Tarikh
|
23 Februari 2015 (Isnin)
|
Masa
|
8.15-9.25 / 945-1055
|
Kelas
|
5K7/5S1
|
Tajuk
|
Ulangkaji : Komsas
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-Menyatakan tema prosa klasik yang dikaji
-Menyatakan nilai dan pengajaran
|
FU/FS
|
FU: 10.0 FS:
10.6
|
Aktiviti
|
-Guru menerangkan kepada pelajar sinopsis prosa
tersebut.
-Pelajar
menjelaskan tema, nilai dan pengajaran
prosa klasik yang dipelajari.
-Guru mencatat
semua jawapan pelajar di papan hitam.
- Pelajar juga melengkapkan lembaran kerja yang
diberi oleh guru .
-Guru membuat rumusan sebelum berakhirnya sesi
p&p.
|
Sistem Bahasa
|
Memisahkan ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : Pengetahuan Am, Kesusasteraan Melayu
Nilai : Bersyukur , menghargai
KBT: a) KB-menyusun atur
b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
5K7 : Pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang
diberi dgn bimbingan guru.
5S1 : Semua
pelajar dapat menjawab soalan pemahaman yg diberi.
|
Tarikh
|
24 Februari 2015 (Selasa)
|
Masa
|
9.45-1055
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Ulangkaji : Novel
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-Menyatakan persoalan, peristiwa yang memberi
kesedaran dalam novel yang dikaji
-Menyatakan nilai dan pengajaran
|
FU/FS
|
FU: 10.0 FS:
10.6
|
Aktiviti
|
-Guru mengedarkan lembaran kerja .
Pelajar dan guru bersama-sama berbincang utk
menyelesaikan beberapa soalan novel.
-Guru membimbing pelajar untuk menjawab soalan novel
-Guru membuat rumusan sebelum berakhirnya sesi
p&p.
|
Sistem Bahasa
|
Membina ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : Pengetahuan Am, Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih sayang, menghormati
KBT: a) KB-menyusun atur
b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Novel Kabus di Perbukitan.
|
Refleksi
|
Guru membimbing pelajar menjawab soalan novel .
|
Tarikh
|
25 Februari 2015
|
Masa
|
7.05-8.15 /1130-1240
|
Kelas
|
5S1/5K7
|
Tajuk
|
Penulisan karangan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-menulis perenggan pendahuluan
-menulis ayat yang gramatis
|
FU/FS
|
FU: 10.0 FS:
10.6
|
Aktiviti
|
-Guru menerangkan kepada pelajar bahawa pendahuluan
tidak boleh dimasukkan isi penting.
-Beberapa isi
penting dicatat di papan hitam
-pelajar diminta mengembangkan isi tersebut dgn formula
ATAHAF.
-Guru memantau hasil tugasan pelajar.
|
Sistem Bahasa
|
Membina ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : Pengetahuan Am
Nilai : Bertanggungjawab , kerjasama
KBT: a) KB-menjana idea
b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja / Buku teks BM T.5
|
Refleksi
|
5S1 : pelajar dapat menulis ayat pendahuluan yg baik
dan mengembangkan isi penting dengan baik.
5K7
: pelajar masih memerlukan bantuan guru.
|
Tarikh
|
25 Febuari 2015 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Komsas :
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
a. Menulis
sinopsis.
b. Menyatakan
tema.
c. Menjelaskan
sekurang-kurangnya 2 persoalan, watak &
perwatakan,nilai
& pengajaran.
|
Aktiviti
|
FU: 10.0 FS:
10.6
|
Sistem Bahasa
|
-Pelajar
menjelaskan tema cerpen yang dipelajari .
- seterusnya menyenaraikan semurang-kurangnya 3 nilai dan 3
pengajaran prosa moden yang
dipelajari.
-Guru mencatat
semua jawapan pelajar di papan hitam.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan yg dibincangkan
dlm cerpen
tersebut .
