Tarikh
|
2 Febuari 2015 (Isnin )
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para
pelajar dapat :
-
Menulis rumusan dengan format yang betul
-
Menulis sekurang-kurangnya 2 isi tersirat
-
Menulis satu ayat penutup
|
FU/FS
|
FU: 7.0 FS
: 7.5
|
Aktiviti
|
-
Guru menyoal pelajar tentang kepentingan akademik untuk masa depan
mereka.
-
Guru mencatat semua jawapan pelajar di papan
hitam.
-
Seterusnya untuk lebih meyakinkan pelajar
tentang kepentingan bidang akademik , guru mengedar lembaran kerja iaitu
rencana yang bertajuk Peranan ibu bapa dalam mengatasi kemerosotan akademik
dalam kalangan pelajar.
-
Guru memilih beberapa orang pelajar untuk
membaca petikan rencana tersebut.
-
Pelajar lain diminta menggariskan
sekurang-kurangnya 6 isi tersurat.
-
Seterusnya berdasarkan arahan kedua dlm soalan
pelajar akan memikirkan 2 isi
tersirat.
-
Guru membimbing pelajar menulis ayat
pendahuluan rumusan .
-
Guru turut menyediakan rangka menulis rumusan untuk panduan pelajar.
-
Sebelum p&p berakhir guru membuat rumusan tajuk perbincangan
pada hari ini.
|
Sistem Bahasa
|
Sintaksis
|
Penyerapan
|
Ilmu : Kemasyarakatan
Nilai : Kerjasama ,
bertanggungjawab
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran
Kontekstual
|
BBB
|
Petikan rencana
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat mengenal pasti isi tersurat dari petikan.
|
Tarikh
|
2 Febuari 2015 (Isnin )
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Sajak Kecek
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para
pelajar dapat :
-
Mengenal pasti bentuk dan ciri sajak
-
Menghuraikan maksud rangkap sajak
-
Menyatakan sekurang-kurangnya 2 nilai dan
pengajaran
|
FU/FS
|
FU: 10.0
FS: 10.3
|
Aktiviti
|
-
Seorang pelajar dipilih untuk mendeklamasi
sajak.
-
Pelajar lain diminta meneliti maksud setiap
rangkap dan akan menceritakan semula dengan menggunakan bahasa sendiri.
-
Seterusnya guru minta pelajar menulis di papan
hitam sekurang-kurangnya 2 nilai dan pengajaran yang dibincangkan dalam sajak
Kecek.
-
Setelah pelajar memahami maksud sajak
tersebut, guru menerangkan bentuk dan
cirri sajak yang mereka kaji.
-
Pelajar melengkapkan nota komsas.
-
Sebagai pengukuhan, guru mengajukan beberapa
soalan KBAT berdasarkan sajak tersebut.
-
Contoh soalan :
a)
Mengapakah pengarah sanggup mengambil hak orang lain, sedangkan dia
berpendapatan tinggi?
b)
Wajarkah jika petani dan nelayan itu meminta
sumbangan orang lain untuk meneruskan kehidupan mereka?
c)
Petani
dikatakan mempunyai sedozen anak. Mengapa petani dan isterinya sanggup
mempunyai anak yang ramai sedangkan dia tahu kehidupannya miskin ?
-
Nyatakan beberapa langkah untuk kita menambah
pendapatan
-
Setiap jawapan pelajar akan dicatat di papan
hitam untuk memudahkan pelajar memahami secara mendalam sajak yang mereka
pelajari pada hari ini.
-
Sebelum p&p berakhir guru memilih seorang
pelajar untuk merumus sajak yang dipelajari .
-
Guru turut mengedar lembaran kerja iaitu
soalan pemahaman berdasarkan sajak Kecek sebagai kerja rumah.
|
Sistem Bahasa
|
Sintaksis
|
Penyerapan
|
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai :
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan maksud sajak dengan ayat mereka sendiri.
|
Tarikh
|
3 Febuari 2015 (Selasa)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Sajak Kecek
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para
pelajar dapat :
-
Mengenal pasti bentuk dan ciri sajak
-
Menghuraikan maksud rangkap sajak
-
Menyatakan sekurang-kurangnya 2 nilai dan
pengajaran
|
FU/FS
|
FU: 10.0
FS: 10.3
|
Aktiviti
|
-
Seorang pelajar dipilih untuk mendeklamasi
sajak.
-
Pelajar lain diminta meneliti maksud setiap
rangkap dan akan menceritakan semula dengan menggunakan bahasa sendiri.
-
Seterusnya guru minta pelajar menulis di papan
hitam sekurang-kurangnya 2 nilai dan pengajaran yang dibincangkan dalam sajak
Kecek.
