Wednesday, 13 March 2013

MINGGU 6


Tarikh
4 Febuari  2013 (Isnin)
Masa
9.45-10.55
Kelas
4K1
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Karangan
Objektif
Pada akhir sesi  p&p  para pelajar dapat :
-          Menulis ayat pendahuluan dengan ayat yang gramatis.
-          Menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 atau 5 isi penting berdasarkan tajuk yang diberi.
-          Menghuraikan isi penting berdasarkan formula ATAHAF.

Aktiviti
Guru menulis isi penting di papan hitam dan menerangkan kepada pelajar formula ATAHAF
Guru membimbing pelajar untuk menghuraikan isi penting menggunakan formula ATAHAF
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran Kerja
Refleksi
Semua pelajar dapat menghasilkan rumusan yang tepat dengan bimbingan guru.



Tarikh
4 Febuari  2013 (Isnin)
Masa
1130-1240
Kelas
5S3
Tajuk
Rumusan :
Objektif
Pada akhir sesi  p&p  para pelajar dapat :
-          Menulis pendahuluan rumusan mengikut format yang tepat.
-          Menggariskan 5 hingga 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi.
-          Menyenaraikan dua isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
Aktiviti
Guru mengedarkan petikan rencana kepada para pelajar.
Pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat dari rencana tersebut.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Kerja BM Tingkatan 5
Refleksi
Semua  pelajar  dapat menulis rumusan mengikut format yang betul.


Tarikh
5 Febuari  2012 (Selasa)
Masa
815-925
Kelas
4S1
Tajuk
Komsas
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menyatakan tema dalam karya yang dikaji
-          Menyenaraikan persoalan yang dikemukakan dalam teks yang dikaji
-          Menjawab soalan pemahaman berdasarkan petikan
Aktiviti
Guru mengedarkan petikan kepada para pelajar untuk dibincangkan.
Pelajar mengenal pasti jawapan melalui teks yang diberi.
Pelajar dan guru berbincang soalan KBKK.
Sistem Bahasa
Sebutan dan laras bahasa
Penyerapan
Ilmu: P.Moral
Nilai: Bekerjasama, bertanggungjawab dan baik hati
KBT : a) KB- Mentafsir
          b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Harga Remaja
Refleksi
Semua pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi


Tarikh
5 Febuari  2012 (Selasa)
Masa
945-1055
Kelas
5S1
Tajuk
Rumusan :
Objektif
Pada akhir sesi  p&p  para pelajar dapat :
-          Menulis pendahuluan rumusan mengikut format yang tepat.
-          Menggariskan 5 hingga 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi.
-          Menyenaraikan dua isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
Aktiviti
Guru mengedarkan petikan rencana kepada para pelajar.
Pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat dari rencana tersebut.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.5
Refleksi
Semua  pelajar  dapat menulis rumusan mengikut format yang betul.

 
Tarikh
6 Febuari  2013 (Rabu)
Masa
705-815
Kelas
4S1
Tajuk
Komsas : Sajak Harga remaja
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan tema dalam sajak yang dikaji
-          Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan 3 pengajaran berdasarkan sajak yang diberi.
Aktiviti
-Pelajar diminta menyatakan tema sajak yang dikaji dan mengaitkannya dengan kehidupan sebenar.
-Berdasarkan sajak tersebut pelajar melengkapkan peta minda untuk mengisi nilai dan juga pengajaran.
Sistem Bahasa
Sebutan dan intonasi
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kesederhanaan,bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Harga Remaja
Refleksi
  60% Pelajar dapat menjelaskan tema sajak dan mengaitkannya dengan kehidupan yang sebenar.


Tarikh
6 Febuari  2013 (Rabu)
Masa
9.45-10.55/1130-1240
Kelas
5S3/5S1
Tajuk
Komsas
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Mendeklamasi sajak dengan intonasi yang betul
-          Menjelaskan tema dalam sajak  yang dikaji
-          Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan 3 pengajaran berdasarkan sajak
Aktiviti
-Berdasarkan sajak  tersebut pelajar melengkapkan peta minda untuk mengisi nilai dan juga pengajaran.
-beberapa orang pelajar diminta untuk memberi   pendapat tentang maksud sajak  tersebut
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar

Antologi Harga Remaja

 Semua pelajar dapat menyatakan nilai yang terdapat dalam sajak dan mengaitkannya dengan kehidupan realiti.  

