| Tarikh | 4 Julai 2011 (Isnin) |
| Masa | 7.05-8.15 |
| Kelas | 4K1 |
| Tajuk | Penulisan – Karangan berpandu |
| Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. |
| Aktiviti | Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan berdasarkan bahan yang diberi. Pelajar berbincang dgn guru untuk menulis ayat topic,ayat huraian,ayat contoh. Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
| Sistem Bahasa | Membina ayat/Peribahasa/Ungkapan menarik |
| Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : kegigihan, kesederhanaan KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
| BBB | Buku rujukan |
| Refleksi | 4K1- semua pelajar menulis karangan berpandu dengan bantuan guru. Guru memantau pelajar menulis karangan. |
| Tarikh | 4 Julai 2011 (Isnin) |
| Masa | 9.45-10.55 / 10.55-12.05 |
| Kelas | 5S2 5S4 |
| Tajuk | Rumusan |
| Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti sekurang-kurangnya 5 atau 6 isi tersurat di sebalik tajuk. -Menulis rumusan dengan format yang tepat. |
| Aktiviti | Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi tersurat dlm petikan yang diberi Guru membimbing pelajar untuk menulis rumusan dengan format yang tepat . |
| Sistem Bahasa | Membina ayat |
| Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
| BBB | Buku rujukan |
| Refleksi | Pelajar menulis rumusan dengan tepat dan menarik. |
| Tarikh | 5 Julai (Selasa) |
| Masa | 7.05 – 8.15 |
| Kelas | 5S4 |
| Tajuk | Komsas – Dua Geliga Hikmat |
| Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti tema prosa klasik. -Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik -Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek. |
| Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
| Sistem Bahasa | Membina ayat |
| Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
| BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
| Refleksi | Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang. |
| Tarikh | 5 Julai 2011 (Selasa) |
| Masa | 9.45-10.55 |
| Kelas | 5S2 |
| Tajuk | Tatabahasa |
| Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Pelajar diberi contoh soalan SPM iaitu membina ayat, membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan, tatabahasa dan istilah dan peribahasa. |
| Aktiviti | Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
| Sistem Bahasa | Membina ayat |
| Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
| BBB | Buku rujukan |
| Refleksi | Pelajar membina ayat yang gramatis dalam setiap jawapan. |
| Tarikh | 5 Julai 2011 (Selasa) |
| Masa | 1130-1240 |
| Kelas | 4S1 |
| Tajuk | Penulisan – Karangan berpandu |
| Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Menulis ayat topik,ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan -Menggunakan ungkapan yang menarik dalam penulisan karangan. |
| Aktiviti | Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan berdasarkan bahan yang diberi. Pelajar berbincang dgn guru untuk menulis ayat topic,ayat huraian,ayat contoh. Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
| Sistem Bahasa | Membina ayat/Peribahasa/Ungkapan menarik |
| Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : kegigihan, kesederhanaan KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
| BBB | Buku rujukan |
| Refleksi | 4S1- semua pelajar menulis karangan berpandu dengan bantuan guru. Guru memantau pelajar menulis karangan. |
| Tarikh | 6 Julai 2011 (Rabu) |
| Masa | 10.20-11.30 / 11.30-12.40 |
| Kelas | 4S1 4K1 |
| Tajuk | Tatabahasa |
| Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membina ayat dari kata ganda |
| Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan kata ganda |
| Sistem Bahasa | Membina ayat |
| Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
| BBB | Buku rujukan |
| Refleksi | Pelajar merujuk kamus untuk memahami maksud perkataan dan seterusnya menulis ayat berdasarkan perkataan tersebut. |
| Tarikh | 7 Julai 2011 (Khamis) |
| Masa | 9.45-10.55 |
| Kelas | 5S2 |
| Tajuk | Komsas – Dua Geliga Hikmat |
| Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti tema prosa klasik. -Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik -Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek. |
| Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
| Sistem Bahasa | Membina ayat |
| Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
| BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
| Refleksi | Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang. |
| Tarikh | 8 July 2011 (Jumaat) |
| Masa | 10.40-11.40 |
| Kelas | 5S4 |
| Tajuk | Tatabahasa |
| Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi |
| Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. |
| Sistem Bahasa | Peribahasa |
| Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
| BBB | Buku rujukan |
| Refleksi | Melengkapkan jawapan bagi semua bahagian |
| Tarikh | 8 July 2011 (Jumaat) |
| Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
| Kelas | 4K1 4S1 |
| Tajuk | Tatabahasa |
| Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi |
| Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. |
| Sistem Bahasa | Peribahasa |
| Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
| BBB | Buku rujukan |
| Refleksi | Melengkapkan jawapan bagi semua bahagian |
No comments:
Post a Comment