Sunday 25 March 2012

MINGGU 13


Tarikh
26  Mac 2012 (Isnin)
Masa
815-925
Kelas
4K1
Tajuk
Penulisan karangan : Gejala Vandelisme
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti format karangan jenis pidato
-          Menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk
-          Menulis ayat pendahuluan
Aktiviti
Guru menyoal pelajar apa yang mereka faham dengan gagasan satu Malaysia
Pelajar mengemukakan idea atau jawapan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Guru dan pelajar berbincang untuk menyenaraikan isi penting

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
50% pelajar dapat menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk.


Tarikh
26 Mac  2012 (Isnin)
Masa
815-925
Kelas
5K1
Tajuk
Penulisan karangan : Gejala Vandelisme
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti format karangan jenis pidato
-          Menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk
-          Menulis ayat pendahuluan
Aktiviti
Guru menyoal pelajar apa yang mereka faham dengan gagasan satu Malaysia
Pelajar mengemukakan idea atau jawapan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Guru dan pelajar berbincang untuk menyenaraikan isi penting

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
70% pelajar dapat menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk yang diberi dan seterusnya mengembangkan isi berdasarkan formula ATAHAF

Tarikh
27 Mac 2012
Masa
815-925
Kelas
5S1
Tajuk
Penulisan karangan : Gejala Vandelisme
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti format karangan jenis pidato
-          Menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk
-          Menulis ayat pendahuluan
Aktiviti
Guru menyoal pelajar apa yang mereka faham dengan gagasan satu Malaysia
Pelajar mengemukakan idea atau jawapan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Guru dan pelajar berbincang untuk menyenaraikan isi penting

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
Ditangguhkan sebab menghadiri pertandingan  Pidato


Tarikh
27 Mac 2012
Masa
945-1055
Kelas
4K1
Tajuk
Novel
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti  beberapa persoalan yang tersenarai dalam novel yang dikaji dan mengaitkan dengan reality kehidupan
-          Melengkapkan nota komsas
Aktiviti
Guru mengedarkan kertas soalan  kepada pelajar
Pelajar diberi masa untuk membaca dan kemudian menggariskan 5 atau 6 isi penting yang terdapat dalam petikan tersebut.

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Novel
Refleksi
Ditangguhkan sebab menghadiri pertandingan Pidato

Tarikh
28 Mac 2012 (Rabu)
Masa
815-925
Kelas
5K5
Tajuk
Penulisan karangan : Gejala Vandelisme
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti format karangan jenis pidato
-          Menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk
-          Menulis ayat pendahuluan
Aktiviti
Guru menyoal pelajar apa yang mereka faham dengan vandelisme
Pelajar mengemukakan idea atau jawapan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Guru dan pelajar berbincang untuk menyenaraikan isi penting

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
60% pelajar dapat menyennaraikan isi penting berdasarkan tajuk yang diberi 


Tarikh
28 Mac 2012(Rabu)
Masa
945-1055
Kelas
5S1
Tajuk
Novel
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti  beberapa persoalan yang tersenarai dalam novel yang dikaji dan mengaitkan dengan reality kehidupan
-          Melengkapkan nota komsas
Aktiviti
Guru mengedarkan kertas soalan  kepada pelajar
Pelajar diberi masa untuk membaca dan kemudian menggariskan 5 atau 6 isi penting yang terdapat dalam petikan tersebut.

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Novel
Refleksi
Semua pelajar telah mengenal pasti persoalan dalam novel dan mengaitkannya dengan kehidupan sebenar

Tarikh
29 Mac 2012( Khamis)
Masa
815-925 / 945-1020
Kelas
5K1  / 5K5
Tajuk
Novel
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti  beberapa persoalan yang tersenarai dalam novel yang dikaji dan mengaitkan dengan reality kehidupan
-          Melengkapkan nota komsas
Aktiviti
Guru mengedarkan kertas soalan  kepada pelajar
Pelajar diberi masa untuk membaca dan kemudian menggariskan 5 atau 6 isi penting yang terdapat dalam petikan tersebut.

Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, bekerjasama
KBT: a) KB- Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Novel
Refleksi
70% pelajar 5K1 dapat menerangkan persoalan dalam novel yang dikaji


Tarikh
29 Mac 2012(Khamis)
Masa
1130-1240
Kelas
5S1
Tajuk
Tatabahasa  :Cakap Pindah kepada Cakap Ajuk
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menukar cakapPindah kepada cakap ajuk
Aktiviti
Guru meminta pelajar merujuk petikan dalam buku Teks BM tingkatan 5
Berdasarkan petikan tersebut pelajar akan menggariskan ayat yg
Guru memantau pelajar membuat latihan
Sistem bahasa
Kata Kerja Terbitan
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar Cara belajar
BBB
Buku teks BM Tingkatan 5
Refleksi
Semua pelajar dapat menukar cakap pindah kepada cakap ajuk

Tarikh
30  Mac  2012(Jumaat)
Masa
705-815 / 1040-1140
Kelas
5K5   / 5K1
Tajuk
Tatabahasa  :Cakap Pindah kepada Cakap Ajuk
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menukar cakapPindah kepada cakap ajuk
Aktiviti
Guru meminta pelajar merujuk petikan dalam buku Teks BM tingkatan 5
Berdasarkan petikan tersebut pelajar akan menggariskan ayat yg
Guru memantau pelajar membuat latihan
Sistem bahasa
Kata Kerja Terbitan
Pengisian
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar Cara belajar
BBB
Buku teks BM Tingkatan 5
Refleksi
Pelajar kedua-dua kelas  masih perlu bimbingan guru untuk menukar cakap ajuk kepada cakap pindah


Tarikh
30 Mac 2012(Jumaat)
Masa
815-925
Kelas
4K1
Tajuk
Tatabahasa  :Cakap Pindah kepada Cakap Ajuk
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menukar cakapPindah kepada cakap ajuk
Aktiviti
Guru meminta pelajar merujuk petikan dalam buku Teks BM tingkatan 5
Berdasarkan petikan tersebut pelajar akan menggariskan ayat yg
Guru memantau pelajar membuat latihan
Sistem bahasa
Kata Kerja Terbitan
Penerapan
Ilmu: Isu semasa
Nilai: Kegigihan, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar Cara belajar
BBB
Buku teks BM Tingkatan 5
Refleksi
50% pelajar mampu menukar cakap pindah kepada cakap ajuk. Masih perlukan  latihan yang banyak.





1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH yang disertakan lengkap dan kemaskini.
    Teruskan usaha baik anda.

    Happy teaching and have a nice day!

    ReplyDelete