Tarikh | 1 Februari 2010 (Isnin) |
Masa | 10.55-12.05 |
Kelas | 5S1 |
Tajuk | Komsas- Virus Zel Untuk Abah |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar nilai yang dipaparkan dalam teks Sabor. Pelajar memberi pendapat tentang pengajaran yang mereka perolah dari teks tersebut. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Bertanggungjawab KBT : KB- a) Menjana idea b)Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar cuba mengaitkan nilai dan pengajaran prosa yang dikaji dengan kehidupan harian. |
Tarikh | 2 Februari 2010 (Selasa) |
Masa | 8.15 – 9.25 |
Kelas | 5S1 |
Tajuk | Rumusan – Kesan Penggunaan Teknologi |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi -Menulis rumusan dengan format yang betul |
Aktiviti | - Pelajar diberi masa untuk meneliti petikan dan seterusnya menggariskan 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan. -Pelajar akan melengkapkan rumusan dengan format yang betul -Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Isu semasa KBT: a) KB- Menjana idea b) Belajar Cara Belajar |
BBB | Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat |
Tarikh | 2 Februari 2010 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 / 11.30-12.40 |
Kelas | 5S5 5K8 |
Tajuk | Komsas- Virus Zel Untuk Abah |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar tema cerpen yang dikaji. Pelajar memberi pendapat tentang masalah perceraian yang berlaku dalam masyarakat kita. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu: K. Melayu Nilai : Bertanggungjawab KBT : KB- a) Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar cuba mengaitkan peristiwa yang dikaji dengan kehidupan harian. |
Tarikh | 3 Februari 2010 (Rabu) |
Masa | 8.15-9.25 |
Kelas | 5S3 |
Tajuk | Rumusan – Kesan Penggunaan Teknologi |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi -Menulis rumusan dengan format yang betul |
Aktiviti | - Pelajar diberi masa untuk meneliti petikan dan seterusnya menggariskan 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan. -Pelajar akan melengkapkan rumusan dengan format yang betul -Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Isu semasa KBT: a) KB- Menjana idea b) Belajar Cara Belajar |
BBB | Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat |
Tarikh | 3 Februari 2010 (Rabu) |
Masa | 9.45-10.55/ 11.30-12.40 |
Kelas | 5S5 5K8 |
Tajuk | Rumusan – Kesan Penggunaan Teknologi |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi -Menulis rumusan dengan format yang betul |
Aktiviti | - Pelajar diberi masa untuk meneliti petikan dan seterusnya menggariskan 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan. -Pelajar akan melengkapkan rumusan dengan format yang betul -Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Isu semasa KBT: a) KB- Menjana idea b) Belajar Cara Belajar |
BBB | Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat |
Tarikh | 4 Februari 2010 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15/ 8.15-9.25 |
Kelas | 5S3 5S1 |
Tajuk | Tatabahasa – Menukar Ayat |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Membincangkan petikan pemahaman berdasarkan cerpen yang dikaji. -Menukarkan ayat ajuk kepada ayat pindah berdasarkan dialog yang terdapat dalam petikan. |
Aktiviti | Guru mengedarkan petikan pemahaman dari cerpen Tragedi. Pelajar berbincang untuk menjawab soalan . Pelajar diminta menukarkan ayat ajuk kepada ayat pindah. |
Sistem Bahasa | Menukar ayat |
Penyerapan | Ilmu: Kesusasteraan Melayu Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama KBT : Menjana idea |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | P&P bersambung pada hari Sabtu |
Tarikh | 5 Februari 2010 (Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15/ 10.55-12.05 |
Kelas | 5K8 5S5 |
Tajuk | Tatabahasa – Menukar ayat |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Memahami maksud ayat ajuk dan ayat pindah. |
Aktiviti | Guru mencatatkan beberapa baris ayat ajuk di papan hitam. Guru membimbing pelajar untuk menukarkan ayat dalam cakap pindah. |
Sistem Bahasa | Menukarkan ayat |
Penyerapan | Ilmu: Isu semasa Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama KBT : Menjana idea |
BBB | Lembaran kerja |
Refleksi | P&P bersambung pada hari Sabtu |
Tarikh | 6 Februari 2010 (Sabtu Ganti kedua – ikut jadual Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15/ 8.15-9.25 |
Kelas | 5S3 5S1 |
Tajuk | Tatabahasa – Menukar Ayat |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Membincangkan petikan pemahaman berdasarkan cerpen yang dikaji. -Menukarkan ayat ajuk kepada ayat pindah berdasarkan dialog yang terdapat dalam petikan. |
Aktiviti | Guru mengedarkan petikan pemahaman dari cerpen Tragedi. Pelajar berbincang untuk menjawab soalan . Pelajar diminta menukarkan ayat ajuk kepada ayat pindah. |
Sistem Bahasa | Menukar ayat |
Penyerapan | Ilmu: Kesusasteraan Melayu Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama KBT : Menjana idea |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar menghadapi kesukaran untuk menukar ayat Tanya. |
Tarikh | 6 Februari 2010 ( Ikut jadual Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15/ 10.55-12.05 |
Kelas | 5K8 5S5 |
Tajuk | Tatabahasa – Menukar ayat |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Memahami maksud ayat ajuk dan ayat pindah. |
Aktiviti | Guru mencatatkan beberapa baris ayat ajuk di papan hitam. Guru membimbing pelajar untuk menukarkan ayat dalam cakap pindah. |
Sistem Bahasa | Menukarkan ayat |
Penyerapan | Ilmu: Isu semasa Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama KBT : Menjana idea |
BBB | Lembaran kerja |
Refleksi | Pelajar masih perlukan bimbingan guru. |
Terima kasih kerana berjaya menghantar RPH. Didapati RPH yang dipersembahkan adalah lengkap dan terkini. Tahniah! Semoga pelajar-pelajar akan mendapat manafaat daripadanya nanti
ReplyDelete