Thursday, 14 July 2011

MINGGU 27

Tarikh

4 Julai 2011 (Isnin)

Masa

7.05-8.15

Kelas

4K1

Tajuk

Penulisan – Karangan berpandu

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

Aktiviti

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan berdasarkan bahan yang diberi.

Pelajar berbincang dgn guru untuk menulis ayat topic,ayat huraian,ayat contoh.

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Sistem Bahasa

Membina ayat/Peribahasa/Ungkapan menarik

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai : kegigihan, kesederhanaan

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar

BBB

Buku rujukan

Refleksi

4K1- semua pelajar menulis karangan berpandu dengan bantuan guru. Guru memantau pelajar menulis karangan.

Tarikh

4 Julai 2011 (Isnin)

Masa

9.45-10.55 / 10.55-12.05

Kelas

5S2 5S4

Tajuk

Rumusan

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti sekurang-kurangnya 5 atau 6 isi tersurat di sebalik tajuk.

-Menulis rumusan dengan format yang tepat.

Aktiviti

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi tersurat dlm petikan yang diberi

Guru membimbing pelajar untuk menulis rumusan dengan format yang tepat .

Sistem Bahasa

Membina ayat

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar

BBB

Buku rujukan

Refleksi

Pelajar menulis rumusan dengan tepat dan menarik.

Tarikh

5 Julai (Selasa)

Masa

7.05 – 8.15

Kelas

5S4

Tajuk

Komsas – Dua Geliga Hikmat

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti tema prosa klasik.

-Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik

-Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek.

Aktiviti

Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji.

Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan.

Sistem Bahasa

Membina ayat

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar

BBB

Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang.

Tarikh

5 Julai 2011 (Selasa)

Masa

9.45-10.55

Kelas

5S2

Tajuk

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Pelajar diberi contoh soalan SPM iaitu membina ayat, membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan, tatabahasa dan istilah dan peribahasa.

Aktiviti

Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah

Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Sistem Bahasa

Membina ayat

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar

BBB

Buku rujukan

Refleksi

Pelajar membina ayat yang gramatis dalam setiap jawapan.

Tarikh

5 Julai 2011 (Selasa)

Masa

1130-1240

Kelas

4S1

Tajuk

Penulisan – Karangan berpandu

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan

-Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan.

Aktiviti

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan berdasarkan bahan yang diberi.

Pelajar berbincang dgn guru untuk menulis ayat topic,ayat huraian,ayat contoh.

Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis .

Sistem Bahasa

Membina ayat/Peribahasa/Ungkapan menarik

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai : kegigihan, kesederhanaan

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar

BBB

Buku rujukan

Refleksi

4S1- semua pelajar menulis karangan berpandu dengan bantuan guru. Guru memantau pelajar menulis karangan.

Tarikh

6 Julai 2011 (Rabu)

Masa

10.20-11.30 / 11.30-12.40

Kelas

4S1 4K1

Tajuk

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- Membina ayat dari kata ganda

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan kata ganda

Sistem Bahasa

Membina ayat

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

BBB

Buku rujukan

Refleksi

Pelajar merujuk kamus untuk memahami maksud perkataan dan seterusnya menulis ayat berdasarkan perkataan tersebut.

Tarikh

7 Julai 2011 (Khamis)

Masa

9.45-10.55

Kelas

5S2

Tajuk

Komsas – Dua Geliga Hikmat

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-mengenalpasti tema prosa klasik.

-Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik

-Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek.

Aktiviti

Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji.

Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan.

Sistem Bahasa

Membina ayat

Penyerapan

Ilmu: P.Moral

Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama

KBT: a) KB- mengenalpasti

b) Belajar Cara belajar

BBB

Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang.

Tarikh

8 July 2011 (Jumaat)

Masa

10.40-11.40

Kelas

5S4

Tajuk

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi.

Sistem Bahasa

Peribahasa

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

BBB

Buku rujukan

Refleksi

Melengkapkan jawapan bagi semua bahagian

Tarikh

8 July 2011 (Jumaat)

Masa

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas

4K1 4S1

Tajuk

Tatabahasa

Objektif

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi

Aktiviti

Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi.

Sistem Bahasa

Peribahasa

Penyerapan

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

BBB

Buku rujukan

Refleksi

Melengkapkan jawapan bagi semua bahagian

No comments:

Post a Comment