Sunday 8 May 2011

Minggu 17

Tarikh 

25 April 2011 (Isnin)

Masa 

7.05-8.15 / 10.20-10.55

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk 

Penulisan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

-Menulis karangan berformat rencana 

Aktiviti

Guru menunjukkan contoh karangan jenis rencana

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan

Refleksi 

4K1- semua pelajar menulis karangan jenis rencana dengan bantuan guru.

4S1 – Pelajar dapat mengenal pasti 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. 


 

Tarikh 

25 April 2011 (Isnin)

Masa 

11.30-12.40

Kelas 

5S4

Tajuk 

Penulisan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

-Menulis karangan berformat rencana

Aktiviti

Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar diajar untuk menulis ayat topic, ayat huraian dan ayat contoh. 


 

Tarikh 

26 April (Selasa)

Masa 

7.05 – 8.15

Kelas 

4S1

Tajuk 

Komsas – Novel

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti tema novel yang dikaji

-Menyatakan watak perwatakan bagi watak utama dan sampingan.

-Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm novel

-Menulis jawapan dalam bentuk esei pendek.

Aktiviti

Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji.

Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan.

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

4S1 – Pelajar dapat memahami aspek yang dikaji dlm novel. 


 

Tarikh 

26 April 2011 (Selasa)

Masa 

11.30-12.40

Kelas 

5S2

Tajuk 

Rumusan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi.

-menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan yang diberi.

-Menulis rumusan dengan format yang betul. 

Aktiviti

Guru menyediakan petikan rencana.

Berdasarkan petikan tersebut, pelajar akan menggariskan 6 isi tersurat .

Seterusnya mengenalpasti 2 isi tersirat.

Guru membimbing pelajar menulis rumusan dengan baik. 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : kesederhanaan, hormat-menghormati

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul. 


 

Tarikh

27 April 2011 (Rabu)

Masa 

7.05-8.15

Kelas 

5S2

Tajuk 

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Membina ayat dari satu perkataan yang mempunyai banyak makna

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang sama tetapi berbeza maknanya.

Sistem Bahasa

 

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar merujuk kamus peribahasa untuk mengetahui maksud peribahasa dan seterusnya membina ayat yang gramatis.


 

Tarikh 

27 April 2011 (Rabu)

Masa 

1055 – 1205

Kelas 

5S4

Tajuk 

Prosa Klasik

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan tema dan persoalan prosa klasik tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut.

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. 

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi 

Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya. 


 

Tarikh 

28 April 2011 (Khamis)

Masa 

10.20-11.30

Kelas 

5S4

Tajuk 

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi

Aktiviti 

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi.

Sistem Bahasa 

Peribahasa 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar merujuk kamus peribahasa untuk memastikan maksud peribahasa sebelum membina ayat yang betul.


 

Tarikh 

28 April 2011 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk 

Novel Melunas Rindu

Objektif 

Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat :

  • Menulis sinopsis Novel yang dikaji.
  • Membincangkan dari segi watak dan perwatakan.

Aktiviti 

Pelajar diminta melakonkan watak yang terdapat dlm novel yang dikaji.

Pelajar lain akan melengkapkan Lembaran pengurusan grafik .

Guru dan pelajar berbincang watak dan perwatakan watak utama dan sampingan.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Intonasi 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral,

Nilai : Bekerjasama,

BBB 

Novel Melunas Rindu 

Refleksi 

Menceritakan semula cerita yang terdapat dalam novel itu. 


 

Tarikh 

29 April 2011 (Jumaat)

Masa 

8.15-9.25

Kelas 

5S2

Tajuk 

Prosa Klasik

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan tema dan persoalan prosa klasik tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut.

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. 

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi 

Pelajar merujuk perkataan klasik melalui Kamus Dewan. 


 

No comments:

Post a Comment