Tarikh | 3 Januari 2011 (Isnin) |
Masa | 7.30-12.40 |
Kelas | Semua Pelajar |
Tajuk | Orientasi Pelajar Tingkatan 4 |
Tarikh | 4 Januari 2011 (Selasa) |
Masa | 7.05-8.15 / 11.30-12.40 |
Kelas | 4S1 4K8 |
Tajuk | Pengenalan Perancangan mata pelajar BM |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Mencatat perancangan pembelajaran BM sepanjang tahun. |
Aktiviti | - Guru meminta pelajar untuk menyediakan buku latihan yang akan digunakan sepanjang tahun. |
Tarikh | 4 Januari 2011 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Penulisan – Faktor-faktor masyarakat kurang menggunakan pengangkutan awam |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan. -Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau 4 isi penting. |
Tarikh | 5 Januari 2010 (Rabu) |
Masa | 10.55-11.05 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Pantun Enam Kerat |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Menyatakan maksud setiap rangkap. -Mengenal pasti tema dan persoalan dalam pantun |
Aktiviti | - Guru membimbing pelajar untuk menulis maksud dalam setiap rangkap pantun. -Selesai membincangkan maksud pelajar menjelaskan tema pantun itu. -Seterusnya guru menyatakan persoalan yang terkandung dalam pantun tersebut. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Bertanggungjawab, mengenang jasa KBT : Mentafsirkan |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | 50 % dpd pelajar dapat menyatakan tema pantun tersebut. |
Tarikh | 5 Januari 2011 (Rabu) |
Masa | 7.30-8.15 |
Kelas | 4S1 |
Tajuk | Pembahagian Buku Teks Tingkatan 4 |
Tarikh | 6 Januari 2011 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K8 4S1 |
Tajuk | Tatabahasa – Membina ayat |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Memahami maksud perkataan berdasarkan Kamus Dewan - Membina ayat yang gramatis dan indah. |
Aktiviti | Guru menulis beberapa perkataan di papan hitam dan meminta pelajar mencari maksud dengan menggunakan Kamus Dewan. Pelajar diminta menulis ayat berdasarkan perkataan yang diberi. Guru menyemak kerja pelajar |
Sistem Bahasa | Membina Ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Bekerjasama, kesederhanaan KBT : a) Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan/Edaran |
Refleksi | Semua pelajar kelas 4S1 berjaya menulis ayat dengan baik Pelajar kelas 4K8 pula perlukan bimbingan guru dan 10 orang sahaja yang boleh menulis ayat mudah atau ayat pendek. |
Tarikh | 6 Januari 2011 (Khamis) |
Masa | 10.20-11.30 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Tatabahasa – Membina ayat |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Memahami maksud perkataan berdasarkan Kamus Dewan - Membina ayat yang gramatis dan indah. |
Aktiviti | Guru menulis beberapa perkataan di papan hitam dan meminta pelajar mencari maksud dengan menggunakan Kamus Dewan. Pelajar diminta menulis ayat berdasarkan perkataan yang diberi. Guru menyemak kerja pelajar |
Sistem Bahasa | Membina Ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Bekerjasama, kesederhanaan KBT : a) Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan/Edaran |
Refleksi | Semua pelajar kelas 5S4 berjaya menulis ayat dengan baik dan gramatis. |
Tarikh | 7 Januari 2011 (Jumaat) |
Masa | 8.15-9.25 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Pantun Enam Kerat |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Menyatakan maksud setiap rangkap. -Mengenal pasti tema dan persoalan dalam pantun |
Aktiviti | - Guru membimbing pelajar untuk menulis maksud dalam setiap rangkap pantun. -Selesai membincangkan maksud pelajar menjelaskan tema pantun itu. -Seterusnya guru menyatakan persoalan yang terkandung dalam pantun tersebut. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Bertanggungjawab, mengenang jasa KBT : Mentafsirkan |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | 50 % dpd pelajar dapat menghadapi masalah menyatakan maksud pantun. |
No comments:
Post a Comment