Sunday, 17 April 2011

MINGGU 14

Tarikh 

4 April 2011 (Isnin)

Masa 

7.05-8.15 / 10.20-10.55

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk 

Penulisan - Ceramah

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

-Menulis karangan berformat ceramah 

Aktiviti

Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

4K1- semua pelajar menulis karangan jenis ceramah dengan bantuan guru.

4S1 – Pelajar dapat mengenal pasti 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk. 


 

Tarikh 

4 April 2011 (Isnin)

Masa 

9.45-10.55

Kelas

5S4 

Tajuk 

Penulisan – Ceramah

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

-menulis karangan jenis berformat ceramah. 

Aktiviti

Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah.

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Guru membimbing para pelajar menulis karangan format ceramah. 

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menulis ayat topik, ayat huraian, dan ayat contoh.


 

Tarikh 

5 April 2011 (Selasa)

Masa 

7.05-8.15 / 11.30-12.40

Kelas 

4S1 4K1

Tajuk 

Memori seorang tua

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:

  • Menceritakan semula prosa yang dibaca dengan ayat sendiri.
  • Menyatakan nilai dan pengajaran yang diperoleh dlm teks.
  • Memberi komentar dari segi watak dan perwatakan

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menceritakan prosa moden yg telah dibaca.

Guru meminta pelajar menyatakan pendapat berdasarkan perkara yang dipaparkan dalam prosa tersebut.

Pelajar menyenaraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik itu.

Pelajar juga membuat penilaian watak dan perwatakan. 

Sistem Bahasa 

Sebutan dan laras bahasa

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai: Kasih sayang, bertanggungjawab , kegigihan

KBT: a) KB- mengenal pasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Harga Remaja 

Refleksi 

Pelajar dapat menceritakan semula prosa moden tersebut dgn ayat mereka sendiri dan seterusnya menghasilkan sinopsis


 

Tarikh 

5 April 2011 (Selasa)

Masa 

9.45-10.55

Kelas 

5S2

Tajuk 

Penulisan – Ceramah

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting berdasarkan tajuk.

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

-Menulis karangan berformat ceramah. 

Aktiviti 

Guru menunjukkan pelajar contoh karangan berformat ceramah.

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis dan cara menulis karangan ceramah.

Sistem Bahasa 

Membina ayat 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mengembangkan isi penting dan menulis karangan ceramah.


 

Tarikh

6 April 2011 (Rabu)

Masa 

7.05-8.15

Kelas 

5S2

Tajuk 

Tatabahasa – Ayat Aktif kpd Ayat Pasif

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Menukar ayat aktif kpd ayat pasif dan sebaliknya.

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk menukar Ayat Aktif kpd Ayat Pasif.

Sistem Bahasa

Menukar Ayat

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar merujuk tatabahasa dewan untuk memastikan pembinaan ayat yang betul.


 

Tarikh 

6 April 2011 (Rabu)

Masa 

1055 – 1205

Kelas 

5S4

Tajuk 

Prosa Klasik

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan tema dan persoalan prosa klasik tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut.

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak. 

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi 

Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya. 


 

Tarikh 

7 April 2011 (Khamis)

Masa 

10.20-11.30

Kelas 

5S4

Tajuk 

Tatabahasa – Ayat Aktif kpd Ayat Pasif

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

  • Menukar ayat aktif kpd ayat pasif dan sebaliknya.

Aktiviti 

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk menukar Ayat Aktif kpd Ayat Pasif.

Sistem Bahasa 

Menukar Ayat 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar 

BBB 

Buku rujukan 

Refleksi 

Pelajar merujuk tatabahasa dewan untuk memastikan pembinaan ayat yang betul.


 

Tarikh 

7 April 2011 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas 

4K1 4S1

Tajuk 

Novel Melunas Rindu

Objektif 

Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat :

  • Menulis sinopsis Novel yang dikaji.
  • Membincangkan dari segi watak dan perwatakan.

Aktiviti 

Pelajar diminta melakonkan watak yang terdapat dlm novel yang dikaji.

Pelajar lain akan melengkapkan Lembaran pengurusan grafik .

Guru dan pelajar berbincang watak dan perwatakan watak utama dan sampingan.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Intonasi

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral,

Nilai : Bekerjasama,

BBB 

 

Refleksi 

 


 

Tarikh 

8 April 2011 (Jumaat)

Masa 

8.15-9.25

Kelas 

5S2

Tajuk 

Prosa Klasik – Hikayat Siak

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan tema dan persoalan prosa klasik tersebut
  • Menjelaskan nilai dan pengajaran

Aktiviti 

Guru meminta pelajar menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dlm dalam prosa klasik tersebut.

Pelajar juga dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm Hikayat Siak.

Sistem Bahasa 

Laras bahasa dan sebutan 

Penyerapan 

Ilmu: P.Moral

Nilai : Kegigihan, kebijaksanaan, bertanggungjawab

KBT: a) KB- Menjana idea

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Dirgahayu Bahasaku 

Refleksi 

Pelajar kurang memahami bahasa klasik . Oleh yang demikian guru telah membantu menterjemahkan maksudnya.


 

No comments:

Post a Comment