Tuesday 9 March 2010

MINGGU 8

Tarikh 

22 Februari 2010 (Isnin)

Masa 

10.55-12.05 / 8.15 -9.25/ 7.05-8.15

Kelas 

5S1 5S3 5K8

Tajuk 

Komsas- Prosa Tradisional- Kezaliman Membawa Padah

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:

  • Menulis sinopsis cerita
  • Menjelaskan plot,watak, dan perwatakan.
  • Membincangkan plot, gaya bahasa, latar

FU

FS 

10.0 Aras 1 (ii,iii)

8.0 Aras 1 (ii)

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menyediakan sinopsis cerita yang dibaca 

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab

KBT : KB- a) Menjana idea

b)Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Kerusi 

Refleksi 

Pelajar cuba mengaitkan nilai dan pengajaran prosa yang dikaji dengan kehidupan harian. 


 

Tarikh

23 Februari 2010 (Selasa)

Masa 

8.15 – 9.25

Kelas 

5S1

Tajuk 

Bandar Pintar – Perbincangan

Objektif 

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Pelajar dapat menyatakan 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Pelajar memberi pendapat berdasarkan tajuk yang dibincangkan.

FU

FS

7.0 Aras 1(i)

7.5 Aras 1 (i)

Aktiviti 

- Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang isu Bandar Pintar

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

-wakil setiap pelajar membentangkan hasil perbincangan.

Sistem Bahasa 

Ayat Majmuk

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB 

Buku Teks BM T.5

Refleksi 

Pelajar menghasilkan peta minda untuk menyenaraikan cirri-ciri bandar pintar.


 

Tarikh 

23 Februari 2010 (Selasa)

Masa 

9.45-10.55

Kelas 

5S5

Tajuk 

Komsas- Prosa Tradisional- Kezaliman Membawa Padah

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:

  • Menulis sinopsis cerita
  • Menjelaskan plot,watak, dan perwatakan.
  • Membincangkan plot, gaya bahasa, latar

FU

FS 

10.0 Aras 1 (ii,iii)

8.0 Aras 1 (ii) 

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menyediakan sinopsis cerita yang dibaca

Pelajar memberi pendapat berdasarkan cerita yang dibaca.

Guru meminta pelajar mengenalpasti beberapa kosa kata untuk mengetahui maksudnya. 

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab

KBT : KB- a) Menjana idea

b)Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Kerusi 

Refleksi 

Pelajar cuba mengaitkan nilai dan pengajaran prosa yang dikaji dengan kehidupan harian. 


 

Tarikh 

24 Februari 2010 (Rabu)

Masa 

8.15-9.25

Kelas 

5S3

Tajuk 

Bandar Pintar – Perbincangan

Objektif 

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Pelajar dapat menyatakan 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Pelajar memberi pendapat berdasarkan tajuk yang dibincangkan.

FU

FS

7.0 Aras 1(i)

7.5 Aras 1 (i)

Aktiviti 

- Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang isu Bandar Pintar

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

-wakil setiap pelajar membentangkan hasil perbincangan.

Sistem Bahasa 

Ayat Majmuk

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB 

Buku Teks BM T.5

Refleksi 

Pelajar menghasilkan peta minda untuk menyenaraikan ciri-ciri bandar pintar.


 

Tarikh 

24 Februari 2010 (Rabu)

Masa 

9.45-10.55/ 11.30-12.40

Kelas 

5S5 5K8

Tajuk 

Bandar Pintar – Perbincangan

Objektif 

Pada akhir sesi p & p para pelajar dapat :

-Pelajar dapat menyatakan 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Pelajar memberi pendapat berdasarkan tajuk yang dibincangkan.

FU

FS

7.0 Aras 1(i)

7.5 Aras 1 (i)

Aktiviti 

- Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang isu Bandar Pintar

-Pelajar duduk dalam kumpulan kecil untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

-wakil setiap pelajar membentangkan hasil perbincangan.

Sistem Bahasa 

Ayat Majmuk

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai: Isu semasa

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Belajar Cara Belajar

BBB 

Buku Teks BM T.5

Refleksi 

Pelajar menghasilkan peta minda untuk menyenaraikan ciri-ciri bandar pintar.


 


 

Tarikh

25 Februari 2010 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15/ 8.15-9.25

Kelas 

5S3 5S1

Tajuk 

Tatabahasa – Peribahasa

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menjelaskan maksud peribahasa.

-Menyatakan peranan atau fungsi peribahasa dalam masyarakat.

Aktiviti 

Guru menyebut satu peribahasa dan pelajar cuba meneka maksudnya.

Pelajar diminta membina ayat berdasarkan peribahasa tersebut.

Sistem Bahasa 

Peribahasa

Penyerapan 

Ilmu: Kesusasteraan Melayu

Nilai : Sederhana, kasih sayang

KBT : Menjana idea

BBB 

Buku Rujukan

Refleksi 

Pelajar mengenal pasti maksud peribahasa melalui kamus peribahasa.


 

Tarikh 

26 Februari 2010 (Jumaat)

Masa 

7.05-8.15/ 10.55-12.05

Kelas 

5K8 5S5

Tajuk 

Tatabahasa – Peribahasa

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menjelaskan maksud peribahasa.

-Menyatakan peranan atau fungsi peribahasa dalam masyarakat.

Aktiviti 

Guru menyebut satu peribahasa dan pelajar cuba meneka maksudnya.

Pelajar diminta membina ayat berdasarkan peribahasa tersebut.

Sistem Bahasa 

Peribahasa

Penyerapan 

Ilmu: Kesusasteraan Melayu

Nilai : Sederhana, kasih sayang

KBT : Menjana idea

BBB 

Buku Rujukan

Refleksi 

Pelajar dapat membina ayat berdasarkan peribahasa yang diberi.


 

No comments:

Post a Comment