Tarikh
|
1 Julai 2012
(Isnin)
|
Masa
|
815-925/1130-1240
|
Kelas
|
5K1/5S3
|
Tajuk
|
Karangan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan dengan ayat topik
-
Memahami kehendak soalan.
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan yang diberi.
Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat topik dalam karangan.
Guru memastikan pelajar faham langkah untuk menulis
ayat topik.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat topik
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : berusaha, kerjasama
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja.
|
Refleksi
|
Para pelajar dapat menulis ayat topik berdasarkan tajuk
yang diberi.
|
Tarikh
|
1 Julai 2013
(Isnin)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Karangan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan dengan ayat topik
-
Memahami kehendak soalan.
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan yang diberi.
Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat topik dalam karangan.
Guru memastikan pelajar faham langkah untuk menulis
ayat topik.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat topik
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : berusaha, kerjasama
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja.
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan ayat topik dengan bimbingan
guru.
|
Tarikh
|
2 Julai 2012
(Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Karangan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan dengan ayat topik
-
Memahami kehendak soalan.
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan yang diberi.
Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat topik dalam karangan.
Guru memastikan pelajar faham langkah untuk menulis
ayat topik.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat topik
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : berusaha, kerjasama
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja.
|
Refleksi
|
Para pelajar dapat membina ayat topic berdasarkan tajuk
yang diberi.
|
Tarikh
|
2 Julai 2012 (Selasa)
|
Masa
|
1055-1205
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Hikayat Opu Daeng Menambun
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dalam bahasa moden
-
Menjelaskan watak dan perwatakan
-
Menjelaskan persoalan dan nilai yang terdapat
dapat prosa tradisional tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan sekeping kad kepada beberapa orang
pelajar.
Pelajar diminta membaca arahan yang terdapat dala kad
tersebut selama beberapa minit.
Pelajar lain akan menyoal pelajar tersebut beberapa
soalan .
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Keberanian, kerjasama, hormat-menghormati
KBT: a) KB- menjana idea.
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan perkara penting yang berlaku
dalam prosa tersebut.
|
Tarikh
|
3 Julai 2012 (Rabu)
|
Masa
|
815-925/1130-1240
|
Kelas
|
5K1/5S1
|
Tajuk
|
Hikayat Opu Daeng Menambun
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dalam bahasa moden
-
Menjelaskan watak dan perwatakan
-
Menjelaskan persoalan dan nilai yang terdapat
dapat prosa tradisional tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan sekeping kad kepada beberapa orang
pelajar.
Pelajar diminta membaca arahan yang terdapat dala kad
tersebut selama beberapa minit.
Pelajar lain akan menyoal pelajar tersebut beberapa
soalan .
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Keberanian, kerjasama, hormat-menghormati
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tradisional yang dibaca.
|
Tarikh
|
3 Julai 2012
(Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Tatabahasa: memisahkan ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Memahami teknik memisahkan ayat dalam sesuatu
perenggan
-
Membentuk ayat tunggal
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan lembaran kerja yang bertajuk
memisahkan ayat.
Pelajar diminta mengenal pasti ayat yang perlu dipisah
untuk membentuk ayat tunggal.
|
Sistem bahasa
|
Memisahkan ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mencerakinkan ayat majmuk kepada ayat
tunggal dengan mengenal pasti kata hubung yang terdapat dalam ayat .
|
Tarikh
|
4 Julai 2012 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa: memisahkan ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Memahami teknik memisahkan ayat dalam sesuatu
perenggan
-
Membentuk ayat tunggal
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan lembaran kerja yang bertajuk
memisahkan ayat.
Pelajar diminta mengenal pasti ayat yang perlu dipisah
untuk membentuk ayat tunggal.
|
Sistem bahasa
|
Memisahkan ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mencerakinkan perenggan ayat kepada 6 ayat tunggal.
|
Tarikh
|
4 Julai 2012
(Khamis)
|
Masa
|
1020-1130
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Hikayat Khoja Maimun
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dalam bahasa moden
-
Menjelaskan watak dan perwatakan
-
Menjelaskan persoalan dan nilai yang terdapat
dapat prosa tradisional tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan sekeping kad kepada beberapa orang
pelajar.
Pelajar diminta membaca arahan yang terdapat dala kad
tersebut selama beberapa minit.
Pelajar lain akan menyoal pelajar tersebut beberapa
soalan .
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Keberanian, kerjasama, hormat-menghormati
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan kisah klasik tersebut dlm
bahasa moden.
|
Tarikh
|
5 Julai 2012
(Jumaat)
|
Masa
|
705-815/815-925
|
Kelas
|
4K1/5S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa: memisahkan ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Memahami teknik memisahkan ayat dalam sesuatu
perenggan
-
Membentuk ayat tunggal
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan lembaran kerja yang bertajuk
memisahkan ayat.
Pelajar diminta mengenal pasti ayat yang perlu dipisah
untuk membentuk ayat tunggal.
|
Sistem bahasa
|
Memisahkan ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar dapat memisahkan ayat majmuk kepada 6 ayat
tunggal.
|
No comments:
Post a Comment