Tarikh | 28 Mac 2011 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.20-10.55 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Penulisan – Kebaikan Program PLKN |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. |
Aktiviti | Guru menyoal pelajar berkaitan dgn PLKN. Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | 4K1- Pelajar keseluruhannya memerlukan pemantauan dan bimbingan guru. 4S1 – Pelajar dapat mengenal pasti 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. |
Tarikh | 28 Mac 2010 (Isnin) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Penulisan – Kebaikan Program PLKN |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. |
Aktiviti | Guru menyoal pelajar berkaitan dgn PLKN. Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengembangkan isi penting. |
Tarikh | 29 Mac 2011 (Selasa) |
Masa | 7.05-8.15 / 11.30-12.40 |
Kelas | 4S1 4K1 |
Tajuk | Merah Silu |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
|
Aktiviti | Guru meminta pelajar menceritakan prosa klasik yg telah dibaca. Guru meminta pelajar menyatakan pendapat berdasarkan perkara yang dipaparkan dalam prosa tersebut. Pelajar menyenaraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik itu. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai: Kasih sayang, bertanggungjawab , besederhana KBT: a) KB- mengenal pasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Harga Remaja |
Refleksi | Pelajar dapat menceritakan semula prosa klasik tersebut dgn ayat mereka sendiri. |
Tarikh | 29 Mac 2010 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Penulisan – Kebaikan Program PLKN |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. |
Aktiviti | Guru menyoal pelajar berkaitan dgn PLKN. Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengembangkan isi penting. |
Tarikh | 30 Mac 2011 (Rabu) |
Masa | 7.05-8.15 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. |
Sistem Bahasa | Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar merujuk kamus tatabahasa untuk memastikan pembinaan ayat yang betul. |
Tarikh | 30 Mac 2011 (Rabu) |
Masa | 1055 – 1205 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Prosa Klasik – Hikayat Siak |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut. Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya. |
Tarikh | 31 Mac 2011 (Khamis) |
Masa | 10.20-11.30 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. |
Sistem Bahasa | Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan /Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Pelajar mengenal pasti kesalahan atau cara membina ayat yang tepat melalui Tatabahasa Dewan. |
Tarikh | 31 Mac 2011 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :
|
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. |
Sistem Bahasa | Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar masih perlukan bimbingan untuk mengenal pasti kesalahan istilah dan tatabahasa. |
Tarikh | 1 April 2011 (Jumaat) |
Masa | 8.15-9.25 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Prosa Klasik – Hikayat Siak |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
Aktiviti | Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut. Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. |
Sistem Bahasa | Laras bahasa dan sebutan |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab KBT: a) KB- Menjana idea b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya. |
Cikgu,
ReplyDeleteRPH untuk Minggu 12-13 adalah lengkap dan kemaskini.
Tahniah atas usaha anda!
TQ