-
Setelah pelajar memahami maksud sajak
tersebut, guru menerangkan bentuk dan
ciri sajak yang mereka kaji.
-
Pelajar melengkapkan nota komsas.
-
Sebagai pengukuhan, guru mengajukan beberapa
soalan KBAT berdasarkan sajak tersebut.
-
Contoh Soalan :
d)
Mengapakah pengarah sanggup mengambil hak orang lain, sedangkan dia
berpendapatan tinggi?
e)
Wajarkah jika petani dan nelayan itu meminta
sumbangan orang lain untuk meneruskan kehidupan mereka?
f)
Petani
dikatakan mempunyai sedozen anak. Mengapa petani dan isterinya sanggup
mempunyai anak yang ramai sedangkan dia tahu kehidupannya miskin ?
g)
Nyatakan beberapa langkah untuk kita menambah
pendapatan .
-
Sebelum p&p berakhir guru memilih seorang
pelajar untuk merumus sajak yang dipelajari pada hari ini.
-
Guru turut mengedar lembaran kerja iaitu
soalan pemahaman berdasarkan sajak Kecek sebagai kerja rumah.
|
Sistem Bahasa
|
Sintaksis
|
Penyerapan
|
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Keberanian , kesyukuran
KBT : a)Menciri
b) Belajar Cara
belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
50% Pelajar dapat menerangkan semula maksud sajak.
|
Tarikh
|
4 Febuari 2015 (Rabu )
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para
pelajar dapat :
-
Menulis rumusan dengan format yang betul
-
Menulis sekurang-kurangnya 2 isi tersirat
-
Menulis satu ayat penutup
|
FU/FS
|
FU: 7.0 FS
: 7.5
|
Aktiviti
|
-
Guru menyoal pelajar tentang kepentingan akademik untuk masa depan
mereka.
-
Guru mencatat semua jawapan pelajar di papan
hitam.
-
Seterusnya untuk lebih meyakinkan pelajar
tentang kepentingan bidang akademik , guru mengedar lembaran kerja iaitu
rencana yang bertajuk Peranan ibu bapa dalam mengatasi kemerosotan akademik
dalam kalangan pelajar.
-
Guru memilih beberapa orang pelajar untuk
membaca petikan rencana tersebut.
-
Pelajar lain diminta menggariskan
sekurang-kurangnya 6 isi tersurat.
-
Seterusnya berdasarkan arahan kedua dlm soalan
pelajar akan memikirkan 2 isi
tersirat.
-
Guru membimbing pelajar menulis ayat
pendahuluan rumusan .
-
Guru turut menyediakan rangka menulis rumusan untuk panduan pelajar.
-
Sebelum p&p berakhir guru membuat rumusan tajuk perbincangan
pada hari ini.
|
Sistem Bahasa
|
Sintaksis
|
Penyerapan
|
Ilmu : Kemasyarakatan
Nilai : Kerjasama ,
bertanggungjawab
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran
Kontekstual
|
BBB
|
Petikan rencana
|
Refleksi
|
Pelajar dapat meulis rumusan dengan format yg lengkap.
|
Tarikh
|
4 Febuari 2015 (Rabu )
|
Masa
|
9.45 -10.55
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Karangan Keperihalan : Senario
Masyarakat kita
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para
pelajar dapat :
-
Menyenaraikan 5 isi penting berdasarkan tajuk
karangan.
-
Menghuraikan setiap isi dalam perenggan
|
FU/FS
|
FU: 2.0 FS
: 2.1
|
Aktiviti
|
-
Guru menyoal pelajar tentang senario masyarakat di persekitaran mereka.
-
Guru mencatat semua jawapan pelajar di papan
hitam.
-
Seterusnya untuk lebih meyakinkan pelajar guru
berbincang rencana senario masyarakat kita seperti dalam buku teks..
-
Pelajar akan menjelaskan senario yang biasa
mereka lihat dan menjelaskan secara lisan sebab berlakunya senario tersebut.
-
Guru akan catat jawapan pelajar di papan hitam.
-
Guru membimbing pelajar menulis ayat
pendahuluan dalam penulisan karangan .
-
Guru turut menyediakan rangka menulis karangan untuk panduan pelajar.
-
Sebelum p&p berakhir guru membuat rumusan tajuk perbincangan
pada hari ini iaitu Senario Masyarakat
|
Sistem Bahasa
|
|
Penyerapan
|
Ilmu :Kemasyarakatan,
pendidikan
Nilai : Hormat-menghormati
KBT : a) Menyusun mengikut keutamaan
b) Kecerdasan
Pelbagai
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan senario masyarakat di persekitaran mereka.
|
Tarikh
|
4 Febuari 2015 (Rabu )
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membetulkan
kesalahan ejaan dan imbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-Mengenal pasti ejaan dan imbuhan yang salah dalam sesebuah petikan.
|
FU/FS
|
FU: 7.0
FS: 7.3
|
Aktiviti
|
-Guru menyediakan rencana / petikan cerita yang banyak kesalahan
ejaan dan imbuhan.
