Tarikh
|
6 Ogos 2012
(Isnin)
|
Masa
|
705-815/815-925/ 1055-1205
|
Kelas
|
4K1 / 5S1/5K1
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan rumusan yang tepat
-
Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan dan 2 isi tersirat
berdasarkan arahan soalan
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta membaca teks untuk mengenal pasti isi
tersurat.
Guru membimbing pelajar untuk menulis rumusan.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : kegigihan
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
4K1 : 60% pelajar sudah mula menunjukkan kemahiran menulis
rumusan.
5S1 : Semua pelajar sudah menguasai tetapi 5 % pelajar
masih melakukan kesalahan kecil.
5K1 :60% pelajar sudah mula menulis rumusan dengan
format yang tepat.
|
Tarikh
|
7 Ogos 2012
(Selasa)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan tema sajak yang dikaji
-
Menyatakan persoalan yang dibincangkan oleh
pengarang dalam sajak tersebut
|
Aktiviti
|
Pelajar menyampaikan maksud sajak tersebut
Guru menyoal pelajar tema sajak tersebut
Pelajar seterusnya menjelaskan persoalan yang dikaji
dalam sajak tersebut dengan bimbingan guru
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, kegigihan
KBT : a) KB : Menjana idea
b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Harga Remaja
|
Refleksi
|
60% Pelajar mampu memberi pendapat yang bernas berkaitan dengan persoalan yang
dibincangkan dalam sajak itu.
|
Tarikh
|
7 Ogos 2012 (Selasa)
|
Masa
|
1055-1205
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Komsas : Drama
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan tema drama yang dikaji
-
Menyatakan persoalan yang dibincangkan oleh
pengarang dalam drama tersebut
|
Aktiviti
|
Pelajar menceritakan semula drama tersebut dengan ayat
mereka sendiri.
Guru menyoal pelajar tema drama tersebut
Pelajar seterusnya menjelaskan persoalan yang dikaji
dalam drama tersebut dengan bimbingan guru
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, kegigihan
KBT : a) KB : Menjana idea
b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar mengaitkan tema drama itu dengan realiti
kehidupan.
|
Tarikh
|
8 Ogos 2012
(Rabu)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Komsas
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan tema drama yang dikaji
-
Menyatakan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang
dalam drama tersebut
|
Aktiviti
|
Pelajar menceritakan semula drama tersebut dengan ayat
mereka sendiri.
Guru menyoal pelajar tema drama tersebut
Pelajar seterusnya menjelaskan persoalan yang dikaji
dalam drama tersebut dengan bimbingan guru
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, kegigihan
KBT : a) KB : Menjana idea
b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
70% pelajar dapat menjelaskan tema drama tersebut.
|
Tarikh
|
8 Ogos 2012
(Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas (Sajak) Adat sezaman
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menjelaskan maksud setiap rangkap
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
sajak tersebut
|
Aktiviti
|
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam sajak tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Harga Remaja
|
Refleksi
|
60% Pelajar dapat menjelaskan maksud sajak dengan ayat
mereka sendiri.
|
Tarikh
|
8 Ogos 2012 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Drama Dato Onn (Sambungan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Melakonkan drama dengan intonasi dan sebutan
yang baik
-
Menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tersebut
|
Aktiviti
|
Beberapa orang pelajar akan melakonkan watak yang
terdapat dalam drama tersebut.
Guru dan para pelajar berbincang tentang persoalan yang
terdapat dalam drama tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, berbudi bahasa
KBT : a) KB – Mentafsirkan
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu bahasaku
|
Refleksi
|
30% Pelajar dapat menjelaskan persoalan yang terdapat
dalam petikan drama yang diberi.
|
Tarikh
|
9 Ogos 2012 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan rumusan yang tepat
-
Menyenaraikan 6 isi tersurat dari petikan dan 2 isi tersirat
berdasarkan arahan soalan
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta membaca teks untuk mengenal pasti isi
tersurat.
Guru membimbing pelajar untuk menulis rumusan.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : kegigihan
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
40% pelajar sudah mula menunjukkan kemahiran menulis
rumusan.
.
|
Tarikh
|
9 Ogos 2012
(Khamis)
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Latihan
Tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pastimaksud perkataan dan membina
ayat yang gramatis
-
Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan
-
Peribahasa
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada para pelajar
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari makna
perkataan dan seterusnya membina ayat bagi menunjukkan mereka memahami
perkataan itu
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku kerja
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat membina ayat dari aras yang mudah
kepada yang yang sederhana dan susah .Seterusnya mengenal pasti kesalahan dlm
ayat dan member maksud peribahasa.
|
Tarikh
|
10 Ogos 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membina Ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pastimaksud perkataan dan membina
ayat yang gramatis
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada para pelajar
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari makna
perkataan dan seterusnya membina ayat bagi menunjukkan mereka memahami
perkataan itu
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku kerja
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat membina ayat dari aras yang mudah
kepada yang yang sederhana dan susah .
|
Tarikh
|
10 Ogos 2012
(Jumaat)
|
Masa
|
940-1040
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membina Ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pastimaksud perkataan dan membina
ayat yang gramatis
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada para pelajar
Pelajar menggunakan Kamus Dewan untuk mencari makna
perkataan dan seterusnya membina ayat bagi menunjukkan mereka memahami
perkataan itu
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: kerjasama, kegigihan
KBT: a) KB: Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku kerja
|
Refleksi
|
50% pelajar dapat membina ayat dari aras yang mudah
kepada yang yang sederhana .
|
No comments:
Post a Comment