Friday 3 August 2012

MINGGU 31

Tarikh
30 Julai  2012 (Isnin)
Masa
705-815/815-925/ 1055-1205
Kelas
4K1 / 5S1/5K1
Tajuk
Karangan berpandu
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menulis pendahuluan yang tepat
-          Mengembangkan isi penting dengan format ATAHAF
Aktiviti
Pelajar diminta untuk mengenal pasti isi penting berdasarkan soalan yang diberi.
Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan dan menghuraikan isi penting.

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : kegigihan
KBT: a) KB- mengenal pasti
         b)   Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
4K1 : 60% pelajar sudah mula menunjukkan kemahiran menggunakan formula ATAHAF.
5S1 : Semua pelajar sudah menguasai tetapi 20 % pelajar masih tidak menulis ungkapan yang menarik dalam karangan mereka.
5K1 : 70% pelajar sudah mula menggunakan ATAHAF untuk mengembangkan ayat.



Tarikh
31 Julai  2012 (Selasa)
Masa
815-925
Kelas
4K1
Tajuk
Komsas
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan tema seloka  yang dikaji
-          Menyatakan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang dalam seloka tersebut
Aktiviti
Pelajar menyampaikan maksud seloka tersebut
Guru menyoal pelajar tema seloka tersebut
Pelajar seterusnya menjelaskan persoalan yang dikaji dalam seloka tersebut dengan bimbingan guru
Sistem bahasa
Laras bahasa dan sebutan
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, kegigihan
KBT : a) KB : Menjana idea
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Harga Remaja
Refleksi
70% Pelajar mampu memberi  pendapat yang  bernas berkaitan dengan persoalan yang dibincangkan dalam gurindam itu.

  
Tarikh
31 Julai 2012 (Selasa)
Masa
1055-1205
Kelas
5S1
Tajuk
Komsas : Drama
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan tema drama  yang dikaji
-          Menyatakan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang dalam drama tersebut
Aktiviti
Pelajar menceritakan semula drama tersebut dengan ayat mereka sendiri.
Guru menyoal pelajar tema drama tersebut
Pelajar seterusnya menjelaskan persoalan yang dikaji dalam drama tersebut dengan bimbingan guru
Sistem bahasa
Laras bahasa dan sebutan
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, kegigihan
KBT : a) KB : Menjana idea
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Pelajar mengaitkan tema drama itu dengan realiti kehidupan.


Tarikh
1 Ogos  2012 (Rabu)
Masa
815-925
Kelas
5K1
Tajuk
Komsas
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan tema drama  yang dikaji
-          Menyatakan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang dalam drama tersebut
Aktiviti
Pelajar menceritakan semula drama tersebut dengan ayat mereka sendiri.
Guru menyoal pelajar tema drama tersebut
Pelajar seterusnya menjelaskan persoalan yang dikaji dalam drama tersebut dengan bimbingan guru
Sistem bahasa
Laras bahasa dan sebutan
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, kegigihan
KBT : a) KB : Menjana idea
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
60% pelajar dapat menjelaskan tema drama tersebut.
  

Tarikh
1 Ogos  2012 (Rabu)
Masa
945-1055
Kelas
4K1
Tajuk
Komsas (Sajak) Mahsuri
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menjelaskan maksud setiap rangkap
-          Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut
Aktiviti
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.
Sistem bahasa
Sebutan dan intonasi
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
          b) Belajar cara belajar
BBB
Harga Remaja
Refleksi
60% Pelajar dapat menjelaskan maksud sajak dengan ayat mereka sendiri.


Tarikh
1 Ogos 2012 (Rabu)
Masa
1130-1240
Kelas
5K5
Tajuk
Drama Dato Onn
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Melakonkan drama dengan intonasi dan sebutan yang baik
-          Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam prosa tersebut
Aktiviti
Beberapa orang pelajar akan melakonkan watak yang terdapat dalam drama tersebut.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang terdapat dalam drama tersebut.
Sistem bahasa
Sebutan dan intonasi
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
          b) Belajar cara belajar
BBB
Dirgahayu bahasaku
Refleksi
40% Pelajar dapat menjelaskan persoalan yang terdapat dalam petikan drama yang diberi.


Tarikh
2 Ogos 2012 (Khamis)
Masa
705-815
Kelas
5K5
Tajuk
Karangan berpandu
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menulis pendahuluan yang tepat
-          Mengembangkan isi penting dengan format ATAHAF
Aktiviti
Pelajar diminta untuk mengenal pasti isi penting berdasarkan soalan yang diberi.
Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan dan menghuraikan isi penting.

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : kegigihan
KBT: a) KB- mengenal pasti
         b)   Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
40% pelajar dapat mengembangkan isi penting dengan menggunakan formula ATAHAF.


Tarikh
2 Ogos  2012 (Khamis)
Masa
815-925
Kelas
5S1
Tajuk
Tatabahasa : Membina Ayat
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pastimaksud perkataan dan membina ayat yang gramatis
Aktiviti
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada para pelajar
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari makna perkataan dan seterusnya membina ayat bagi menunjukkan mereka memahami perkataan itu
Sistem bahasa
Membina Ayat
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
        b) Belajar cara  belajar
BBB
Buku kerja
Refleksi
Semua pelajar dapat membina ayat dari aras yang mudah kepada yang yang sederhana dan susah .


Tarikh
3 Ogos 2012 (Jumaat)
Masa
705-815
Kelas
5K1
Tajuk
Tatabahasa : Membina Ayat
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pastimaksud perkataan dan membina ayat yang gramatis
Aktiviti
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada para pelajar
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari makna perkataan dan seterusnya membina ayat bagi menunjukkan mereka memahami perkataan itu
Sistem bahasa
Membina Ayat
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
        b) Belajar cara  belajar
BBB
Buku kerja
Refleksi
70% pelajar dapat membina ayat dari aras yang mudah kepada yang yang sederhana dan susah .


Tarikh
3 Ogos  2012 (Jumaat)
Masa
940-1040
Kelas
5K5
Tajuk
Tatabahasa : Membina Ayat
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pastimaksud perkataan dan membina ayat yang gramatis
Aktiviti
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada para pelajar
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari makna perkataan dan seterusnya membina ayat bagi menunjukkan mereka memahami perkataan itu
Sistem bahasa
Membina Ayat
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
        b) Belajar cara  belajar
BBB
Buku kerja
Refleksi
50% pelajar dapat membina ayat dari aras yang mudah kepada yang yang sederhana .






1 comment: