Tarikh | 3 Meil 2011 (Selasa) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.20-10.55 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Peperiksaan Semester Pertama |
Tarikh | 3 Meil 2011 (Selasa) |
Masa | 11.30-12.40 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Penulisan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. -Menulis karangan berformat ulasan |
Aktiviti | Guru menunjukkan contoh karangan jenis ulasan Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar diajar untuk menulis ayat topic, ayat huraian dan ayat contoh. |
Tarikh | 4 Mei 2011 (Rabu) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Kelas | 4S1 |
Tajuk | Peperiksaan Semester Pertama |
Tarikh | 4 Meil 2011 (Rabu) |
Masa | 11.30-12.40 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi. -menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan yang diberi. -Menulis rumusan dengan format yang betul. |
Aktiviti | Guru menyediakan petikan rencana. Berdasarkan petikan tersebut, pelajar akan menggariskan 6 isi tersurat . Seterusnya mengenalpasti 2 isi tersirat. Guru membimbing pelajar menulis rumusan dengan baik. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : kesederhanaan, hormat-menghormati KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul. |
Tarikh | 5 Mei 2011 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang sama tetapi berbeza maknanya. |
Sistem Bahasa | |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar merujuk kamus peribahasa untuk mengetahui maksud peribahasa dan seterusnya membina ayat yang gramatis. |
Tarikh | 5 Mei 2011 (Khamis) |
Masa | 1055 – 1205 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Prosa Klasik |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut. Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya. |
Tarikh | 5 Mei 2011 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Peperiksaan Semester Pertama |
Tarikh | 6 Mei 2011 (Jumaat) |
Masa | 8.15-9.25 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Prosa Klasik - Ulangkaji |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut. Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar merujuk perkataan klasik melalui Kamus Dewan. |
RPH ditulis dengan baik dan terperinci. Tahniah,
ReplyDelete