Tarikh
|
7 Januari 2012 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
30% Pelajar menulis ayat pendahuluan
mengikut teknik yang betul
|
Tarikh
|
7 Januari 2012 (Isnin)
|
Masa
|
1130 -1240
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah (Samb isi kedua dan ketiga)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
60% pelajar yang boleh menghuraikan
isi penting dengan teknik ATAHAF
|
Tarikh
|
8 Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting dengan
menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
50% Pelajar menulis ayat pendahuluan
mengikut teknik yang betul
|
Tarikh
|
8 Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah (isi kedua dan ketiga)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
50% Pelajar menulis ayat pendahuluan
mengikut teknik yang betul
|
Tarikh
|
9 Januari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
7.05-8.15
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Komsas : Ibu dan ceper
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan synopsis cerpen
tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam cerpennya.
|
Aktiviti
|
- pelajar member contoh dari cerpen untuk setiap
persoalan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga remaja
|
Refleksi
|
50% pelajar dapat ember contoh dari cerpen
yang dibaca untuk mengukuhkan persoalan cerpen
|
Tarikh
|
9 Januari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Komsas : Pantun enam dan lapan kerat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan maksud pantun
tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam pantun enam dan lapan kerat.
-
Menyenaraikan
sekurang-kurangnya 4 nilai yang terdapat dalam kedua-dua sajak itu.
|
Aktiviti
|
- pelajar menyatakan maksud setiap perenggan pantun yang dikaji .
-Guru membimbing pelajar untuk
memahami segalanya.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
50% pelajar dapat ember maksud pantun yang dibaca dan menerangkan empat persoalan
yang dikemukan dalam pantun.
|
Tarikh
|
9 Januari 2012 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Komsas : Pantun enam dan lapan kerat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan maksud pantun
tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam pantun enam dan lapan kerat.
-
Menyenaraikan
sekurang-kurangnya 4 nilai yang terdapat dalam kedua-dua sajak itu.
|
Aktiviti
|
- pelajar menyatakan maksud setiap perenggan pantun yang dikaji .
-Guru membimbing pelajar untuk
memahami segalanya.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
70% pelajar dapat ember maksud pantun yang dibaca dan menerangkan empat persoalan
yang dikemukan dalam pantun.
|
Tarikh
|
10 Januari 2012 (Khamis)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S3
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti maksud
perkataan yang diberi
-
Membina ayat yang
gramatis dan tepat dari segi
tatabahasanya.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa patah perkataan
di papan hitam.
-Berdasarkan perkataan tersebut para
pelajar akan membina ayat .
-Guru menyemak setiap ayat yang
dihasilkan
-Sebagai langkah pengukuhan guru
mengedarkan lembaran kerja dan
meminta pelajar melengkapkan latihan tersebut.
-Pelajar digalakkan untuk merujuk
kamus dewan untuk mengenal pasti maksud setiap perkataan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu: Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks Tingkatan 4
|
Refleksi
|
80% pelajar dapat membina ayat yang
gramatis.
|
Tarikh
|
10 Januari 2012 (Khamis)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas : Ibu dan ceper
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan synopsis cerpen
tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam cerpennya.
|
Aktiviti
|
- pelajar member contoh dari cerpen untuk setiap
persoalan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga remaja
|
Refleksi
|
40% pelajar dapat memberi contoh dari
cerpen yang dibaca untuk mengukuhkan persoalan cerpen
|
Tarikh
|
11 Januari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
4K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti maksud
perkataan yang diberi
-
Membina ayat yang
gramatis dan tepat dari segi
tatabahasanya.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa patah perkataan
di papan hitam.
-Berdasarkan perkataan tersebut para
pelajar akan membina ayat .
-Guru menyemak setiap ayat yang
dihasilkan
-Sebagai langkah pengukuhan guru
mengedarkan lembaran kerja dan
meminta pelajar melengkapkan latihan tersebut.
-Pelajar digalakkan untuk merujuk
kamus dewan untuk mengenal pasti maksud setiap perkataan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks Tingkatan 4
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat membina ayat yang
gramatis.
|
Tarikh
|
11 Januari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
815-920
|
Kelas
|
5S1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti maksud
perkataan yang diberi
-
Membina ayat yang
gramatis dan tepat dari segi
tatabahasanya.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa patah perkataan
di papan hitam.
-Berdasarkan perkataan tersebut para
pelajar akan membina ayat .
-Guru menyemak setiap ayat yang
dihasilkan
-Sebagai langkah pengukuhan guru
mengedarkan lembaran kerja dan
meminta pelajar melengkapkan latihan tersebut.
-Pelajar digalakkan untuk merujuk
kamus dewan untuk mengenal pasti maksud setiap perkataan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks Tingkatan 4
|
Refleksi
|
80% pelajar dapat membina ayat yang
gramatis.
|
Tarikh
|
11 Januari 2012 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
4S1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti maksud
perkataan yang diberi
-
Membina ayat yang
gramatis dan tepat dari segi
tatabahasanya.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa patah perkataan
di papan hitam.
-Berdasarkan perkataan tersebut para
pelajar akan membina ayat .
-Guru menyemak setiap ayat yang
dihasilkan
-Sebagai langkah pengukuhan guru
mengedarkan lembaran kerja dan
meminta pelajar melengkapkan latihan tersebut.
-Pelajar digalakkan untuk merujuk
kamus dewan untuk mengenal pasti maksud setiap perkataan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks Tingkatan 4
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat membina ayat yang
gramatis.
|
No comments:
Post a Comment