TARIKH :
3 & 4
Februari 2014
Cuti Ganti
Tahun Baru Cina
|
Tarikh
|
5
Februari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Pahlawan Buntung
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan tema cerpen yang
dibaca.
-
Menyatakan persoalan yang
cuba dipaparkan dalam cerpen tersebut.
|
Aktiviti
|
-Guru meminta para pelajar menerangkan
tema cerpen yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan
yg terdapat dlm cerpen.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan Intonasi
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Keberanian bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
b) pembelajaran kontekstual
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan tema dan persoalan cerpen.
|
Tarikh
|
5
Februari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Komsas : Ibu dan Ceper
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan nilai yang
diterapkan dalam cerpen tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam cerpen.
|
Aktiviti
|
- pelajar menyatakan nilai yang diterapkan oleh
pengarang dalam cerpen Ibu dan Ceper .
-Guru menyatakan beberapa contoh bagi
nilai yang terdapat dalam cerpen .
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : K.Melayu
Nilai : Kerjasama, kasih sayang ,
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyatakan
sekurang-kurangnya 3 atau 4 nilai berdasarkan cerpen yang dibaca. Seterusnya
mengaitkan persoalan cerpen dengan kehidupan yang sebenar.
|
Tarikh
|
6
Februari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola ( FN+FA)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang
berpola FN+FA.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa ayat pada papan
hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan
atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FA.
- Setelah pelajar memahami, guru
mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola FN+FA
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Semua
pelajar dapat mengenal pasti ayat berpola FN+FA
|
Tarikh
|
6
Februari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1 (PBM)
|
Tajuk
|
Karangan berpandu
( gambar/ilustrasi)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru memberi soalan karangan berpandu
-Pelajar membaca petikan tersebut dan
guru membimbing mereka dengan meminta pelajar menggariskan contoh ayat topic
dan menerangkan maksud ayat topic dsb.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat topik, ayat huraian dan
ayat fokus
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Teks Bm T4
|
Refleksi
|
Pelajar menulis ayat pendahuluan mengikut
teknik yang betul dengan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
7 Februari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K3
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola ( FN+FA)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang
berpola FN+FA.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa ayat pada papan
hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan
atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FA.
- Setelah pelajar memahami, guru
mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola FN+FA
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Semua
pelajar dapat mengenal pasti ayat berpola FN+FA
|
Tarikh
|
7 Februari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
815-920
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan rumusan.
-
Menyenaraikan 6 isi tersurat
dan 2 isi tersirat
|
Aktiviti
|
Berdasarkan petikan yang diberi
pelajar akan menggariskan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat berdasarkan
kehendak soalan..
Guru dan para pelajar bersama-sama
menyenaraikan isi penting .
Seterusnya guru membimbing pelajar
untuk menghasilkan perenggan pendahuluan bagi
rumusan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab
KBT : a) Menge nal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi
tersurat dan 2 isi tersirat dari petikan yang dibaca.
|
Tarikh
|
7 Februari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
4K8
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Karangan berpandu
( gambar/ilustrasi) - Sambungan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru memberi soalan karangan berpandu
-Pelajar membaca petikan tersebut dan
guru membimbing mereka dengan meminta pelajar menggariskan contoh ayat topic
dan menerangkan maksud ayat topic dsb.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat topik, ayat huraian dan
ayat fokus
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Teks Bm T4
|
Refleksi
|
Pelajar mengembangkan isi penting dengan
bantuan guru
|
No comments:
Post a Comment