Friday 17 February 2012

MINGGU 7


Tarikh
13 Febuari 2012
Masa
815-925
Kelas
4K1
Tajuk
Rumusan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti isi tersurat dari petikan yang diberi
-          Menyenaraikan 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan
-          Menulis rumusan mengikut format yang telah ditetapkan
Aktiviti
Guru mengedarkan  petikan kepada pelajar
Pelajar diberi masa untuk membaca dan kemudian menggariskan 5 atau 6 isi penting yang terdapat dalam petikan tersebut.
Guru akan membimbing pelajar menulis rumusan mengikut format yang betul

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran Kerja
Refleksi
Pelajar masih belum memahami format penulisan rumusan. Pengukuhan diperlukan untuk meningkatkan pemahaman para pelajar.


Tarikh
13 Febuari 2012
Masa
815-925
Kelas
5K1
Tajuk
Karangan Pendapat : Jenayah dalam kalangan pelajar dan remaja
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk yang diberi
-          Menulis perenggan pendahuluan
-          Mengembangkan isi penting dengan teknik ATAHAF
Aktiviti
Guru bersoaljwb dengan pelajar berkaitan kes jenayah yang mereka ketahui berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Pelajar diminta menjelaskan punca-punca pelajar atau remaja terjebak dengan kes jenayah.
Guru akan mencatat segala jawapan pelajar di papan hitam.
Seterusnya membimbing pelajar menulis isi penting tersebut menjadi perenggan yang lengkap dengan formula ATAHAF
Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran Kerja
Refleksi
60% pelajar sudah mampu menulis perenggan pendahuluan dan 50 % saja yang boleh mengembangkan isi dengan formula ATAHAF. Latihan pengukuhan diperlukan untuk meningkatkan pemahaman pelajar.


Tarikh
14 Febuari 2012
Masa
815-925
Kelas
5S1
Tajuk
Karangan Pendapat : Jenayah dalam kalangan pelajar dan remaja
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk yang diberi
-          Menulis perenggan pendahuluan
-          Mengembangkan isi penting dengan teknik ATAHAF
Aktiviti
Guru bersoaljwb dengan pelajar berkaitan kes jenayah yang mereka ketahui berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Pelajar diminta menjelaskan punca-punca pelajar atau remaja terjebak dengan kes jenayah.
Guru akan mencatat segala jawapan pelajar di papan hitam.
Seterusnya membimbing pelajar menulis isi penting tersebut menjadi perenggan yang lengkap dengan formula ATAHAF
Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran Kerja
Refleksi
60% pelajar sudah mampu menulis perenggan pendahuluan dan 50 % saja yang boleh mengembangkan isi dengan formula ATAHAF. Latihan pengukuhan diperlukan untuk meningkatkan pemahaman pelajar.



Tarikh
14 Febuari 2012
Masa
945-1055
Kelas
4K1
Tajuk
Komsas : Ibu dan Ceper
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat ;
-          Menjelaskan tema cerpen tersebut
-          Menyatakan persoalan cerpen
Aktiviti
Pelajar diminta menceritakan semula kisah Ibu dan Ceper
Pelajar akan menentukan tema dari synopsis cerita tersebut.
Seterusnya menyenaraikan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang dlm teks tersebut.
Sistem bahasa
Laras bahasa dan sebutan
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kasih sayang,bertanggungjawab, hormat-menghormati
KBT : a) KB – Mengenal pasti
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Antologi harga Remaja
Refleksi
Pelajar mampu menentukan tema berdasarkan cerita yang dibaca.



Tarikh
15 Febuari 2012
Masa
705-815
Kelas
5K5
Tajuk
Karangan Pendapat : Jenayah dalam kalangan pelajar dan remaja
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk yang diberi
-          Menulis perenggan pendahuluan
-          Mengembangkan isi penting dengan teknik ATAHAF
Aktiviti
Guru bersoaljwb dengan pelajar berkaitan kes jenayah yang mereka ketahui berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Pelajar diminta menjelaskan punca-punca pelajar atau remaja terjebak dengan kes jenayah.
Guru akan mencatat segala jawapan pelajar di papan hitam.
Seterusnya membimbing pelajar menulis isi penting tersebut menjadi perenggan yang lengkap dengan formula ATAHAF
Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran Kerja
Refleksi
 pelajar belum mampu menulis perenggan pendahuluan dan perlukan bimbingan guru untuk mengembangkan isi dengan formula ATAHAF. Latihan pengukuhan diperlukan untuk meningkatkan pemahaman pelajar.