 
Tarikh
7 Febuari  2013 (Khamis)
Masa
705-815
Kelas
5S3
Tajuk
Tatabahasa :
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menyambung beberapa ayat tunggal menjadi ayat majmuk.
Aktiviti
-Pelajar membaca petikan  yang diberi.
-Guru membimbing pelajar untuk menyambung ayat tunggal menjadi ayat majmuk .

Sistem Bahasa
Menyambung ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral/isu semasa
Nilai: kerjasama
KBT: a) KB- mengenal pasti
        b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Kerja BM Tingkatan 5
Refleksi
Semua pelajar dapat menyelesaikan tugasan yang diberi dengan bimbingan guru.


Tarikh
7 Febuari  2013 (Khamis)
Masa
9.45-10.55
Kelas
4K1
Tajuk
Komsas :
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan tema dalam syair  yang dikaji
-          Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan 3 pengajaran.
Aktiviti
-Pelajar diminta menyatakan tema syair yang dikaji dan mengaitkannya dengan kehidupan sebenar.
-Berdasarkan syair  tersebut pelajar melengkapkan peta minda untuk mengisi nilai dan juga pengajaran.
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kesederhanaan,bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Harga Remaja
Refleksi
60%  Pelajar dapat menjelaskan tema syair dan mengaitkannya dengan kehidupan yang sebenar.
 

Tarikh
8 Febuari  2013 (Jumaat)
Masa
705-815/ 815-925
Kelas
4K1  /   5S1  
Tajuk
Tatabahasa : Kata Nama
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengkelaskan kata nama mengikut kategori yang tepat.
-          Menulis perenggan ayat berdasarkan kata nama yang diberi.
Aktiviti
-Pelajar membaca petikan  yang diberi.
-Guru minta pelajar menggariskan perkataan atau kata nama yang terdapat dalam ayat.
-dengan menggunakan sekurang-kurangnya 6 hingga 8  kata nama tersebut pelajar akan membina satu perenggan ayat
- Guru dan pelajar membuat semakan bersama .
Sistem Bahasa
Kata nama
Penyerapan
Ilmu : P.Moral/isu semasa
Nilai: kerjasama
KBT: a) KB- mencirikan
        b) Belajar cara belajar
BBB
Buku teks BM T.4
Refleksi
4K1 : 60% pelajar dapat menyelesaikan  menulis ayat perenggan yang baik
5S1: 70% pelajar dapat menulis perenggan ayat berdasarkan kata nama
4S1: 60% para pelajar  dapat menulis perenggan ayat dengan baik


Tarikh
8   Febuari  2013 (Jumaat)
Masa
1040-1140
Kelas
4S1
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Komsas :
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menerangkan maksud sajak yang dikaji.
-          Menjelaskan nilai yang diperoleh melalui sajak tersebut.
-          Menyatakan pengajaran yang tersirat dalam sajak tersebut.
Aktiviti
-Guru bersoaljawab dengan pelajar maksud setiap rangkap sajak.
-Pelajar menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada .
-Guru membimbing pelajar untuk mendeklamasi sajak dengan intonasi yang betul diikuti oleh beberapa orang pelajar yang dipilih.
-Pelajar lain diminta menghayati maksud yang cuba disampaikan dalam sajak  tersebut dan menerangkan secara lisan maksud yang tersirat di sebalik  maksud  sajak  tersebut.
- seterusnya cuba menyelesaikan Lembaran pengurusan grafik yang disediakan dengan melengkapkan dari aspek nilai dan pengajaran.
-Setelah menyelesaikan lembaran kerja grafik pelajar diminta menyelesaikan soalan pemahaman bedasarkan  sajak  yang dikaji.
-Diakhir sesi p&p guru membuat rumusan berkaitan dengan isu atau perkara yang dibincangkan dlm topik tersebut dan mengaitkannya dengan kehidupan harian.

Sistem bahasa
Sebutan dan intonasi ,  Pola suku kata ,   dan  laras bahasa
Penyerapan
Ilmu : Kesusasteraan Melayu dan P.Moral
Nilai :
KBT : a) Mencirikan
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Harga Remaja
Refleksi
80% pelajar telah dapat menerangkan maksud sajak  yang dikaji dan seterusnya menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan 3 pengajaran dari sajak  tersebut.




No comments:

Post a Comment