Tarikh
|
30 Januari 2012 (Isnin)
|
Masa
|
8.15-9.25
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Penulisan karangan Fakta :
Faktor-faktor menyebabkan remaja terjebak dalam kancah sosial.
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan teknik yang
betul.
-
Mengenalpasti 3 atau 4 isi
penting
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan jenis fakta
-Pelajar diminta menyenaraikan isi-isi
penting berdasarkan tajuk yang diberi.
-Guru mengajar menulis karangan secara
berperingkat agar pelajar lebih yakin dan dapat menghasilkan hasil tulisan
yang baik dengan menggunakan ungkapan yang menarik.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kebijaksanaan,
bertanggungjawab
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Edaran/ Buku teks T4
|
Refleksi
|
Guru membimbing pelajar menulis
perenggan pendahuluan dengan teknik
yang tepat.
|
Tarikh
|
30 Januari 2012 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Karangan Fakta
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan baik.
-
Menulis ayat topik, ayat
huraian, ayat contoh dan ayat kesimpulan.
-
Menggunakan bahasa yang
menarik dan gramatis untuk menggantikan perkataan atau frasa yang biasa atau
lama.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau
4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat
topik,ayat huraian dan kesimpulan secara berperingkat sehingga para pelajar
mahir mengembangkan satu isi penting .
-Guru kebiasaannya akan member tumpuan
pada satu setiap perbincangan agar pelajar memahami apa itu ATAHAF
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat/ Ungkapan
menarik/Peribahasa
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : bijaksana, bekerjasama
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
Refleksi
|
Guru masih perlu membimbing para
pelajar untuk menghasilkan isi yang lengkap dengan ayat topic, ayat huraian,
dan ayat focus.
|
Tarikh
|
31 Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
8.15-9.25
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Karangan Fakta
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan baik.
-
Menulis ayat topik, ayat
huraian, ayat contoh dan ayat kesimpulan.
-
Menggunakan bahasa yang
menarik dan gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau
4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat
topik,ayat huraian dan kesimpulan secara berperingkat sehingga para pelajar mahir
mengembangkan satu isi penting .
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : bijaksana, bekerjasama
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Rujukan
|
Refleksi
|
Semua pelajar sudah menulis ayat topic,ayat
huraian dan ayat focus untuk setiap isi penting
|
Tarikh
|
31 Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas : Pelayaran yang penuh
peristiwa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-menyatakan tema yang terdapat dalam
prosa klasik yang dibaca.
-membincangkan persoalan yang
terkandung dlm prosa tersebut.
-watak perwatakan watak utama dlm
prosa tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru menyediakan dialog untuk
dilakonkan oleh para pelajar.
Para pelajar akan membuat persembahan
dalam bentuk mini teater.
Ketika sesi lakonan diadakan para
pelajar akan diminta mengisi lembaran grafik bagi melengkapkan aspek yang
dikaji .
Di akhir pelajaran pelajar diberi
peluang untuk membuat komentar terhadap perwatakan yang terlibat.
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Penyerapan
|
Ilmu: P.Moral
Nilai: hormat-menghormati,
KBT: a) KB- Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Semua pelajar menjelaskan tema prosa
klasik yang dikaji dan mengaitkan dengan kehidupan kehidupan yang sebenar.
|
Tarikh
|
1 Febuari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Komsas : Hikayat Lang Lang buana
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-Menceritakan semula prosa klasik
tersebut dlm bahasa yang moden.
-Menjelaskan tema prosa klasik
tersebut
-Membincangkan nilai dan pengajaran
dalam prosa klasik yang dikaji
|
Aktiviti
|
Berdasarkan pembacaan prosa klasik tersebut
pelajar menentukan tema dan membincangkan juga nilai dan pengajaran yang
terselit dalam prosa tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai: Bertanggungjawab, kasih sayang,
bekerjasama
KBT: a) KB-Mentasirkan
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Semua pelajar boleh menceritakan
semula prosa klasik tersebut dalam bentuk synopsis
|
Tarikh
|
1 Febuari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Karangan Fakta
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan baik.
-
Menulis ayat topik, ayat
huraian, ayat contoh dan ayat kesimpulan.
-
Menggunakan bahasa yang
menarik dan gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau
4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat
topik,ayat huraian dan kesimpulan secara berperingkat sehingga para pelajar mahir
mengembangkan satu isi penting .
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : bijaksana, bekerjasama
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Rujukan
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat mengenal pasti 6 isi tersurat dari petikan yang diberi. Kemudian menyenaraikan
2 isi tersirat
|
Tarikh
|
2 Febuari 2012 (Khamis)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1 /5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa Kata Sendi Nama
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-Menjelaskan maksud KSN
- member contoh KSN
|
Aktiviti
|
Guru mencatat Kata sendi Nama di papan
hitam
Meminta pelajar mengisi ruangan di papan hitam
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat dengan KSN
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat memberi contoh KSN berdasarkan petikan yang diberi
|
Tarikh
|
2 Febuari 2012
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Komsas : Hikayat Lang Lang buana
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-Menceritakan semula prosa klasik
tersebut dlm bahasa yang moden.
-Menjelaskan tema prosa klasik
tersebut
-Membincangkan nilai dan pengajaran
dalam prosa klasik yang dikaji
|
Aktiviti
|
Berdasarkan pembacaan prosa klasik tersebut
pelajar menentukan tema dan membincangkan juga nilai dan pengajaran yang
terselit dalam prosa tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai: Bertanggungjawab, kasih sayang,
bekerjasama
KBT: a) KB-Mentasirkan
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar masih belum memahami prosa
klasik tersebut dalam dan memerlukan bimbingan guru untuk menghasilkan synopsis.
|
Tarikh
|
3 Febuari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5K5 /5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa Kata Sendi Nama
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-Menjelaskan maksud KSN
- member contoh KSN
|
Aktiviti
|
Guru mencatat Kata sendi Nama di papan
hitam
Meminta pelajar mengisi ruangan di papan hitam
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat dengan KSN
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat memberi contoh KSN
|
Tarikh
|
3 Febuari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : kata Kerja
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-Menjelaskan maksud KK
- member contoh kata kerja
|
Aktiviti
|
Guru mencatat ayat yang mengandungi Kata kerja di papan
hitam
Meminta pelajar menggariskan kata
kerja tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat Kata kerja Aktif tak
transitif dan KKT
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, Kreatif
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat membezakan KKTT
dan KKT
|
No comments:
Post a Comment