Tuesday 9 February 2010

Minggu 5

Tarikh 

1 Februari 2010 (Isnin)

Masa 

10.55-12.05

Kelas 

5S1

Tajuk 

Komsas- Virus Zel Untuk Abah

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:

  • Menyatakan
  • Menyatakan nilai an pengajaran

Aktiviti 

Guru berbincang dengan pelajar nilai yang dipaparkan dalam teks Sabor.

Pelajar memberi pendapat tentang pengajaran yang mereka perolah dari teks tersebut.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab

KBT : KB- a) Menjana idea

b)Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Kerusi 

Refleksi 

Pelajar cuba mengaitkan nilai dan pengajaran prosa yang dikaji dengan kehidupan harian.


 

Tarikh

2 Februari 2010 (Selasa)

Masa 

8.15 – 9.25

Kelas 

5S1

Tajuk 

Rumusan – Kesan Penggunaan Teknologi

Objektif 

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi

-Menulis rumusan dengan format yang betul

Aktiviti 

- Pelajar diberi masa untuk meneliti petikan dan seterusnya menggariskan 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan.

-Pelajar akan melengkapkan rumusan dengan format yang betul

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

Sistem Bahasa 

Peribahasa

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB 

Buku Rujukan

Refleksi 

Pelajar menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat


 

Tarikh 

2 Februari 2010 (Selasa)

Masa 

9.45-10.55 / 11.30-12.40

Kelas 

5S5 5K8

Tajuk 

Komsas- Virus Zel Untuk Abah

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:

  • Menyatakan tema cerpen yang dikaji.
  • Menyatakan nilai an pengajaran

Aktiviti 

Guru berbincang dengan pelajar tema cerpen yang dikaji.

Pelajar memberi pendapat tentang masalah perceraian yang berlaku dalam masyarakat kita. 

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa 

Penyerapan 

Ilmu: K. Melayu

Nilai : Bertanggungjawab

KBT : KB- a) Menjana idea

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Antologi Kerusi 

Refleksi 

Pelajar cuba mengaitkan peristiwa yang dikaji dengan kehidupan harian. 


 

Tarikh 

3 Februari 2010 (Rabu)

Masa 

8.15-9.25

Kelas 

5S3

Tajuk 

Rumusan – Kesan Penggunaan Teknologi

Objektif 

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi

-Menulis rumusan dengan format yang betul

Aktiviti 

- Pelajar diberi masa untuk meneliti petikan dan seterusnya menggariskan 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan.

-Pelajar akan melengkapkan rumusan dengan format yang betul

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

Sistem Bahasa 

Peribahasa

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB 

Buku Rujukan

Refleksi 

Pelajar menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat


 

Tarikh 

3 Februari 2010 (Rabu)

Masa 

9.45-10.55/ 11.30-12.40

Kelas 

5S5 5K8

Tajuk 

Rumusan – Kesan Penggunaan Teknologi

Objektif 

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi

-Menulis rumusan dengan format yang betul

Aktiviti 

- Pelajar diberi masa untuk meneliti petikan dan seterusnya menggariskan 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan.

-Pelajar akan melengkapkan rumusan dengan format yang betul

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

Sistem Bahasa 

Peribahasa

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB 

Buku Rujukan

Refleksi 

Pelajar menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat


 

Tarikh 

4 Februari 2010 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15/ 8.15-9.25

Kelas 

5S3 5S1

Tajuk 

Tatabahasa – Menukar Ayat

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Membincangkan petikan pemahaman berdasarkan cerpen yang dikaji.

-Menukarkan ayat ajuk kepada ayat pindah berdasarkan dialog yang terdapat dalam petikan.

Aktiviti 

Guru mengedarkan petikan pemahaman dari cerpen Tragedi.

Pelajar berbincang untuk menjawab soalan .

Pelajar diminta menukarkan ayat ajuk kepada ayat pindah.

Sistem Bahasa 

Menukar ayat

Penyerapan 

Ilmu: Kesusasteraan Melayu

Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama

KBT : Menjana idea

BBB 

Antologi Kerusi

Refleksi 

P&P bersambung pada hari Sabtu


 

Tarikh 

5 Februari 2010 (Jumaat)

Masa 

7.05-8.15/ 10.55-12.05

Kelas 

5K8 5S5

Tajuk 

Tatabahasa – Menukar ayat

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Memahami maksud ayat ajuk dan ayat pindah.

Aktiviti 

Guru mencatatkan beberapa baris ayat ajuk di papan hitam.

Guru membimbing pelajar untuk menukarkan ayat dalam cakap pindah.

Sistem Bahasa 

Menukarkan ayat

Penyerapan 

Ilmu: Isu semasa

Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama

KBT : Menjana idea

BBB 

Lembaran kerja

Refleksi 

P&P bersambung pada hari Sabtu


 

Tarikh 

6 Februari 2010 (Sabtu Ganti kedua – ikut jadual Jumaat)

Masa 

7.05-8.15/ 8.15-9.25

Kelas 

5S3 5S1

Tajuk

Tatabahasa – Menukar Ayat

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Membincangkan petikan pemahaman berdasarkan cerpen yang dikaji.

-Menukarkan ayat ajuk kepada ayat pindah berdasarkan dialog yang terdapat dalam petikan.

Aktiviti 

Guru mengedarkan petikan pemahaman dari cerpen Tragedi.

Pelajar berbincang untuk menjawab soalan .

Pelajar diminta menukarkan ayat ajuk kepada ayat pindah.

Sistem Bahasa 

Menukar ayat

Penyerapan 

Ilmu: Kesusasteraan Melayu

Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama

KBT : Menjana idea

BBB 

Antologi Kerusi

Refleksi 

Pelajar menghadapi kesukaran untuk menukar ayat Tanya.


 

Tarikh 

6 Februari 2010 ( Ikut jadual Jumaat)

Masa 

7.05-8.15/ 10.55-12.05

Kelas 

5K8 5S5

Tajuk 

Tatabahasa – Menukar ayat

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Memahami maksud ayat ajuk dan ayat pindah.

Aktiviti 

Guru mencatatkan beberapa baris ayat ajuk di papan hitam.

Guru membimbing pelajar untuk menukarkan ayat dalam cakap pindah.

Sistem Bahasa 

Menukarkan ayat

Penyerapan

Ilmu: Isu semasa

Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama

KBT : Menjana idea

BBB 

Lembaran kerja

Refleksi 

Pelajar masih perlukan bimbingan guru.

1 comment:

  1. Terima kasih kerana berjaya menghantar RPH. Didapati RPH yang dipersembahkan adalah lengkap dan terkini. Tahniah! Semoga pelajar-pelajar akan mendapat manafaat daripadanya nanti

    ReplyDelete