Tarikh
|
13 Febuari 2012
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti isi tersurat dari petikan yang
diberi
-
Menyenaraikan 2 isi tersirat berdasarkan
arahan soalan
-
Menulis rumusan mengikut format yang telah
ditetapkan
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan petikan
kepada pelajar
Pelajar diberi masa untuk membaca dan kemudian menggariskan 5 atau 6
isi penting yang terdapat dalam petikan tersebut.
Guru akan membimbing pelajar menulis rumusan mengikut format yang
betul
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Mengenal pasti
b) Belajar cara
belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar masih belum memahami format penulisan rumusan. Pengukuhan
diperlukan untuk meningkatkan pemahaman para pelajar.
|
Tarikh
|
13 Febuari 2012
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Karangan Pendapat : Jenayah dalam kalangan pelajar dan remaja
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk
yang diberi
-
Menulis perenggan pendahuluan
-
Mengembangkan isi penting dengan teknik ATAHAF
|
Aktiviti
|
Guru bersoaljwb dengan pelajar berkaitan kes jenayah yang mereka
ketahui berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Pelajar diminta menjelaskan punca-punca pelajar atau remaja terjebak
dengan kes jenayah.
Guru akan mencatat segala jawapan pelajar di papan hitam.
Seterusnya membimbing pelajar menulis isi penting tersebut menjadi
perenggan yang lengkap dengan formula ATAHAF
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT: a) KB- Menjana idea
b) Belajar cara
belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
60% pelajar sudah mampu menulis perenggan pendahuluan dan 50 % saja
yang boleh mengembangkan isi dengan formula ATAHAF. Latihan pengukuhan
diperlukan untuk meningkatkan pemahaman pelajar.
|
Tarikh
|
14 Febuari 2012
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Karangan Pendapat : Jenayah dalam kalangan pelajar dan remaja
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk
yang diberi
-
Menulis perenggan pendahuluan
-
Mengembangkan isi penting dengan teknik ATAHAF
|
Aktiviti
|
Guru bersoaljwb dengan pelajar berkaitan kes jenayah yang mereka
ketahui berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Pelajar diminta menjelaskan punca-punca pelajar atau remaja terjebak
dengan kes jenayah.
Guru akan mencatat segala jawapan pelajar di papan hitam.
Seterusnya membimbing pelajar menulis isi penting tersebut menjadi
perenggan yang lengkap dengan formula ATAHAF
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT: a) KB- Menjana idea
b) Belajar cara
belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
60% pelajar sudah mampu menulis perenggan pendahuluan dan 50 % saja
yang boleh mengembangkan isi dengan formula ATAHAF. Latihan pengukuhan
diperlukan untuk meningkatkan pemahaman pelajar.
|
Tarikh
|
14 Febuari 2012
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas : Ibu dan Ceper
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat ;
-
Menjelaskan tema cerpen tersebut
-
Menyatakan persoalan cerpen
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta menceritakan semula kisah Ibu dan Ceper
Pelajar akan menentukan tema dari synopsis cerita tersebut.
Seterusnya menyenaraikan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang
dlm teks tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kasih sayang,bertanggungjawab, hormat-menghormati
KBT : a) KB – Mengenal pasti
b) Pembelajaran
Kontekstual
|
BBB
|
Antologi harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar mampu menentukan tema berdasarkan cerita yang dibaca.
|
Tarikh
|
15 Febuari 2012
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K5
|
Tajuk
|
Karangan Pendapat : Jenayah dalam kalangan pelajar dan remaja
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk
yang diberi
-
Menulis perenggan pendahuluan
-
Mengembangkan isi penting dengan teknik ATAHAF
|
Aktiviti
|
Guru bersoaljwb dengan pelajar berkaitan kes jenayah yang mereka
ketahui berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Pelajar diminta menjelaskan punca-punca pelajar atau remaja terjebak
dengan kes jenayah.
Guru akan mencatat segala jawapan pelajar di papan hitam.
