Friday, 1 April 2011

MINGGU 13

Tarikh 

28 Mac 2011 (Isnin)

Masa 

7.05-8.15 / 10.20-10.55

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk 

Penulisan – Kebaikan Program PLKN

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

Aktiviti

Guru menyoal pelajar berkaitan dgn PLKN.

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Sistem Bahasa 

Membina ayat

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan

Refleksi 

4K1- Pelajar keseluruhannya memerlukan pemantauan dan bimbingan guru.

4S1 – Pelajar dapat mengenal pasti 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.


 

Tarikh 

28 Mac 2010 (Isnin)

Masa 

9.45-10.55

Kelas

5S4 

Tajuk 

Penulisan – Kebaikan Program PLKN

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

Aktiviti

Guru menyoal pelajar berkaitan dgn PLKN.

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Sistem Bahasa 

Membina ayat

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan

Refleksi

Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengembangkan isi penting.


 

Tarikh 

29 Mac 2011 (Selasa)

Masa 

7.05-8.15 / 11.30-12.40

Kelas 

4S1 4K1

Tajuk 

Merah Silu

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:

  • Menceritakan semula prosa tradisional yang dibaca dengan ayat sendiri.
  • Menyatakan nilai dan pengajaran yang diperoleh dlm teks.

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menceritakan prosa klasik yg telah dibaca.

Guru meminta pelajar menyatakan pendapat berdasarkan perkara yang dipaparkan dalam prosa tersebut.

Pelajar menyenaraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik itu.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan laras bahasa

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai: Kasih sayang, bertanggungjawab , besederhana

KBT: a) KB- mengenal pasti

b) Belajar Cara belajar

BBB 

Harga Remaja

Refleksi 

Pelajar dapat menceritakan semula prosa klasik tersebut dgn ayat mereka sendiri.


 

Tarikh 

29 Mac 2010 (Selasa)

Masa 

9.45-10.55

Kelas 

5S2

Tajuk 

Penulisan – Kebaikan Program PLKN

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

Aktiviti 

Guru menyoal pelajar berkaitan dgn PLKN.

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Sistem Bahasa 

Membina ayat

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan

Refleksi 

Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengembangkan isi penting.


 

Tarikh

30 Mac 2011 (Rabu)

Masa 

7.05-8.15

Kelas 

5S2

Tajuk 

Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Menggariskan kata atau istilah atau tatabahasa yang salah.
  • Menulis kata atau istilah yang tepat

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. 

Sistem Bahasa

Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. 

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar merujuk kamus tatabahasa untuk memastikan pembinaan ayat yang betul.


 

Tarikh 

30 Mac 2011 (Rabu)

Masa 

1055 – 1205

Kelas 

5S4

Tajuk 

Prosa Klasik – Hikayat Siak

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan tema dan persoalan prosa klasik tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut.

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak.

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi 

Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya.


 

Tarikh 

31 Mac 2011 (Khamis)

Masa 

10.20-11.30

Kelas 

5S4

Tajuk 

Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Menggariskan kata atau istilah atau tatabahasa yang salah.
  • Menulis kata atau istilah yang tepat

Aktiviti 

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut. 

Sistem Bahasa 

Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa.

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB 

Buku rujukan /Tatabahasa Dewan

Refleksi 

Pelajar mengenal pasti kesalahan atau cara membina ayat yang tepat melalui Tatabahasa Dewan.


 

Tarikh 

31 Mac 2011 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk

Tatabahasa – Membetulkan kesalahan kata, istilah dan tatabahasa

Objektif 

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Menggariskan kata atau istilah atau tatabahasa yang salah.
  • Menulis kata atau istilah yang tepat

Aktiviti 

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar mengenalpasti kesalahan yg terdapat dlm petikan tersebut.

Sistem Bahasa 

Kesalahan kata, atau istilah dan tatabahasa. 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar masih perlukan bimbingan untuk mengenal pasti kesalahan istilah dan tatabahasa.


 

Tarikh 

1 April 2011 (Jumaat)

Masa 

8.15-9.25

Kelas 

5S2

Tajuk 

Prosa Klasik – Hikayat Siak

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan tema dan persoalan prosa klasik tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut.

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak.

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi

Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya.

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH untuk Minggu 12-13 adalah lengkap dan kemaskini.
    Tahniah atas usaha anda!

    TQ

    ReplyDelete