Tarikh | 2 Ogos 2010 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.55-11.30 |
Kelas | 5S3 5S1 |
Tajuk | Ulangkaji model SPM BM kertas 2 – Soalan Komsas |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Pelajar menjawab soalan pemahaman berdasarkan petikan. -Pelajar memberi pendapat yang bernas bagi soalam KBKK -Pelajar dapat menerangkan maksud rangkai kata yang terdapat dalam petikan. |
FU FS | 10.0 Aras 1 10.1 Aras 1(i) |
Aktiviti | Pelajar dapat mengenal pasti jawapan dari petikan. Pelajar menjawab berpandukan markah. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu Nilai : Kesederhanaan, bertanggungjawab KBT : a) KB – Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Model SPM BM kertas 2 (2010) |
Refleksi | Pelajar mengungkap ayat gramatis dalam setiap jawapan. |
Tarikh | 3 Ogos 2010 (Selasa) |
Masa | 8.15 – 9.25 |
Kelas | 5S1 |
Tajuk | Ulangkaji model SPM BM kertas 1 – Tanggungjawab anak terhadap ibu bapa |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : Menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk yang diberi oleh guru. Mengembangkan isi penting berdasarkan ayat huraian, ayat contoh, ayat kesimpulan. Menyediakan rangka karangan |
FU FS | 10.0 Aras 1 (iii,v) 10.2 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Pelajar diberi masa untuk menyediakan rangka karangan sebelum mereka menulis karangan yang lengkap. Pelajar menulis ungkapan menarik dalam ayat. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kasih sayang, bertanggungjawab KBT : a) KB – Menjana idea b)Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Model SPM BM kertas 1 |
Refleksi | Pelajar menyediakan rangka karangan sebelum menulis karangan yang lengkap. Pelajar menyediakan 3 atau 4 isi penting. |
Tarikh | 3 Ogos 2010 |
Masa | 9.40-10.55 / 11.30-12.40 |
Kelas | 5S5 5K8 |
Tajuk | Ulangkaji model SPM BM kertas 2 – Soalan Komsas |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Pelajar menjawab soalan pemahaman berdasarkan petikan. -Pelajar memberi pendapat yang bernas bagi soalam KBKK. |
FU FS | 8.0 Aras 1 8.2 Aras 1(i) |
Aktiviti | Pelajar menjawab soalan dengan mengemukakan ayat yang gramatis. Pelajar menjawab berpandukan markah. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu Nilai : Kegigihan, sederhana KBT : a) KB – mentafsirkan b) Belajar Cara belajar |
BBB | Model SPM BM kertas 2 (2010) |
Refleksi | Pelajar mengungkap ayat gramatis dalam setiap jawapan. |
Tarikh | 4 Ogos 2010 (Rabu) |
Masa | 8.15-9.25 / 9.40 – 10.55 / 11.30-12.40 |
Kelas | 5S3 5S5 5K8 |
Tajuk | Ulangkaji model SPM BM kertas 1 – |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : Menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk yang diberi oleh guru. Mengembangkan isi penting berdasarkan ayat huraian, ayat contoh, ayat kesimpulan. Menyediakan rangka karangan |
FU FS | 10.0 Aras 1 (iii,v) 10.2 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Pelajar diberi masa untuk menyediakan rangka karangan sebelum mereka menulis karangan yang lengkap. Pelajar menulis ungkapan menarik dalam ayat. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kasih sayang, bertanggungjawab KBT : a) KB – Menjana idea b)Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Model SPM BM kertas 1 |
Refleksi | Pelajar menyediakan rangka karangan sebelum menulis karangan yang lengkap. Pelajar menyediakan 3 atau 4 isi penting. |
Tarikh | 5 Ogos 2010 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 5S3 5S1 |
Tajuk | Ulangkaji – Model SPM BM kertas 2 (Moforlogi) bersambung |
Objektif | Pada akhir sesi perbincangan/Ulangkaji pelajar dapat :
|
FU FS | 7.0 Aras 1 7.2 Aras 2 |
Aktiviti | Guru mengarahkan pelajar mencari makna perkataan dalam Kamus Dewan. Berdasarkan maksud pelajar akan menulis ayat masing-masing. |
Sistem Bahasa | Moforlogi |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kerajinan, bekerjasama KBT : a) KB – Mentafsir b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Model SPM BM kertas 2 (2010) |
Refleksi | Pelajar dapat menulis ayat yang gramatis berdasarkan perkataan yang diberi. |
Tarikh | 6 Ogos 2010 (Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15/ 10.55-12.05 |
Kelas | 5K8 5S5 |
Tajuk | Ulangkaji – Model SPM BM kertas 2 (Moforlogi) bersambung |
Objektif | Pada akhir sesi perbincangan/Ulangkaji pelajar dapat :
|
FU FS | 7.0 Aras 1 7.2 Aras 2 |
Aktiviti | Guru mengarahkan pelajar mencari makna perkataan dalam Kamus Dewan. Berdasarkan maksud pelajar akan menulis ayat masing-masing. |
Sistem Bahasa | Moforlogi |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kerajinan, bekerjasama KBT : a) KB – Mentafsir b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Model SPM BM kertas 2 (2010) |
Refleksi | Pelajar dapat membezakan makna setiap perkataan berdasarkan imbuhan. |
Terima kasih. Everything is ok. Tetapi mengikut nazir yang datang, kebanyakan guru kita tidak menulis dengan tepat apa yang berlaku dalam kelas di bahagian refleksi. Ia tidak menggambarkan peratus pencapaian objektif pembelajaran dan tindakan susulan yang akan diambil.
ReplyDelete