Seterusnya membimbing pelajar menulis isi penting tersebut menjadi
perenggan yang lengkap dengan formula ATAHAF
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat
|
Pengisian
|
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT: a) KB- Menjana idea
b) Belajar cara
belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
pelajar belum mampu menulis
perenggan pendahuluan dan perlukan bimbingan guru untuk mengembangkan isi
dengan formula ATAHAF. Latihan pengukuhan diperlukan untuk meningkatkan
pemahaman pelajar.
|
Tarikh
|
15 Febuari 2012
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Komsas : Sajak Kecek dan Sajak Bangkitlah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat ;
-
Menjelaskan maksud sajak
-
Menjelaskan tema sajak yang dikaji
-
Menyatakan persoalan sajak
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta menyatakan maksud sajak yang dikaji
Pelajar akan menentukan tema kedua-dua sajak tersebut
Seterusnya menyenaraikan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang
dlm sajak tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kasih sayang,bertanggungjawab, hormat-menghormati
KBT : a) KB – Mengenal pasti
b) Pembelajaran
Kontekstual
|
BBB
|
Antologi harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar mampu menjelaskan maksud sajak dengan bahasa mereka sendiri
|
Tarikh
|
16 Febuari 2012
|
Masa
|
815-925/ 945-1055
|
Kelas
|
5K1 / 5K5
|
Tajuk
|
Komsas : Sajak Kecek dan Sajak Bangkitlah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat ;
-
Menjelaskan maksud sajak
-
Menjelaskan tema sajak yang dikaji
-
Menyatakan persoalan sajak
|
Aktiviti
|
Pelajar diminta menyatakan maksud sajak yang dikaji
Pelajar akan menentukan tema kedua-dua sajak tersebut
Seterusnya menyenaraikan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang
dlm sajak tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Laras bahasa dan sebutan
|
Pengisian
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kasih sayang,bertanggungjawab, hormat-menghormati
KBT : a) KB – Mengenal pasti
b) Pembelajaran
Kontekstual
|
BBB
|
Antologi harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar mampu menjelaskan maksud sajak dengan bahasa mereka sendiri
|
Tarikh
|
16 Febuari 2012
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola
FN+FA
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang berpola FN+FA
-
Mengkategorikan ayat mengikut pola yang betul
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar merujuk petikan dalam buku Teks BM tingkatan 5
Berdasarkan petikan tersebut pelajar akan menggariskan ayat yg
berpola FN+FA.
Guru memantau pelajar membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola FN+FA
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kerajinan, kerjasama
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar Cara
belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat mengenal pasti ayat pola FN+FA dari petikan dalam
buku teks.
|
Tarikh
|
17 Febuari 2012
|
Masa
|
705-815 / 1040-1140
|
Kelas
|
5K5 / 5K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola
FN+FA
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang berpola FN+FA
-
Mengkategorikan ayat mengikut pola yang betul
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar merujuk petikan dalam buku Teks BM tingkatan 5
Berdasarkan petikan tersebut pelajar akan menggariskan ayat yg
berpola FN+FA.
Guru memantau pelajar membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola FN+FA
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kerajinan, kerjasama
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar Cara
belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat mengenal pasti ayat pola FN+FA dari petikan dalam
buku teks.
|
Tarikh
|
17 Febuari 2012
|
Masa
|
815-925
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Kata kerja Aktif
Tak transiti
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-
Mengenal kata kerja Aktif Tak Transitif
-
Membina ayat KKATT yang berpelengkap dan tak
berpelengkap
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar merujuk Buku Teks BM Tingkatan 4.
Guru memantau pelajar membuat
latihan iaitu menulis ayat untuk KKATT yang berpelengkap dan tak berpelengkap
|
Sistem bahasa
|
Kata Kerja Aktif Tak Transitif
|
Pengisian
|
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kerajinan, kerjasama
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar Cara
belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat membina ayat bagi KKATT yang terdapat dalam dalam
buku teks.
|
No comments:
Post a Comment