Sunday 25 January 2015

MINGGU 5

Tarikh
26 Januari  2015 (Isnin)
Masa
8.15-9.25
Kelas
5K7
Tajuk
Penulisan Karangan Berpandu
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-menulis ayat pendahuluan,ayat topic, ayat huraian.
-menulis ayat yang gramatis.
FU/FS
FU: 2.0                                           FS: 2.1 , 2.2
Aktiviti
Guru menunjukkan gambar yang terdapat dalam buku teks.
Pelajar dan guru berbincang tentang gambar tersebut.
Guru meminta pelajar menerangkan apakah kepentingan computer.
Pelajar menerangkan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Pelajar akan mencatat semua jawapan di papan hitam.
Seterusnya guru akan menerangkan cara untuk menulis perenggan pendahuluan.

Sistem Bahasa
Peribahasa/ Ungkapan menarik
Penyerapan
Ilmu : Sains dan Teknologi
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Menjana idea
         b) Kajian Masa Depan
BBB
Buku teks BM T.5
Refleksi
50% pelajar dapat menulis ayat pendahuluan berdasarkan tajuk.

  
Tarikh
26 Januari  2015 (Isnin)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5S1
Tajuk
Drama Tiang Cengal Dinding Sayung (Komsas)
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-          Menghuraikan latar masa,tempat, dan masyarakat.
-          Menghuraikan watak & perwatakan.
-          Menguraikan nilai, pengajaran,gaya bahasa, plot, dan sinopsis.
FU/FS
FU: 10.0                                           FS:10.1    Aras 1 (I,iv)
Aktiviti
Guru mengadakan  simulasi drama bersama beberapa orang pelajar.
Pelajar lain diminta mengenal pasti mesej yang cuba disampaikan melalui drama tersebut.
Pelajar akan bergerak dalam kumpulan kecil dan diberi kad tugasan.
Kumpulan 1 : menjelaskan watak dan perwatakan watak utama serta 2  watak sampingan.
Kumpulan 2: latar masa, tempat dan masyarakat
Kumpulan 3: nilai dan pengajaran
Kumpulan 4 : gaya bahasa, dan plot
Sistem Bahasa
Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah
Penyerapan
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai:kesabaran, ketabahan,kesyukuran
KBT:KB-mengelas, mengumpul,mengitlak
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Semua pelajar dapat berbincang aspek yang dikaji dalam drama tersebut dengan pengetahuan sedia ada.


Tarikh
27 Januari  2015 (Selasa)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5K7
Tajuk
Drama Tiang Cengal Dinding Sayung (Komsas)
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-          Menghuraikan latar masa,tempat, dan masyarakat.
-          Menghuraikan watak & perwatakan.
-          Menguraikan nilai, pengajaran,gaya bahasa, plot, dan sinopsis.
FU/FS
FU: 10.0                                           FS:10.1    Aras 1 (I,iv)
Aktiviti
Guru mengadakan  simulasi drama bersama beberapa orang pelajar.
Pelajar lain diminta mengenal pasti mesej yang cuba disampaikan melalui drama tersebut.
Pelajar akan bergerak dalam kumpulan kecil dan diberi kad tugasan.
Kumpulan 1 : menjelaskan watak dan perwatakan watak utama serta 2  watak sampingan.
Kumpulan 2: latar masa, tempat dan masyarakat
Kumpulan 3: nilai dan pengajaran
Kumpulan 4 : gaya bahasa, dan plot
Sistem Bahasa
Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah
Penyerapan
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai:kesabaran, ketabahan,kesyukuran
KBT:KB-mengelas, mengumpul,mengitlak
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
70% Pelajar dapat menyatakan nilai, pengajaran serta mengenal pasti watak dan perwatakan yang terlibat dalam drama tersebut.

  
Tarikh
28 Januari  2015 (Rabu)
Masa
7.05 – 8.15/9.45-10.55
Kelas
5S1/4S1
Tajuk
Penulisan Karangan Berpandu
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-menulis ayat pendahuluan,ayat topic, ayat huraian.
-menulis ayat yang gramatis.
Aktiviti
FU: 2.0                                           FS: 2.1 , 2.2
Sistem Bahasa
Guru menunjukkan gambar yang terdapat dalam buku teks.
Pelajar dan guru berbincang tentang gambar tersebut.
Guru meminta pelajar menerangkan apakah kepentingan computer.
Pelajar menerangkan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Pelajar akan mencatat semua jawapan di papan hitam.
Seterusnya guru akan menerangkan cara untuk menulis perenggan pendahuluan.
Guru mengajar mengikut langkah demi langkah agar pelajar lebih faham.
Penyerapan
Peribahasa/ Ungkapan menarik
BBB
Ilmu : Sains dan Teknologi
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Menjana idea
         b) Kajian Masa Depan
Refleksi
Buku teks BM T.5 & Buku teks BM T.4

70% pelajar yang sudah menunjukkan gaya penulisan yang matang. 30% pelajar lagi masih perlu dibimbing.

