watak utama
|
Aktiviti
|
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam cerpen tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat member komentar berdasarkan watak dan
perwatakan watak utama
|
Tarikh
|
18 Julai 2012
(Rabu)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Drama Dato Onn
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Melakonkan drama dengan intonasi dan sebutan
yang baik
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tersebut
|
Aktiviti
|
Beberapa orang pelajar akan melakonkan watak yang
terdapat dalam drama tersebut.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam drama tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan persoalan dalam setiap
perenggan atau petikan yang diberi.
|
Tarikh
|
18 Julai 2012
(Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas (Sajak)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menjelaskan maksud setiap rangkap
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tersebut
|
Aktiviti
|
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam sajak tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan maksud sajak dengan ayat
mereka sendiri.
|
Tarikh
|
18 Julai 2012 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Drama Dato Onn
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Melakonkan drama dengan intonasi dan sebutan
yang baik
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tersebut
|
Aktiviti
|
Beberapa orang pelajar akan melakonkan watak yang
terdapat dalam drama tersebut.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam drama tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
petikan drama yang diberi.
|
Tarikh
|
19 Julai 2012 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Karangan : Faedah Menyertai Kejohanan sukan di sekolah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan dengan ayat yang gramatis
-
Mengembangkan isi penting dengan format Atahaf
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan yang diberi.
Pelajar mengembangkan isi penting berdasarkan Atahaf.
Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat dalam
karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti isi penting berdasarkan
tajuk
|
Tarikh
|
19 Julai 2012
(Khamis)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membetulkan
kesalahan ejaan dan imbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti kesalahan istilah dan
tatabahasa dalam sesuatu ayat
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan buku aktiviti kepada pelajar dan
menerangkan cara untuk mengenal pasti kesalahan istilah dan juga tatabahasa
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari perkataan
yang salah
|
Sistem bahasa
|
Kata/Istilah dan tatabahasa
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan ejaan dan
imbuhan yang terdapat dalam ayat yang diberi
|
Tarikh
|
20 Julai 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti kesalahan istilah dan
tatabahasa dalam sesuatu ayat
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan buku aktiviti kepada pelajar dan
menerangkan cara untuk mengenal pasti kesalahan istilah dan juga tatabahasa
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari perkataan
yang salah
|
Sistem bahasa
|
Kata/Istilah dan tatabahasa
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan ejaan dan
imbuhan yang terdapat dalam ayat yang diberi
|
Tarikh
|
20 Julai 2012
(Jumaat)
|
Masa
|
940-1040
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membetulkan kesalahan istilah dan
tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti kesalahan istilah dan
tatabahasa dalam sesuatu ayat
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan buku aktiviti kepada pelajar dan
menerangkan cara untuk mengenal pasti kesalahan istilah dan juga tatabahasa
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari perkataan
yang salah
|
Sistem bahasa
|
Kata/Istilah dan tatabahasa
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku kerja
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan utk mengenal pasti
kesalahan istilah dan tatabahasa.
|
No comments:
Post a Comment