Sunday 8 May 2011

Minggu 18

Tarikh 

3 Meil 2011 (Selasa)

Masa 

7.05-8.15 / 10.20-10.55

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk

Peperiksaan Semester Pertama


 

Tarikh 

3 Meil 2011 (Selasa)

Masa 

11.30-12.40

Kelas 

5S4

Tajuk 

Penulisan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

-Menulis karangan berformat ulasan

Aktiviti

Guru menunjukkan contoh karangan jenis ulasan

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan

Refleksi 

Pelajar diajar untuk menulis ayat topic, ayat huraian dan ayat contoh. 


 

Tarikh 

4 Mei 2011 (Rabu)

Masa 

7.05 – 8.15

Kelas 

4S1

Tajuk 

Peperiksaan Semester Pertama

  


 

Tarikh 

4 Meil 2011 (Rabu)

Masa 

11.30-12.40

Kelas 

5S2

Tajuk 

Rumusan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan yang diberi.

-menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan yang diberi.

-Menulis rumusan dengan format yang betul. 

Aktiviti

Guru menyediakan petikan rencana.

Berdasarkan petikan tersebut, pelajar akan menggariskan 6 isi tersurat .

Seterusnya mengenalpasti 2 isi tersirat.

Guru membimbing pelajar menulis rumusan dengan baik. 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : kesederhanaan, hormat-menghormati

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul. 


 

Tarikh

5 Mei 2011 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15

Kelas 

5S2

Tajuk 

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Membina ayat dari satu perkataan yang mempunyai banyak makna

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang sama tetapi berbeza maknanya. 

Sistem Bahasa

 

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar merujuk kamus peribahasa untuk mengetahui maksud peribahasa dan seterusnya membina ayat yang gramatis.


 

Tarikh 

5 Mei 2011 (Khamis)

Masa 

1055 – 1205

Kelas 

5S4

Tajuk 

Prosa Klasik

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan tema dan persoalan prosa klasik tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut.

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. 

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi 

Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya. 


 

Tarikh 

5 Mei 2011 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk 

Peperiksaan Semester Pertama


 

Tarikh 

6 Mei 2011 (Jumaat)

Masa 

8.15-9.25

Kelas 

5S2

Tajuk 

Prosa Klasik - Ulangkaji

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan tema dan persoalan prosa klasik tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut.

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak.

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi 

Pelajar merujuk perkataan klasik melalui Kamus Dewan.


 


 


 

1 comment: