Tarikh | 18 Julai 2011 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 |
Kelas | 4K1 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Mengenal pasti 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan dan 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. -Menulis rumusan dengan format yang betul. |
Aktiviti | Guru membimbing pelajar untuk mengenal pasti isi tersurat yang terdapat dalam petikan . Dengan arahan soalan yang diberi pelajar mengenal pasti pula isi tersirat. Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat penutup atau kesimpulan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat/Peribahasa/Ungkapan menarik |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | 4K1- semua pelajar menulis rumusan dengan bimbingan guru. |
Tarikh | 18 Julai 2011 (Isnin) |
Masa | 9.45-10.55 / 10.55-12.05 |
Kelas | 5S2 5S4 |
Tajuk | Rumusan |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Mengenal pasti 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan dan 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. -Menulis rumusan dengan format yang betul. |
Aktiviti | Guru membimbing pelajar untuk mengenal pasti isi tersurat yang terdapat dalam petikan . Dengan arahan soalan yang diberi pelajar mengenal pasti pula isi tersirat. Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat penutup atau kesimpulan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat/Peribahasa/Ungkapan menarik |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | 4K1- semua pelajar menulis rumusan dengan bimbingan guru. |
Tarikh | 19 Julai (Selasa) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Komsas – Hikayat Opu Daeng Menambun |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti tema prosa klasik. -Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik -Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek. |
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang. Namun perbincangan akan disambung pada sesi p&p yang seterusnya. |
Tarikh | 19 Julai 2011 (Selasa) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Pelajar diberi contoh soalan SPM iaitu membina ayat, membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan, tatabahasa dan istilah dan peribahasa. |
Aktiviti | Guru menunjukkan contoh karangan jenis ceramah Pelajar berbincang dgn guru untuk mengenalpasti isi penting yang sesuai Guru membimbing pelajar untuk menulis karangan yang menggunakan ayat gramatis . |
Sistem Bahasa | Morfologi, sintaksis,peribahasa |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar mengukuhkan lagi kemahiran menjawab soalan tatabahasa seperti format SPM. |
Tarikh | 19 Julai 2011 (Selasa) |
Masa | 1130-1240 |
Kelas | 4S1 |
Tajuk | Faedah menyertai aktiviti badan beruniform |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat: - Membina ayat pendahuluan dengan ayat yang gramatis. - Mengembangkan isi penting dengan menulis ayat topic, ayat huraian dan sebagainya. |
Aktiviti | Membina ayat |
Sistem Bahasa | Peribahasa / ungkapan yang menarik |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bekerjasama, bertanggungjawab, kegigihan KBT : a)KB- Mengenalpasti b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku aktiviti |
Refleksi | Pelajar diminta menulis perenggan pendahuluan dengan teknik yang diajar. |
Tarikh | 20 Julai 2011 (Rabu) |
Masa | 10.20-11.30 / 11.30-12.40 |
Kelas | 4S1 4K1 |
Tajuk | Cempaka berdarah |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat: -Menulis sinopsis -berbincang aspek tema, persoalan, nilai, dan pengajaran -memberi pendapat tentang konflik yang terdapat dalam drama yang dikaji. |
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. Pelajar diminta memberi komentar atau kritikan terhadap watak yang terlibat dengan drama tersebut |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | P&P tertangguh sebab pelajar terlibat dengan ceramah teknik menjawab |
|
|
Tarikh | 21 Julai 2011 (Khamis) |
Masa | 9.45-10.55 |
Kelas | 5S2 |
Tajuk | Komsas – Hikayat Opu Daeng Menambun |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -mengenalpasti tema prosa klasik. -Membincangkan nilai dan pengajaran yang terdapat dlm prosa klasik -Menulis jawapan bagi soalan pemahaman dalam bentuk esei pendek. |
Aktiviti | Guru berbincang dengan pelajar berkaitan dengan aspek yang dikaji. Pelajar melengkapkan nota masing untuk tujuan persediaan menghadapi peperiksaan. |
Sistem Bahasa | Membina ayat |
Penyerapan | Ilmu: P.Moral Nilai : bertanggungjawab,bekerjasama KBT: a) KB- mengenalpasti b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Pelajar dapat memahami petikan klasik yang dibincang. |
Tarikh | 22 Julai 2011 (Jumaat) |
Masa | 10.40-11.40 |
Kelas | 5S4 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi |
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | |
Tarikh | 22 Julai 2011 (Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 4K1 4S1 |
Tajuk | Tatabahasa |
Objektif | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi |
Aktiviti | Berdasarkan edaran yang diedarkan kepada pelajar, guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar |
BBB | Buku rujukan |
Refleksi | Pelajar dapat membina ayat gramatis |
Terima kasih atas penyediaan RPH yamg lengkap dan terkini. Syabas! Namun demikian, bahagian refleksi boleh ditambahbaik dimasa hadapan.
ReplyDelete