Tarikh
|
8 Julai 2012
(Isnin)
|
Masa
|
815-925/1130-1240
|
Kelas
|
5K1/5S3
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis rumusan dengan format yang betul.
-
Menggariskan 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan yang diberi.
Guru membimbing pelajar untuk mengenal pasti isi
tersurat yang terdapat dlm petikan.
Guru memastikan pelajar faham langkah untuk menulis
rumusan dengan format yang betul.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, menghormati
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja.
|
Refleksi
|
Para pelajar dapat menulis rumusan dengan format yang
betul.
|
Tarikh
|
8 Julai 2013
(Isnin)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menulis rumusan dengan format yang betul.
-
Menggariskan 6
isi tersurat yang terdapat
dalam petikan
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan yang diberi.
Guru membimbing pelajar untuk mengenal pasti isi
tersurat yang terdapat dlm petikan.
Guru memastikan pelajar faham langkah untuk menulis
rumusan dengan format yang betul.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : bertanggungjawab, menghormati
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja.
|
Refleksi
|
Para pelajar dapat menulis rumusan dengan format yang
betul.
|
Tarikh
|
9 Julai 2012
(Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Cerpen Idola
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Menyatakan tema cerpen tersebut
-
Menjelaskan persoalan yang dibincang dalam
cerpen tersebut.
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta untuk menyenaraikan persoalan yang
terdapat dalam cerpen tersebut dan mengaitkannya dengan kehidupan harian
Pelajar akan memberi contoh yang terdapat dalam cerpen
tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : kegigihan, kasih sayang
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan beberapa persoalan yang
terdapat dalam cerpen tersebut.
|
Tarikh
|
9 Julai 2012 (Selasa)
|
Masa
|
1055-1205
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Hikayat Opu Daeng Menambun
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dalam bahasa moden
-
Menjelaskan watak dan perwatakan
-
Menjelaskan persoalan dan nilai yang terdapat
dapat prosa tradisional tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan sekeping kad kepada beberapa orang
pelajar.
Pelajar diminta membaca arahan yang terdapat dala kad
tersebut selama beberapa minit.
Pelajar lain akan menyoal pelajar tersebut beberapa
soalan .
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Keberanian, kerjasama, hormat-menghormati
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan perkara penting yang berlaku
dalam prosa tersebut.
|
Tarikh
|
10 Julai 2012 (Rabu) (Jadual Bulan Ramadhan)
|
Masa
|
805-905/1055-1155
|
Kelas
|
5K1/5S1
|
Tajuk
|
Hikayat Opu Daeng Menambun
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dalam bahasa moden
-
Menjelaskan watak dan perwatakan
-
Menjelaskan persoalan dan nilai yang terdapat
dapat prosa tradisional tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan sekeping kad kepada beberapa orang
pelajar.
Pelajar diminta membaca arahan yang terdapat dala kad
tersebut selama beberapa minit.
Pelajar lain akan menyoal pelajar tersebut beberapa
soalan .
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Keberanian, kerjasama, hormat-menghormati
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan persoalan yang terdapat dalam
prosa tradisional yang dibaca.
|
Tarikh
|
10 Julai 2012
(Rabu)
|
Masa
|
925-1025
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membetulkan kesalahan kata atau istilah
dan tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti kesalahan kata atau istilah
yang terdapat dalam ayat
-
Membetulkan kesalahan tatabahasa dalam ayat
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta mengenal pasti ayat yang terdapat
kesalahan dari segi kata atau istilah dan tatabahasa.
Guru membimbing pelajar untuk menjawab soalan.
|
Sistem bahasa
|
Membetulkan kesalahan kata atau istilah dan tatabahasa.
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kerjasama, menghormati
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengenal
pasti kesalahan kata atau istilah dan tatabahasa.
|
Tarikh
|
11 Julai 2012 (Khamis)
|
Masa
|
705-805
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membetulkan kesalahan kata atau istilah
dan tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti kesalahan kata atau istilah
yang terdapat dalam ayat
-
Membetulkan kesalahan tatabahasa dalam ayat
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta mengenal pasti ayat yang terdapat
kesalahan dari segi kata atau istilah dan tatabahasa.
Guru membimbing pelajar untuk menjawab soalan.
|
Sistem bahasa
|
Membetulkan kesalahan kata atau istilah dan tatabahasa.
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kerjasama, menghormati
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengenal
pasti kesalahan kata atau istilah dan tatabahasa.
|
Tarikh
|
11 Julai 2012
(Khamis)
|
Masa
|
1020-1130
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Hikayat Khoja Maimun
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat
-
Menceritakan semula prosa tradisional tersebut
dalam bahasa moden
-
Menjelaskan watak dan perwatakan
-
Menjelaskan persoalan dan nilai yang terdapat
dapat prosa tradisional tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan sekeping kad kepada beberapa orang
pelajar.
Pelajar diminta membaca arahan yang terdapat dala kad
tersebut selama beberapa minit.
Pelajar lain akan menyoal pelajar tersebut beberapa
soalan .
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Keberanian, kerjasama, hormat-menghormati
KBT: a) KB- menjana idea.
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan kisah klasik tersebut dlm
bahasa moden.
|
Tarikh
|
12 Julai 2012
(Jumaat)
|
Masa
|
705-815/815-925
|
Kelas
|
4K1/5S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membetulkan kesalahan kata atau istilah
dan tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti kesalahan kata atau istilah
yang terdapat dalam ayat
-
Membetulkan kesalahan tatabahasa dalam ayat
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta mengenal pasti ayat yang terdapat
kesalahan dari segi kata atau istilah dan tatabahasa.
Guru membimbing pelajar untuk menjawab soalan.
|
Sistem bahasa
|
Membetulkan kesalahan kata atau istilah dan tatabahasa.
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kerjasama, menghormati
KBT: a) KB- mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengenal
pasti kesalahan kata atau istilah dan tatabahasa.
|
No comments:
Post a Comment