Tuesday 9 February 2010

Minggu 6

Tarikh

8 Februari 2010 (Isnin)

Masa

10.55-12.05 / 8.15 -9.25/ 7.05-8.15

Kelas

5S1 5S3 5K8

Tajuk

Komsas- Drama Puteri Li Po

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:

  • Menyatakan Watak dan Perwatakan
  • Menyatakan nilai dan pengajaran

Aktiviti

Guru berbincang dengan pelajar watak dan perwatakan yang terdapat dalam drama tersebut.

Pelajar memberi pendapat tentang poligami atau bermadu

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab

KBT : KB- a) Menjana idea

b)Pembelajaran Kontekstual

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi

Pelajar cuba mengaitkan nilai dan pengajaran prosa yang dikaji dengan kehidupan harian.


Tarikh

9 Februari 2010 (Selasa)

Masa

8.15 – 9.25

Kelas

5S1

Tajuk

Karangan – Langkah-langkah memupuk semangat kejiranan.

Objektif

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Pelajar dapat menyatakan 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Membina ayat pendahuluan dan huraian yang baik.

Aktiviti

- Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang isu semangat kejiranan.

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

Sistem Bahasa

Ayat Majmuk

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB

Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar dapat mengembangkan setiap isi penting dengan baik.


Tarikh

9 Februari 2010 (Selasa)

Masa

9.45-10.55

Kelas

5S5

Tajuk

Komsas- Puteri Li Po

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:

  • Menyatakan Watak dan Perwatakan
  • Menyatakan nilai dan pengajaran

Aktiviti

Guru berbincang dengan pelajar watak dan perwatakan yang terdapat dalam drama tersebut.

Pelajar memberi pendapat tentang poligami atau bermadu

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab

KBT : KB- a) Menjana idea

b)Pembelajaran Kontekstual

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi

Pelajar menyatakan perwatakan setiap watak yang terlibat dalam drama itu.


Tarikh

10 Februari 2010 (Rabu)

Masa

8.15-9.25

Kelas

5S3

Tajuk

Karangan – Langkah-langkah memupuk semangat kejiranan.

Objektif

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Pelajar dapat menyatakan 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Membina ayat pendahuluan dan huraian yang baik.

-Menuliskan ungkapan yang menarik

Aktiviti

- Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang isu semangat kejiranan

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

Sistem Bahasa

Ayat Majmuk

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB

Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan isi penting yang diberi dengan contoh dan kesan


Tarikh

10 Februari 2010 (Rabu)

Masa

9.45-10.55/ 11.30-12.40

Kelas

5S5 5K8

Tajuk

Karangan -

Objektif

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Pelajar dapat menyatakan 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Membina ayat pendahuluan dan huraian yang baik.

Aktiviti

- Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang isu semangat kejiranan.

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

Sistem Bahasa

Ayat Majmuk

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB

Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar memberi pendapat yang bernas berdasarkan kehidupan sebenar.


Tarikh

11 Februari 2010 (Khamis)

Masa

7.05-8.15/ 8.15-9.25

Kelas

5S3 5S1

Tajuk

Tatabahasa – Peribahasa

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menjelaskan maksud peribahasa.

-Menyatakan peranan atau fungsi peribahasa dalam masyarakat.

Aktiviti

Guru menyebut satu peribahasa dan pelajar cuba meneka maksudnya.

Pelajar diminta membina ayat berdasarkan peribahasa tersebut.

Sistem Bahasa

Peribahasa

Penyerapan

Ilmu: Kesusasteraan Melayu

Nilai : Sederhana, kasih sayang

KBT : Menjana idea

BBB

Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan maksud peribahasa yang mudah.


Tarikh

12 Februari 2010 (Jumaat)

Masa

7.05-8.15/ 10.55-12.05

Kelas

5K8 5S5

Tajuk

Tatabahasa – Kata Adjektif

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menyenaraikan kata adjektif dalam petikan yang diberi.

-Membina ayat berdasarkan kata adjektif tersebut.

Aktiviti

Guru mengedarkan lembaran kerja untuk pelajar.

Pelajar akan membaca petikan tersebut dan cuba mengenalpasti kata adjektif dalam petikan itu.

Pelajar diminta membina ayat berdasarkan kata adjektif itu.

Sistem Bahasa

Peribahasa

Penyerapan

Ilmu: Kesusasteraan Melayu

Nilai : Sederhana, kasih sayang

KBT : Menjana idea

BBB

Buku Rujukan

Refleksi

No comments:

Post a Comment