Tarikh
|
10
Februari 2014 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Karangan Jenis Pendapat/Perbincangan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengisi jadual pelindung
sebelum menulis karangan.
-
Menulis semula isi yang
diberi dalam jadual pelindung menjadi perenggan ayat yang lengkap dengan
ATAHAF.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan jadual untuk mengisi
isi penting , huraian, contoh ,kesan dan kesimpulan.
Berdasarkan isi yang diberi oleh guru
, pelajar akan menulis dalam kotak yang betul.
|
Sistem Bahasa
|
Membina ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar akan melengkapkan jadual yang
diberi untuk memudahkan mereka menulis karangan.
|
Tarikh
|
11 Februari 2014 (Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Surat Kiriman Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengenal pasti format menulis
surat kiriman rasmi.
-
Mengembangkan isi penting dengan
formula ATAHAF
|
Aktiviti
|
Guru menunjukkan cara menulis surat
kiriman rasmi kepada para pelajar.
Berdasarkan isi penting para pelajar
diminta menulis surat kiriman rasmi seperti yang diajar oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat gramatis
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerajinan, hormat-menghormati
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan utk
menulis surat kiriman rasmi.
|
Tarikh
|
11 Februari 2014 (Selasa)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Syair makna riak dan syair
pemberontakan patani
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dpt :
-
Menyanyikan irama syair dgn
betul.
-
Menyatakan nilai dan
pengajaran yang terdapat dlm syair.
|
Aktiviti
|
Guru memilih beberapa orang pelajar
untuk menyanyikan irama syair tersebut.
Sesi soal jawab antara gurudan pelajar
berkaitan dengan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm syair itu.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan nilai
dan pengajaran yang diperoleh dari syair tersebut .
|
arikh
|
12 Februari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Syair makna riak dan syair
pemberontakan patani
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dpt :
-
Menyanyikan irama syair dgn
betul.
-
Menyatakan nilai dan
pengajaran yang terdapat dlm syair.
|
Aktiviti
|
Guru memilih beberapa orang pelajar
untuk menyanyikan irama syair tersebut.
Sesi soal jawab antara gurudan pelajar
berkaitan dengan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm syair itu.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan nilai
dan pengajaran yang diperoleh dari syair tersebut .
|
Tarikh
|
12 Februari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Gelanggang Tuk Wali
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Melakonkan watak yang
terdapat dalam drama tersebut dengan
sebutan dan intonasi yang betul
-
Menyatakan nilai dan
pengajaran yang terdapat dlm drama tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru memilih beberapa orang pelajar
untuk memegang watak yang terdapat dalam drama tersebut.
Selesai berdrama guru berbincang dgn
pelajar tentang nilai dan juga pengajaran yang ada dlm drama tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : K.Melayu
Nilai : Kerjasama, kesungguhan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja / Petikan dialog
|
Refleksi
|
Pelajar amat menghayati setiap watak
dan jalan cerita dalam drama tersebut.
|
Tarikh
|
13 Februari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Kata Kerja Tak Transitif
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
Mengenal pasti KKTT yang terdapat dlm
petikan yang diberi.
|
Aktiviti
|
Berdasarkan sebuah petikan yang
terdapat dlm buku teks, guru meminta para pelajar menggariskan KKTT
|
Sistem bahasa
|
Kata Kerja Tak Transitif
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: kerajinan, kerjasama
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan
untuk menentukan KKTT
|
Tarikh
|
13
Februari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1 (PBM)
|
Tajuk
|
Karangan Jenis
Pendapat/Perbincangan (Sambungan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengisi jadual pelindung
sebelum menulis karangan.
-
Menulis semula isi yang
diberi dalam jadual pelindung menjadi perenggan ayat yang lengkap dengan
ATAHAF.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan jadual untuk mengisi
isi penting , huraian, contoh ,kesan dan kesimpulan.
Berdasarkan isi yang diberi oleh guru
, pelajar akan menulis dalam kotak yang betul.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar diminta melengkapkan jadual
yang diberi untuk memudahkan mereka menulis karangan.
|
Tarikh
|
14 Februari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K3
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Kata Kerja Tak Transitif
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
Mengenal pasti KKTT yang terdapat dlm
petikan yang diberi.
|
Aktiviti
|
Berdasarkan sebuah petikan yang
terdapat dlm buku teks, guru meminta para pelajar menggariskan KKTT
|
Sistem bahasa
|
Kata Kerja Tak Transitif
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: kerajinan, kerjasama
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan
untuk menentukan KKTT
|
Tarikh
|
14 Februari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
815-920
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Surat Kiriman Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengenal pasti format menulis
surat kiriman rasmi.
-
Mengembangkan isi penting
dengan formula ATAHAF
|
Aktiviti
|
Guru menunjukkan cara menulis surat
kiriman rasmi kepada para pelajar.
Berdasarkan isi penting para pelajar
diminta menulis surat kiriman rasmi seperti yang diajar oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat gramatis
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerajinan, hormat-menghormati
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan utk
menulis surat kiriman rasmi.
|
Tarikh
|
14 Februari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
4K8
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Membetulkan
kesalahan ejaan dan imbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat
-Mengenal pasti kesalahan ejaan dan
imbuhan yang terdapat dalam ayat.
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar mencari kesalahan
yang terdapat dlm ayat yang diberi.
Pelajar akan membuat pembetulan
terhadap kesalahan tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Membetulkan kesalahan ejaan dan
imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan
ejaan dan imbuhan yang ada dalam ayat.
|
No comments:
Post a Comment