Sunday 16 February 2014

MINGGU 6


TARIKH : 3   &   4  Februari 2014
Cuti  Ganti  Tahun Baru Cina



Tarikh
5  Februari  2014 (Rabu)
Masa
945-1055
Kelas
5K3
Tajuk
Pahlawan Buntung
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan tema cerpen yang dibaca.
-          Menyatakan persoalan yang cuba dipaparkan dalam cerpen tersebut.
Aktiviti
-Guru meminta para pelajar menerangkan tema cerpen yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan yg terdapat dlm cerpen.
Sistem bahasa
Sebutan dan Intonasi
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Keberanian bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
         b) pembelajaran kontekstual
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Semua pelajar dapat menjelaskan  tema dan persoalan cerpen.

  
Tarikh
5  Februari  2014 (Rabu)
Masa
1130-1240
Kelas
4K8
Tajuk
Komsas : Ibu dan Ceper
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menerangkan nilai yang diterapkan dalam cerpen  tersebut.
-          Menjelaskan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang dalam cerpen.
     
Aktiviti
- pelajar  menyatakan nilai yang diterapkan oleh pengarang dalam cerpen Ibu dan Ceper .
-Guru menyatakan beberapa contoh bagi nilai yang terdapat dalam cerpen .
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : K.Melayu
Nilai : Kerjasama, kasih sayang ,
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi harga Remaja
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 atau 4 nilai berdasarkan cerpen yang dibaca. Seterusnya mengaitkan persoalan cerpen dengan kehidupan yang sebenar.

  
Tarikh
6  Februari  2014 (Khamis)
Masa
705-815
Kelas
5K1
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Tatabahasa : Ayat berpola ( FN+FA)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti ayat yang berpola FN+FA.
Aktiviti
-Guru menulis beberapa ayat pada papan hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FA.
- Setelah pelajar memahami, guru mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
Sistem bahasa
Ayat berpola FN+FA
Penyerapan
Ilmu:  Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku teks  BM Tingkatan 5
Refleksi
Semua  pelajar dapat mengenal pasti ayat berpola FN+FA


Tarikh
6  Februari  2014 (Khamis)
Masa
945-1055
Kelas
4K1 (PBM)
Tajuk
Karangan berpandu ( gambar/ilustrasi)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengembangkan isi penting dengan menggunakan teknik ATAHAF.
Aktiviti
-Guru memberi soalan karangan berpandu
-Pelajar membaca petikan tersebut dan guru membimbing mereka dengan meminta pelajar menggariskan contoh ayat topic dan menerangkan maksud ayat topic dsb.
Sistem bahasa
Membina Ayat topik, ayat huraian dan ayat fokus
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Buku Teks Bm T4
Refleksi
 Pelajar menulis ayat pendahuluan mengikut teknik yang betul dengan bimbingan guru.


Tarikh
7 Februari  2014 (Jumaat)
Masa
705-815
Kelas
5K3
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Tatabahasa : Ayat berpola ( FN+FA)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti ayat yang berpola FN+FA.
Aktiviti
-Guru menulis beberapa ayat pada papan hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FA.
- Setelah pelajar memahami, guru mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
Sistem bahasa
Ayat berpola FN+FA
Penyerapan
Ilmu:  Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku teks  BM Tingkatan 5
Refleksi
Semua  pelajar dapat mengenal pasti ayat berpola FN+FA
  

Tarikh
7 Februari  2014 (Jumaat)
Masa
815-920
Kelas
5K1
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Rumusan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan rumusan.
-          Menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat
Aktiviti
Berdasarkan petikan yang diberi pelajar akan menggariskan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat berdasarkan kehendak soalan..
Guru dan para pelajar bersama-sama menyenaraikan isi penting .
Seterusnya guru membimbing pelajar untuk menghasilkan perenggan pendahuluan bagi  rumusan.
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab
KBT : a) Menge nal pasti
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat dari petikan yang dibaca.
  

Tarikh
7 Februari  2014 (Jumaat)
Masa
1040-1140
Kelas
4K8
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Karangan berpandu ( gambar/ilustrasi) - Sambungan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengembangkan isi penting dengan menggunakan teknik ATAHAF.
Aktiviti
-Guru memberi soalan karangan berpandu
-Pelajar membaca petikan tersebut dan guru membimbing mereka dengan meminta pelajar menggariskan contoh ayat topic dan menerangkan maksud ayat topic dsb.
Sistem bahasa
Membina Ayat topik, ayat huraian dan ayat fokus
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Buku Teks Bm T4
Refleksi
 Pelajar mengembangkan isi penting dengan bantuan guru


No comments:

Post a Comment