Tarikh | 11 Julai 2011 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 |
Kelas | 4K1 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Mengenal pasti 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan dan 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. -Menulis rumusan dengan format yang betul. |
Aktiviti | Guru membimbing pelajar untuk mengenal pasti isi tersurat yang terdapat dalam petikan . Dengan arahan soalan yang diberi pelajar mengenal pasti pula isi tersirat. Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat penutup atau kesimpulan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat/Peribahasa/Ungkapan menarik |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | 4K1- semua pelajar menulis rumusan dengan bimbingan guru. |
Tarikh | 11 Julai 2011 (Isnin) |
Masa | 9.45-10.55 / 10.55-12.05 |
Kelas | 5S2 5S4 |
Tajuk | Penulisan – Budaya Terima Kasih. |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Membina ayat topic, ayat huraian, ayat contoh dan ayat kesimpulan untuk setiap isi penting. -Menulis karangan dengan bahasa yang gramatis dan menggunakan ungkapan yang menarik. |
Aktiviti | Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat topic,ayat huraian,ayat contoh dan kesimpulan . |
Sistem Bahasa | Membina ayat/Ungkapan menarik |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bekerjasama, kegigihan,baik hati KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar menulis ayat topic, huraian ,contoh dan kesimpulan untuk setiap isi penting. |
Tarikh | 12 Julai (Selasa) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Komsas – Hikayat Opu Daeng Menambun |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti tema prosa klasik. -Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik -Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek. |
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang. |
Tarikh | 12 Julai 2011 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Pelajar diberi contoh soalan SPM iaitu membina ayat, membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan, tatabahasa dan istilah dan peribahasa. |
Aktiviti | Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar membina ayat yang gramatis dalam setiap jawapan. |
Tarikh | 12 Julai 2011 (Selasa) |
Masa | 1130-1240 |
Kelas | 4S1 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Mengenal pasti 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan dan 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. -Menulis rumusan dengan format yang betul. |
Aktiviti | Guru membimbing pelajar untuk mengenal pasti isi tersurat yang terdapat dalam petikan . Dengan arahan soalan yang diberi pelajar mengenal pasti pula isi tersirat. Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat penutup atau kesimpulan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat/Peribahasa/Ungkapan menarik |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | 4K1- semua pelajar menulis rumusan dengan bimbingan guru. |
Tarikh | 13 Julai 2011 (Rabu) |
Masa | 10.20-11.30 / 11.30-12.40 |
Kelas | 4S1 4K1 |
Tajuk | Prosa Moden Pemain Catur |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat: -Menulis sinopsis -berbincang aspek tema, persoalan dan nilai |
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang. |
|
|
Tarikh | 14 Julai 2011 (Khamis) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Komsas – Hikayat Opu Daeng Menambun |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti tema prosa klasik. -Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik -Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek. |
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang. |
Tarikh | 15 July 2011 (Jumaat) |
Masa | 10.40-11.40 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi |
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | |
Tarikh | 15 July 2011 (Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi |
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi |
|
No comments:
Post a Comment