Sunday 22 March 2015

MINGGU 9

Tarikh
23 Februari 2015 (Isnin)
Masa
8.15-9.25 / 945-1055
Kelas
5K7/5S1
Tajuk
Ulangkaji : Komsas
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-Menyatakan tema prosa klasik yang dikaji
-Menyatakan nilai dan pengajaran

FU/FS
FU: 10.0                                      FS: 10.6              
Aktiviti
-Guru menerangkan kepada pelajar sinopsis prosa tersebut.
-Pelajar  menjelaskan tema, nilai dan pengajaran  prosa klasik yang dipelajari. 
 -Guru mencatat semua jawapan pelajar di papan hitam.
- Pelajar juga melengkapkan lembaran kerja yang diberi oleh guru .
-Guru membuat rumusan sebelum berakhirnya sesi p&p.
Sistem Bahasa
Memisahkan ayat
Penyerapan
Ilmu : Pengetahuan Am, Kesusasteraan Melayu
Nilai : Bersyukur , menghargai
KBT: a) KB-menyusun atur
          b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
5K7 : Pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi dgn bimbingan guru.
5S1  : Semua pelajar dapat menjawab soalan pemahaman yg diberi.

  

Tarikh
24 Februari 2015 (Selasa)
Masa
9.45-1055
Kelas
5K7
Tajuk
Ulangkaji : Novel
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-Menyatakan persoalan, peristiwa yang memberi kesedaran dalam novel yang dikaji
-Menyatakan nilai dan pengajaran

FU/FS
FU: 10.0                                      FS: 10.6              
Aktiviti
-Guru mengedarkan lembaran kerja .
Pelajar dan guru bersama-sama berbincang utk menyelesaikan beberapa soalan novel.
-Guru membimbing pelajar untuk menjawab soalan novel
-Guru membuat rumusan sebelum berakhirnya sesi p&p.
Sistem Bahasa
Membina ayat
Penyerapan
Ilmu : Pengetahuan Am, Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih sayang, menghormati
KBT: a) KB-menyusun atur
          b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Novel Kabus di Perbukitan.
Refleksi
Guru membimbing pelajar menjawab soalan novel .


  
Tarikh
25 Februari 2015
Masa
7.05-8.15 /1130-1240
Kelas
5S1/5K7
Tajuk
Penulisan karangan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-menulis perenggan pendahuluan
-menulis ayat yang gramatis
FU/FS
FU: 10.0                                      FS: 10.6              
Aktiviti
-Guru menerangkan kepada pelajar bahawa pendahuluan tidak boleh dimasukkan isi penting.
 -Beberapa isi penting dicatat di papan hitam
-pelajar diminta mengembangkan isi tersebut dgn formula ATAHAF.
-Guru memantau hasil tugasan pelajar.

Sistem Bahasa
Membina ayat
Penyerapan
Ilmu : Pengetahuan Am
Nilai : Bertanggungjawab , kerjasama
KBT: a) KB-menjana idea
          b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Lembaran kerja / Buku teks BM T.5
Refleksi
5S1 : pelajar dapat menulis ayat pendahuluan yg baik dan mengembangkan isi penting dengan baik.
5K7  : pelajar masih memerlukan bantuan guru.



Tarikh
25 Febuari 2015 (Rabu)
Masa
945-1055
Kelas
4S1
Tajuk
Komsas :
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
a.            Menulis sinopsis.
b.            Menyatakan tema.
c.             Menjelaskan sekurang-kurangnya 2 persoalan, watak &    
            perwatakan,nilai & pengajaran.
Aktiviti
FU: 10.0                                      FS: 10.6              
Sistem Bahasa
-Pelajar  menjelaskan tema cerpen yang dipelajari .
- seterusnya menyenaraikan  semurang-kurangnya 3 nilai dan  3
   pengajaran  prosa moden yang dipelajari. 
 -Guru mencatat semua jawapan pelajar di papan hitam.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan yg dibincangkan dlm cerpen
   tersebut .
-Guru membuat rumusan sebelum berakhirnya sesi p&p.
Penyerapan
Susunan ayat biasa kepada ayat songsang
BBB
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai:kasih sayang,tanggungjawab
KBT: KB-mengitlak
         Belajar cara belajar
Refleksi
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul

Pelajar menjawab soalan pemahaman yang diberi.