  
Tarikh
28 Januari  2015 (Rabu)
Masa
11.30-12.40
Kelas
5K7
Tajuk
Tatabahasa : Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-          Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah
-          Menukar kata ganti nama diri dalam cakap pindah.
-          Menulis ayat yang gramatis.
Aktiviti
-Guru memberi petikan drama Tiang Cengal Dinding Sayung kepada pelajar.
-Pelajar diberi masa untuk membaca dialog tersebut dan cuba menukar dialog atau cakap ajuk itu kepada cakap pindah.
-Guru membimbing pelajar dalam proses menukar ayat terutamanya  untuk menukar kata ganti nama diri, dan juga menukar ayat Tanya mahupun ayat seru kepada ayat pindah.
-Apabila pelajar sudah memahami , mereka akan menyelesaikan latihan yang diberi .
-Guru dan pelajar menyemak bersama-sama untuk mengenal pasti kesalahan.
Sistem Bahasa
Cakap ajuk kepada cakap pindah
Penyerapan
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai:kesabaran, ketabahan,kesyukuran
KBT:KB-mengelas, mengumpul,mengitlak

BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
60% pelajar dapat menukar cakap ajuk kepada cakap pindah

  
Tarikh
29 Januari  2015 (Khamis)
Masa
7.05-8.15
Kelas
4S1
Tajuk
Novel : Aspek watak dan perwatakan : Watak utama & watak sampingan
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-          Menyatakan watak dan perwatakan dinamis dan static.
-          Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 ciri watak dinamis dan 3 ciri watak statik.
Aktiviti
-Guru menjelaskan kepada pelajar aspek watak dan perwatakan.
-Sebagai contohnya menerangkan watak utama, watak sampingan dan apa yang dimaksudkan dengan perwatakan.
-Pelajar melengkapkan nota komsas agar lebih memahami aspek yang dikaji.
Sistem Bahasa
Kata Adjektif
Penyerapan
Ilmu: Kesusasteraan Melayu
Nilai: Kasih sayang , hormat-menghormati
KBT: a) KB- mencirikan
         b)Kecerdasan Pelbagai
BBB
Novel / Lembaran kerja Grafik
Refleksi
Semua pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri  watak dan perwatakan

  
Tarikh
29 Januari  2015 (Khamis)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5K7
Tajuk
Penulisan Karangan Berpandu (Sambungan)
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-menulis ayat pendahuluan,ayat topic, ayat huraian.
-menulis ayat yang gramatis.
Aktiviti
-Guru menyambung p&p pada hari Isnin iaitu menulis perenggan isi pertama
-Pelajar diajar cara untuk mengembangkan isi penting dengan teknik ayat topic, ayat huraian, ayat contoh , dan ayat focus
-Guru membimbing pelajar secara terperinci.
Sistem Bahasa
Peribahasa/ungkapan
Penyerapan
Ilmu : Sains dan Teknologi
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Menjana idea
         b) Kajian Masa Depan
BBB
Buku teks BM T.5
Refleksi
Pelajar masih memerlukan bimbingan guru.

  
Tarikh
30 Januari  2015 (Jumaat)
Masa
8.15-9.25 / 9.45-10.55
Kelas
5S1 /4S1
Tajuk
Tatabahasa : Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-          Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah
-          Menukar kata ganti nama diri dalam cakap pindah.
-          Menulis ayat yang gramatis.
Aktiviti
-Guru memberi petikan drama Tiang Cengal Dinding Sayung kepada pelajar.
-Pelajar diberi masa untuk membaca dialog tersebut dan cuba menukar dialog atau cakap ajuk itu kepada cakap pindah.
-Guru membimbing pelajar dalam proses menukar ayat terutamanya  untuk menukar kata ganti nama diri, dan juga menukar ayat Tanya mahupun ayat seru kepada ayat pindah.
-Apabila pelajar sudah memahami , mereka akan menyelesaikan latihan yang diberi .
-Guru dan pelajar menyemak bersama-sama untuk mengenal pasti kesalahan.
Sistem Bahasa
Cakap ajuk kepada cakap pindah
Penyerapan
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai:kesabaran, ketabahan,kesyukuran
KBT:KB-mengelas, mengumpul,mengitlak

BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Semua pelajar kelas 5S1 dan 4S1 berjaya menukar cakap ajuk kepada cakap pindah.



No comments:

Post a Comment