Tarikh | 25 April 2011 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.20-10.55 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. -Menulis karangan berformat rencana |
Aktiviti | Guru menunjukkan contoh karangan jenis rencana Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | 4K1- semua pelajar menulis karangan jenis rencana dengan bantuan guru. 4S1 – Pelajar dapat mengenal pasti 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. |
Tarikh | 25 April 2011 (Isnin) |
Masa | 11.30-12.40 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. -Menulis karangan berformat rencana |
Aktiviti | Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar diajar untuk menulis ayat topic, ayat huraian dan ayat contoh. |
Tarikh | 26 April (Selasa) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Kelas | 4S1 |
Tajuk | Komsas – Novel |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti tema novel yang dikaji -Menyatakan watak perwatakan bagi watak utama dan sampingan. -Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm novel -Menulis jawapan dalam bentuk esei pendek. |
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | 4S1 – Pelajar dapat memahami aspek yang dikaji dlm novel. |
Tarikh | 26 April 2011 (Selasa) |
Masa | 11.30-12.40 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi. -menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan yang diberi. -Menulis rumusan dengan format yang betul. |
Aktiviti | Guru menyediakan petikan rencana. Berdasarkan petikan tersebut, pelajar akan menggariskan 6 isi tersurat . Seterusnya mengenalpasti 2 isi tersirat. Guru membimbing pelajar menulis rumusan dengan baik. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : kesederhanaan, hormat-menghormati KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul. |
Tarikh | 27 April 2011 (Rabu) |
Masa | 7.05-8.15 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang sama tetapi berbeza maknanya. |
Sistem Bahasa | |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar merujuk kamus peribahasa untuk mengetahui maksud peribahasa dan seterusnya membina ayat yang gramatis. |
Tarikh | 27 April 2011 (Rabu) |
Masa | 1055 – 1205 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Prosa Klasik |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut. Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya. |
Tarikh | 28 April 2011 (Khamis) |
Masa | 10.20-11.30 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar merujuk kamus peribahasa untuk memastikan maksud peribahasa sebelum membina ayat yang betul. |
Tarikh | 28 April 2011 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Pelajar diminta melakonkan watak yang terdapat dlm novel yang dikaji. Pelajar lain akan melengkapkan Lembaran pengurusan grafik . Guru dan pelajar berbincang watak dan perwatakan watak utama dan sampingan. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral, Nilai : Bekerjasama, |
BBB | Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Menceritakan semula cerita yang terdapat dalam novel itu. |
Tarikh | 29 April 2011 (Jumaat) |
Masa | 8.15-9.25 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Prosa Klasik |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut. Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar merujuk perkataan klasik melalui Kamus Dewan. |
No comments:
Post a Comment