-Guru membuat rumusan sebelum berakhirnya sesi p&p.
|
Penyerapan
|
Susunan ayat biasa kepada ayat songsang
|
BBB
|
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai:kasih sayang,tanggungjawab
KBT: KB-mengitlak
Belajar
cara belajar
|
Refleksi
|
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
|
|
Pelajar menjawab soalan pemahaman yang diberi.
|
Tarikh
|
26 Februari 2015
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Penulisan karangan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-menulis perenggan pendahuluan
-menulis ayat yang gramatis
|
|
FU: 10.0 FS:
10.6
|
Aktiviti
|
-Guru menerangkan kepada pelajar bahawa pendahuluan
tidak boleh dimasukkan isi penting.
-Beberapa isi
penting dicatat di papan hitam
-pelajar diminta mengembangkan isi tersebut dgn formula
ATAHAF.
-Guru memantau hasil tugasan pelajar.
|
Sistem Bahasa
|
Membina ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : Pengetahuan Am
Nilai : Bertanggungjawab , kerjasama
KBT: a) KB-menjana idea
b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja / Buku teks BM T.5
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bantuan guru utk mengembangkan
ayat
|
Tarikh
|
26 Febuari 2015 (Khamis)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Penulisan Karangan Berpandu (Sambungan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-menulis ayat pendahuluan,ayat topic, ayat huraian.
-menulis ayat yang gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru menyambung p&p pada hari Isnin iaitu
menulis perenggan isi pertama
-Pelajar diajar cara untuk mengembangkan isi penting
dengan teknik ayat topic, ayat huraian, ayat contoh , dan ayat focus
-Guru membimbing pelajar secara terperinci.
|
Sistem Bahasa
|
Peribahasa/ungkapan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Sains dan Teknologi
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Menjana idea
b)
Kajian Masa Depan
|
BBB
|
Buku teks BM T.5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menulis ayat topic, ayat huraian dan ayat
focus .
|
|
|
Tarikh
|
27 Februari 2015 (Jumaat)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Penulisan Karangan Berpandu (Sambungan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-menulis ayat pendahuluan,ayat topik, ayat huraian.
-menulis ayat yang gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru menyambung p&p pada hari Isnin iaitu
menulis perenggan isi pertama
-Pelajar diajar cara untuk mengembangkan isi penting
dengan teknik ayat topic, ayat huraian, ayat contoh , dan ayat focus
-Guru membimbing pelajar secara terperinci.
|
Sistem Bahasa
|
Peribahasa/ungkapan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Sains dan Teknologi
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Menjana idea
b)
Kajian Masa Depan
|
BBB
|
Buku teks BM T.5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menulis ayat topic,ayat huraian dan
ayat focus dengan baik dan menulis beberapa ungkapan menarik.
|
Tarikh
|
27 Februari 2015 (Jumaat)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-
Menukar cakap
ajuk kepada cakap pindah
-
Menukar kata
ganti nama diri dalam cakap pindah.
-
Menulis ayat
yang gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru memberi petikan drama Tiang Cengal Dinding
Sayung kepada pelajar.
-Pelajar diberi masa untuk membaca dialog tersebut
dan cuba menukar dialog atau cakap ajuk itu kepada cakap pindah.
-Guru membimbing pelajar dalam proses menukar ayat
terutamanya untuk menukar kata ganti
nama diri, dan juga menukar ayat Tanya mahupun ayat seru kepada ayat pindah.
-Apabila pelajar sudah memahami , mereka akan
menyelesaikan latihan yang diberi .
-Guru dan pelajar menyemak bersama-sama untuk mengenal
pasti kesalahan.
|
Sistem Bahasa
|
Cakap ajuk kepada cakap pindah
|
Penyerapan
|
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai:kesabaran, ketabahan,kesyukuran
KBT:KB-mengelas, mengumpul,mengitlak
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyelesaikan tugasan yg diberi.
|
No comments:
Post a Comment