Tarikh
15 Febuari 2012
Masa
1130-1240
Kelas
5S1
Tajuk
Komsas : Sajak Kecek dan Sajak Bangkitlah
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat ;
-          Menjelaskan maksud sajak
-          Menjelaskan tema sajak yang dikaji
-          Menyatakan persoalan sajak
Aktiviti
Pelajar diminta menyatakan maksud sajak yang dikaji
Pelajar akan menentukan tema kedua-dua sajak tersebut
Seterusnya menyenaraikan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang dlm sajak tersebut.
Sistem bahasa
Laras bahasa dan sebutan
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kasih sayang,bertanggungjawab, hormat-menghormati
KBT : a) KB – Mengenal pasti
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Antologi harga Remaja
Refleksi
Pelajar mampu menjelaskan maksud sajak dengan bahasa mereka sendiri

 
Tarikh
16 Febuari 2012
Masa
815-925/ 945-1055
Kelas
5K1     / 5K5
Tajuk
Komsas : Sajak Kecek dan Sajak Bangkitlah
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat ;
-          Menjelaskan maksud sajak
-          Menjelaskan tema sajak yang dikaji
-          Menyatakan persoalan sajak
Aktiviti
Pelajar diminta menyatakan maksud sajak yang dikaji
Pelajar akan menentukan tema kedua-dua sajak tersebut
Seterusnya menyenaraikan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang dlm sajak tersebut.
Sistem bahasa
Laras bahasa dan sebutan
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kasih sayang,bertanggungjawab, hormat-menghormati
KBT : a) KB – Mengenal pasti
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Antologi harga Remaja
Refleksi
Pelajar mampu menjelaskan maksud sajak dengan bahasa mereka sendiri
Tarikh
16 Febuari 2012
Masa
1130-1240
Kelas
5S1
Tajuk
Tatabahasa  : Ayat berpola FN+FA
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti ayat yang berpola FN+FA
-          Mengkategorikan ayat mengikut pola yang betul
Aktiviti
Guru meminta pelajar merujuk petikan dalam buku Teks BM tingkatan 5
Berdasarkan petikan tersebut pelajar akan menggariskan ayat yg berpola FN+FA.
Guru memantau pelajar membuat latihan
Sistem bahasa
Ayat berpola FN+FA
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kerajinan, kerjasama
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar Cara belajar
BBB
Buku teks BM Tingkatan 5
Refleksi
Semua pelajar dapat mengenal pasti ayat pola FN+FA dari petikan dalam buku teks.

Tarikh
17 Febuari 2012
Masa
705-815 / 1040-1140
Kelas
5K5    /  5K1
Tajuk
Tatabahasa  : Ayat berpola FN+FA
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti ayat yang berpola FN+FA
-          Mengkategorikan ayat mengikut pola yang betul
Aktiviti
Guru meminta pelajar merujuk petikan dalam buku Teks BM tingkatan 5
Berdasarkan petikan tersebut pelajar akan menggariskan ayat yg berpola FN+FA.
Guru memantau pelajar membuat latihan
Sistem bahasa
Ayat berpola FN+FA
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kerajinan, kerjasama
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar Cara belajar
BBB
Buku teks BM Tingkatan 5
Refleksi
Semua pelajar dapat mengenal pasti ayat pola FN+FA dari petikan dalam buku teks.

Tarikh
17 Febuari 2012
Masa
815-925
Kelas
4K1
Tajuk
Tatabahasa  : Kata kerja Aktif Tak transiti
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal kata kerja Aktif Tak Transitif
-          Membina ayat KKATT yang berpelengkap dan tak berpelengkap
Aktiviti
Guru meminta pelajar merujuk Buku Teks BM Tingkatan 4.
 Guru memantau pelajar membuat latihan iaitu menulis ayat untuk KKATT yang berpelengkap dan tak berpelengkap
Sistem bahasa
Kata Kerja Aktif Tak Transitif
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kerajinan, kerjasama
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar Cara belajar
BBB
Buku teks BM Tingkatan 4
Refleksi
Semua pelajar dapat membina ayat bagi KKATT yang terdapat dalam dalam buku teks.

















































































































































































































































No comments:

Post a Comment