Friday, 1 April 2011

MINGGU 12

Tarikh 

21 Mac 2011 (Isnin)

Masa 

7.05-8.15 / 10.20-10.55

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk 

Rumusan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 5 atau 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi

-Mencatatkan 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.

-Menulis rumusan dengan format yang lengkap.

Aktiviti

Guru mengedarkan lembaran kerja berupa petikan rumusan

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi tersurat.

Guru membimbing apar pelajar untuk menulis rumusan dengan format yang betul. 

Sistem Bahasa 

Membina ayat

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan

Refleksi 

4K1- 50% yang dapat mengenal pasti isi tersurat dr petikan manakala 50% lagi masih memerlukan bimbingan.

4S1 – 90% pelajar dapat mengenal pasti isi tersurat dr petikan selebihnya memerlukan bimbingan.


 

Tarikh 

21 Mac 2010 (Isnin)

Masa 

9.45-10.55

Kelas

5S4 

Tajuk 

Rumusan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 5 atau 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi

-Mencatatkan 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.

-Menulis rumusan dengan format yang lengkap. 

Aktiviti

Guru mengedarkan lembaran kerja berupa petikan rumusan

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi tersurat.

Guru membimbing apar pelajar untuk menulis rumusan dengan format yang betul. 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi

50% pelajar dpt menulis rumusan dengan format yang betul.


 

Tarikh 

22 Mac 2011 (Selasa)

Masa 

7.05-8.15 / 11.30-12.40

Kelas 

4S1 4K1

Tajuk 

Syair

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Melafazkan syair dengan intonasi yang betul
  • Menyatakan maksud setiap rangkap dalam syair
  • Menjelaskan persoalan, nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru memilih beberapa orang pelajar untuk menyampaikan syair tersebut.

Seterusnya pelajar diminta menjelaskan persoalan yang terkandung dlm dalam syair tersebut.

Pelajar mengaitkan nilai dalam syair dengan kehidupan realiti. 

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual

BBB 

Harga Remaja

Refleksi 

10% pelajar yang tahu mendendangkan syair dengan irama yang betul.

50% pelajar yang dapat menjelaskan maksud syair manakala 50% masih memerlukan bimbingan. Bagi 4K1 kesemua pelajar menghadapi masalah untuk memahami maksud syair.


 

Tarikh 

22 Mac 2010 (Selasa)

Masa 

9.45-10.55

Kelas 

5S2

Tajuk 

Rumusan

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 5 atau 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi

-Mencatatkan 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.

-Menulis rumusan dengan format yang lengkap. 

Aktiviti 

Guru mengedarkan lembaran kerja berupa petikan rumusan

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi tersurat.

Guru membimbing apar pelajar untuk menulis rumusan dengan format yang betul.

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

70% pelajar dapat menulis rumusan dgn format yang betul.


 

Tarikh

23 Mac 2011 (Rabu)

Masa 

7.05-8.15

Kelas 

5S2

Tajuk 

Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Menggariskan kata atau istilah atau tatabahasa yang salah.
  • Menulis kata atau istilah yang tepat

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. 

Sistem Bahasa

Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. 

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar menghadapi masalah dlm mengenal pasti kesalahan istilah dan tatabahasa dalam sesuatu ayat.


 

Tarikh 

23 Mac 2011 (Rabu)

Masa 

1055 – 1205

Kelas 

5S4

Tajuk 

Sajak

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Melafazkan sajak dengan intonasi yang betul
  • Menyatakan maksud setiap rangkap dalam sajak
  • Menjelaskan persoalan, nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru memilih beberapa orang pelajar untuk menyampaikan sajak tersebut.

Seterusnya pelajar diminta menjelaskan persoalan yang terkandung dlm dalam sajak tersebut.

Pelajar mengaitkan nilai dalam sajak dengan kehidupan realiti.

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi 

60% pelajar dapat menjelaskan maksud sajak dengan perkataan sendiri.


 

Tarikh 

24 Mac 2011 (Khamis)

Masa 

10.20-11.30

Kelas 

5S4

Tajuk 

Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Menggariskan kata atau istilah atau tatabahasa yang salah.
  • Menulis kata atau istilah yang tepat

Aktiviti 

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. 

Sistem Bahasa 

Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa.

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar menghadapi masalah untuk mengenalpasti kesalahan kata,istilah dan tatabahasa yang terdapat dlm petikan.


 

Tarikh 

24 Mac 2011 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk

Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa

Objektif 

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Menggariskan kata atau istilah atau tatabahasa yang salah.
  • Menulis kata atau istilah yang tepat

Aktiviti 

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut.

Sistem Bahasa 

Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar masih perlukan bimbingan untuk mengenal pasti kesalahan istilah dan tatabahasa.


 

Tarikh 

25 Mac 2011 (Jumaat)

Masa 

8.15-9.25

Kelas 

5S2

Tajuk 

Sajak

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Melafazkan sajak dengan intonasi yang betul
  • Menyatakan maksud setiap rangkap dalam sajak
  • Menjelaskan persoalan, nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru memilih beberapa orang pelajar untuk menyampaikan sajak tersebut.

Seterusnya pelajar diminta menjelaskan persoalan yang terkandung dlm dalam sajak tersebut.

Pelajar mengaitkan nilai dalam sajak dengan kehidupan realiti.

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan maksud sajak dengan perkataan mereka sendiri.


 

No comments:

Post a Comment