  
Tarikh
26 Februari 2015
Masa
705-815
Kelas
4S1
Tajuk
Penulisan karangan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-menulis perenggan pendahuluan
-menulis ayat yang gramatis

FU: 10.0                                      FS: 10.6              
Aktiviti
-Guru menerangkan kepada pelajar bahawa pendahuluan tidak boleh dimasukkan isi penting.
 -Beberapa isi penting dicatat di papan hitam
-pelajar diminta mengembangkan isi tersebut dgn formula ATAHAF.
-Guru memantau hasil tugasan pelajar.

Sistem Bahasa
Membina ayat
Penyerapan
Ilmu : Pengetahuan Am
Nilai : Bertanggungjawab , kerjasama
KBT: a) KB-menjana idea
          b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Lembaran kerja / Buku teks BM T.5
Refleksi
Pelajar masih memerlukan bantuan guru utk mengembangkan ayat



Tarikh
26 Febuari 2015 (Khamis)
Masa
945-1055
Kelas
5K7
Tajuk
Penulisan Karangan Berpandu (Sambungan)
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-menulis ayat pendahuluan,ayat topic, ayat huraian.
-menulis ayat yang gramatis.
Aktiviti
-Guru menyambung p&p pada hari Isnin iaitu menulis perenggan isi pertama
-Pelajar diajar cara untuk mengembangkan isi penting dengan teknik ayat topic, ayat huraian, ayat contoh , dan ayat focus
-Guru membimbing pelajar secara terperinci.
Sistem Bahasa
Peribahasa/ungkapan
Penyerapan
Ilmu : Sains dan Teknologi
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Menjana idea
         b) Kajian Masa Depan
BBB
Buku teks BM T.5
Refleksi
Pelajar dapat menulis ayat topic, ayat huraian dan ayat focus .



  

Tarikh
27 Februari 2015 (Jumaat)
Masa
815-925
Kelas
5S1
Tajuk
Penulisan Karangan Berpandu (Sambungan)
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-menulis ayat pendahuluan,ayat topik, ayat huraian.
-menulis ayat yang gramatis.
Aktiviti
-Guru menyambung p&p pada hari Isnin iaitu menulis perenggan isi pertama
-Pelajar diajar cara untuk mengembangkan isi penting dengan teknik ayat topic, ayat huraian, ayat contoh , dan ayat focus
-Guru membimbing pelajar secara terperinci.
Sistem Bahasa
Peribahasa/ungkapan
Penyerapan
Ilmu : Sains dan Teknologi
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Menjana idea
         b) Kajian Masa Depan
BBB
Buku teks BM T.5
Refleksi
Pelajar dapat menulis ayat topic,ayat huraian dan ayat focus dengan baik dan menulis beberapa ungkapan menarik.


  
Tarikh
27 Februari    2015 (Jumaat)
Masa
 9.45-10.55
Kelas
4S1
Tajuk
Tatabahasa : Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-          Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah
-          Menukar kata ganti nama diri dalam cakap pindah.
-          Menulis ayat yang gramatis.
Aktiviti
-Guru memberi petikan drama Tiang Cengal Dinding Sayung kepada pelajar.
-Pelajar diberi masa untuk membaca dialog tersebut dan cuba menukar dialog atau cakap ajuk itu kepada cakap pindah.
-Guru membimbing pelajar dalam proses menukar ayat terutamanya  untuk menukar kata ganti nama diri, dan juga menukar ayat Tanya mahupun ayat seru kepada ayat pindah.
-Apabila pelajar sudah memahami , mereka akan menyelesaikan latihan yang diberi .
-Guru dan pelajar menyemak bersama-sama untuk mengenal pasti kesalahan.
Sistem Bahasa
Cakap ajuk kepada cakap pindah
Penyerapan
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai:kesabaran, ketabahan,kesyukuran
KBT:KB-mengelas, mengumpul,mengitlak

BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Pelajar dapat menyelesaikan tugasan yg diberi.





No comments:

Post a Comment