-Pelajar akan menyenaraikan beberapa kesalahan yang ada dlm petikan
tersebut dan membuat pembetulan.
-Guru menjelaskan bahawa ejaan dan imbuhan amat penting untuk diberi
perhatian .
-Seterusnya guru menunjukkan beberapa kesalahan ejaan dalam ayat yang
diberi.
-Pelajar menggaris perkataan yang salah ejaan dan imbuhannya.
-Guru memantau pelajar ketika menyelesaikan latihan.
|
Sistem Bahasa
|
Kesalahan ejaan dan imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar Cara
belajar
|
BBB
|
Petikan/ Lembaran kerja Grafik
|
Refleksi
|
50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan.Guru memberi latihan pengukuhan kpd pelajar .
|
Tarikh
|
5 Febuari 2015 (Khamis)
|
Masa
|
7.05-8.15
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Komsas :Novel
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para
pelajar dapat:
-Menyatakan binaan dan teknik plot
-Menyusun peristiwa mengikut urutan plot
-Membina ayat biasa daripada ayat songsang
|
FU/FS
|
FU: 10.0 FS:
10.6
|
Aktiviti
|
-Guru menerangkan aspek plot
kepada para pelajar.
-Pelajar akan menyusun
peristiwa dalam novel mengikut urutan plot.
-Pelajar diminta melengkapkan
nota berkaitan plot.
-Guru memberi latihan kepada
pelajar .
|
Sistem bahasa
|
Susunan ayat – ayat biasa ,
ayat songsang
|
Penyerapan
|
Ilmu : Pengetahuan Am,
Kesusasteraan Melayu
Nilai : Bersyukur , menghargai
KBT: a) KB-menyusun atur
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Novel Di sebalik Dinara
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan
peristiwa mengikut urutan plot.
|
Tarikh
|
5 Febuari 2015 (Khamis)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Komsas : Sajak Kecek
(Sambungan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para
pelajar dapat:
-Menyatakan tema sajak
-Menyatakan nilai dan
pengajaran
|
FU/FS
|
FU: 10.0 FS:
10.6
|
Aktiviti
|
-Guru menyoal pelajar cerita di sebalik sajak.
-Pelajar menjelaskan setiap maksud rangkap yang
menceritakan tentang
pengarah, petani dan nelayan.
-Pelajar diminta melengkapkan
nota .
-Guru memberi latihan kepada
pelajar .
|
Sistem bahasa
|
Susunan ayat – ayat biasa ,
ayat songsang
|
Penyerapan
|
Ilmu : Pengetahuan Am,
Kesusasteraan Melayu
Nilai : Bersyukur , menghargai
KBT: a) KB-menyusun atur
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Novel Di sebalik Dinara
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menceritakan
kandungan sajak dengan ayat mereka sendiri.
|
Tarikh
|
6 Febuari 2015 (Jumaat)
|
Masa
|
8.15-9.25 / 9.40-10.40
|
Kelas
|
5S1/4S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Membetulkan
kesalahan ejaan dan imbuhan
|
Objektif
|
Pada
akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-Mengenal
pasti ejaan dan imbuhan yang salah dalam sesebuah petikan.
|
FU/FS
|
FU:
7.0
FS: 7.3
|
Aktiviti
|
-Guru
menyediakan rencana / petikan cerita yang banyak kesalahan ejaan dan imbuhan.
-Pelajar
akan menyenaraikan beberapa kesalahan yang ada dlm petikan tersebut dan
membuat pembetulan.
-Guru
menjelaskan bahawa ejaan dan imbuhan amat penting untuk diberi perhatian .
-Seterusnya
guru menunjukkan beberapa kesalahan ejaan dalam ayat yang diberi.
-Pelajar
menggaris perkataan yang salah ejaan dan imbuhannya.
-Guru
memantau pelajar ketika menyelesaikan latihan.
|
Sistem bahasa
|
Kesalahan ejaan dan
imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai :
Kegigihan, bertanggungjawab
KBT :
a) Menjana idea
b) Belajar Cara belajar
|
BBB
|
Petikan/ Lembaran
kerja Grafik
|
Refleksi
|
Pelajar 5S1 & 4S1 dapat
menyelesaikan tugasan yang diberi.
|
No comments:
Post a Comment