Tarikh | 17 Januari 2011 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.20-10.55 |
Kelas | 4K8 4S1 |
Tajuk | Faktor-faktor Masyarakat kurang menggunakan Pengangkutan Awam |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan. -Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau 4 isi penting. |
Sistem Bahasa | Membina Ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT : a) Mengenal pasti b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Edaran |
Refleksi | Pelajar kelas 4K8 dibimbing oleh guru sepenuhnya manakala kelas 4S1 semuanya boleh menulis perenggan pendahuluan tetapi bahasanya masih kurang gramatis. |
Tarikh | 17 Januari 2011 (Isnin) |
Masa | 11.30-12.40 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Faktor-faktor Masyarakat kurang menggunakan Pengangkutan Awam |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan. -Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau 4 isi penting. -Guru membimbing pelajar menulis ayat topik,ayat huraian dan kesimpulan |
Sistem bahasa | Membina Ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT : a) Mengenal pasti b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Edaran |
Refleksi | Semua pelajar memahami cara untuk mengembangkan isi penting. Guru hanya menyelesaikan satu isi sahaja. |
Tarikh | 18 Januari 2011 (Selasa) |
Masa | 7.05-8.15 / 11.30-12.40 |
Kelas | 4S1 4K8 |
Tajuk | Pantun Empat Kerat (Jenaka dan Sindiran) |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru meminta pelajar melafazkan pantun dengan intonasi yang betul. -Pelajar menerangkan maksud setiap rangkap -Guru menjelaskan tema dan persoalan pantun |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Penyerapan | Ilmu: Kesusasteraan Melayu Nilai: Mengenang jasa KBT : a) Mentafsirkan b) Belajar cara belajar |
BBB | Antologi Harga Remaja |
Refleksi | 20 dari 32 orang pelajar berjaya menyatakan maksud pantun.(4S1). Manakala pelajar kelas 4K8 pula kesemuanya perlukan bimbingan terperinci. |
Tarikh | 18 Januari 2010 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Faktor-faktor Masyarakat kurang menggunakan Pengangkutan Awam |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan. -Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau 4 isi penting. -Guru membimbing pelajar menulis ayat topik,ayat huraian dan kesimpulan |
Sistem Bahasa | Membina Ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT : a) Mengenal pasti b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Edaran |
Refleksi | Pengajaran ditangguhkan sebab menghadiri perhimpunan Tingkatan 5 |
Tarikh | 19 Januari 2011 (Rabu) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.55-12.05 |
Kelas | 5S2 5S4 |
Tajuk | Faktor-faktor Masyarakat kurang menggunakan Pengangkutan Awam |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan. -Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau 4 isi penting. -Guru membimbing pelajar menulis ayat topik,ayat huraian dan kesimpulan |
Sistem Bahasa | Membina Ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT : a) Mengenal pasti b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Edaran |
Refleksi | Pelajar kelas 5S2 boleh menulis karangan tetapi bukan dengan ayat yang gramatis namun perlu dipantau. Manakala kelas 5S4 masih perlukan banyak latihan. |
Tarikh | 19 Januari 2011 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K8 4S1 |
Tajuk | Tatabahasa – Kata Nama |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Mengenal pasti kata nama yang terdapat dalam petikan -Mengkelaskan kata nama mengikut kategori yang tepat |
Aktiviti | Guru berbincang petikan dalam buku teks iaitu berkaitan dengan Kata Nama. Pelajar cuba mengenalpasti Kata Nama yang ada dalam petikan. |
Sistem Bahasa | Kata Nama |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Bekerjasama, kesederhanaan KBT : a) Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku Teks BM Tingkatan 4 |
Refleksi |
|
Tarikh | 19 Januari 2011 (Khamis) |
Masa | 10.20-11.30 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Tatabahasa – Kata Ganti Nama |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Mengenal pasti kata ganti nama yang terdapat dalam petikan -Mengkelaskan kata ganti nama mengikut kategori yang tepat |
Aktiviti | Guru berbincang petikan dalam buku teks iaitu berkaitan dengan Kata Nama. Pelajar cuba mengenalpasti Kata Nama yang ada dalam petikan. |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Bekerjasama, kesederhanaan KBT : a) Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku Teks Tingkatan 5 |
Refleksi |
Tarikh | 20 Januari 2011 (Jumaat) |
Masa | 8.15-9.25 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Hikayat Langlang Buana |
Objektif | Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat : -Menulis sinopsis -Mengenal pasti tema dan persoalan dalam prosa klasik tersebut. -Menulis sekurang-kurangnya 3 nilai dan 3 pengajaran |
Aktiviti | - Guru membimbing pelajar untuk menulis maksud dalam setiap rangkap sajak -Selesai membincangkan maksud pelajar menjelaskan tema prosa klasik itu. -Seterusnya guru menyatakan persoalan yang terkandung dalam prosa tersebut. -Pelajar menyelesaikan Lembaran Pengurusan Grafik yang diedarkan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Bertanggungjawab, mengenang jasa KBT : Mentafsirkan |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi |
Tarikh | 20 Januari 2011 ( Sabtu Ganti Pertama – Jadual Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.20-10.55 |
Kelas | 4K8 4S1 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan. -Pelajar diminta menyenaraikan 5 atau 6 isi penting. |
Sistem Bahasa | Membina Ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT : a) Mengenal pasti b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Edaran |
Refleksi |
Tarikh | 20 Januari 2011 (Sabtu Ganti Pertama- Jadual Isnin) |
Masa | 11.30-12.40 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | -Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan. -Pelajar diminta menyenaraikan 5 atau 6 isi tersurat. -Guru membimbing pelajar mengenal pasti isi tersirat |
Sistem bahasa | Membina Ayat |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT : a) Mengenal pasti b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Edaran |
Refleksi |
No comments:
Post a Comment