TARIKH : 6 FEBUARI 2012
CUTI UMUM
MAULIDUR RASUL
Tarikh
|
7 Febuari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
8.15-9.25
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Karangan Fakta
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan baik.
-
Menulis ayat topik, ayat
huraian, ayat contoh dan ayat kesimpulan.
-
Menggunakan bahasa yang
menarik dan gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau
4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat
topik,ayat huraian dan kesimpulan secara berperingkat sehingga para pelajar
mahir mengembangkan satu isi penting .
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : bijaksana, bekerjasama
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Rujukan
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menulis ayat topik,ayat
huraian dan ayat fokus untuk setiap isi penting
|
Tarikh
|
7 Febuari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas : Ibu dan Ceper
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-menyatakan tema yang terdapat dalam
prosa moden yang dibaca.
-membincangkan persoalan yang
terkandung dlm prosa tersebut.
-Menyatakan nilai dan juga pengajaran
|
Aktiviti
|
Guru menyoal para pelajar berkaitan
isu yang dibincangkan dalam ibu dan ceper.
Pelajar diminta menjelaskan mengapa
ibu dan ceper seolah-olah memiliki peranan yang sama ?
Di akhir pelajaran pelajar diberi
peluang untuk membuat komentar terhadap perwatakan yang terlibat.
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Penyerapan
|
Ilmu: P.Moral
Nilai: kasih sayang,bertanggungjawab,
bekerjasama
KBT: a) KB- Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan tema dan
mengaitkan dengan kehidupan harian
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan tema dan
mengaitkan dengan kehidupan harian
|
Tarikh
|
8 Febuari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Komsas : Pahlawan Buntung
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-Menceritakan semula prosa moden
tersebut agar lebih jelas.
-Menjelaskan tema prosa moden tersebut
-Membincangkan nilai dan pengajaran
dalam prosa klasik yang dikaji
|
Aktiviti
|
Berdasarkan pembacaan prosa moden
tersebut pelajar menentukan tema dan membincangkan juga nilai dan pengajaran
yang terselit dalam prosa tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai: Semangat patriotism, kegigihan,
keberanian
KBT: a) KB-Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar membicarakan watak perwatakan
watak utama dan mengaitkan dengan kehidupan reality.
|
Tarikh
|
8 Febuari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Karangan Fakta: Jenayah dalam kalangan
remaja dan pelajar
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan baik.
-
Menulis ayat topik, ayat
huraian, ayat contoh dan ayat kesimpulan.
-
Menggunakan bahasa yang
menarik dan gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau
4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat
topik,ayat huraian dan kesimpulan secara berperingkat sehingga para pelajar
mahir mengembangkan satu isi penting .
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : bijaksana, keberanian
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar Cara belajar
|
BBB
|
Buku Rujukan
|
Refleksi
|
Pelajar masih perlu bimbingan untuk
menulis perenggan pendahuluan.
|
Tarikh
|
9 Febuari 2012 (Khamis)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-Menjelaskan maksud KA
- member contoh KA
|
Aktiviti
|
Guru mencatat Kata Adjektif di papan
hitam
Meminta pelajar membina ayat dengan
Kata Adjektif tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat dengan Kata Adjektif
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat berdasarkan
Kata Adjektif yang diberi .
|
Tarikh
|
9 Febuari 2012
|
Masa
|
815-925 / 945-1055
|
Kelas
|
5K1
/ 5K5
|
Tajuk
|
Komsas : Tiang Cengal Dinding Sayung
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-Menjelaskan tema prosa moden tersebut
-Membincangkan nilai dan pengajaran
dalam prosa klasik yang dikaji
|
Aktiviti
|
Berdasarkan pembacaan prosa moden
tersebut pelajar menentukan tema dan membincangkan juga nilai dan pengajaran
yang terselit dalam prosa tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai: Bertanggungjawab, kegigihan,
keberanian
KBT: a) KB-Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar memberi kritikan terhadap
watak perwatakan yang terlibat dlm drama tersebut.
|
Tarikh
|
10 Febuari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5K5 /5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa Kata Adjektif
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-Menjelaskan maksud Kata Adjektif
- member contoh Kata Adjektif
|
Aktiviti
|
Guru mencatat Kata Adjektif di papan
hitam
Meminta pelajar membina ayat
berdasarkan Kata Adjektif tersebut
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat dengan KA
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti Kata
Adjektif yang terdapat dalam petikan
|
Tarikh
|
10 Febuari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa
: kata Kerja ( Sambungan dr Minggu 5)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-Menjelaskan maksud KK
- member contoh kata kerja
|
Aktiviti
|
Guru mencatat ayat yang mengandungi Kata kerja di papan
hitam
Meminta pelajar menggariskan kata
kerja tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat Kata kerja Aktif tak
transitif dan KKT
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, Kreatif
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat dengan
menggunakan Kata kerja yang diberi
|
Tarikh
|
11 Febuari 2012 (Sabtu Ganti : Jadual Khamis)
|
Masa
|
|
Kelas
|
5S1 /5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa Kata Adjektif (Sambungan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-Menjelaskan maksud KA
- member contoh KA
|
Aktiviti
|
Guru mencatat Kata Adjektif di papan
hitam
Meminta pelajar membina ayat dengan
Kata Adjektif tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat dengan Kata Adjektif
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama,keprihatinan,kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
|
Tarikh
|
11 Febuari 2012 (Sabtu Ganti 1 :
Jadual Khamis)
|
Masa
|
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Karangan Fakta: Jenayah dalam kalangan
remaja dan pelajar (Samb)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan baik.
-
Menulis ayat topik, ayat
huraian, ayat contoh dan ayat kesimpulan.
-
Menggunakan bahasa yang
menarik dan gramatis.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan.
-Pelajar diminta menyenaraikan 3 atau
4 isi penting.
-Guru membimbing pelajar menulis ayat
topik,ayat huraian dan kesimpulan secara berperingkat sehingga para pelajar
mahir mengembangkan satu isi penting .
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : bijaksana, keberanian
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar Cara belajar
|
BBB
|
Buku Rujukan
|
Refleksi
|
|
No comments:
Post a Comment