Tarikh
|
21
Januari 2013 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Penulisan karangan : Perenggan
Kesimpulan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
-
Menulis ungkapan menarik dalam
karangan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan kesimpulan atau penutup.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat/Ungkapan menarik
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
40% Pelajar menulis perenggan penutup mengikut teknik yang betul selebihnya masih
perlukan bimbingan guru untuk menghasilkan perenggan pendahuluan yang baik.
|
Tarikh
|
21
Januari 2013 (Isnin)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Rumusan :
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p
para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan rumusan
mengikut format yang tepat.
-
Menggariskan 5 hingga 6 isi
tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi.
-
Menyenaraikan dua isi
tersirat berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan petikan rencana
kepada para pelajar.
Pelajar diminta mengenal pasti isi
tersurat dari rencana tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Semua
pelajar dapat menulis rumusan
mengikut format yang betul.
|
Tarikh
|
22
Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Penulisan – perenggan kesimpulan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
-
Menulis ungkapan menarik
dalam karangan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
ayat penutup
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat/Ungkapan menarik
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
40% Pelajar menulis ayat pendahuluan
mengikut teknik yang betul manakala 60% pelajar lagi masih perlukan bimbingan
guru.
|
Tarikh
|
22
Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Rumusan :
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p
para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan rumusan
mengikut format yang tepat.
-
Menggariskan 5 hingga 6 isi
tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi.
-
Menyenaraikan dua isi
tersirat berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan petikan rencana
kepada para pelajar.
Pelajar diminta mengenal pasti isi
tersurat dari rencana tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Semua
pelajar dapat menulis rumusan
mengikut format yang betul.
|
Tarikh
|
23 Januari 2013 (Rabu)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
4S1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Komsas : Syair Orang Berakal
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan tema dalam
syair yang dikaji
-
Menyatakan sekurang-kurangnya
3 nilai dan 3 pengajaran.
|
Aktiviti
|
-Pelajar diminta menyatakan tema syair
yang dikaji dan mengaitkannya dengan kehidupan sebenar.
-Berdasarkan syair tersebut pelajar melengkapkan peta minda
untuk mengisi nilai dan juga pengajaran.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kesederhanaan,bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
60% Pelajar dapat menjelaskan tema syair dan mengaitkannya dengan
kehidupan yang sebenar.
|
Tarikh
|
23 Januari 2013 (Rabu)
|
Masa
|
9.45-10.55/1130-1240
|
Kelas
|
5S3/5S1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa melayu
|
Tajuk
|
Komsas : Pahlawan Buntung
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Menceritakan synopsis
Pahlawan Buntung
-
Membincangkan 4 persoalan yang terdapat dlm cerpen
tersebut
|
Aktiviti
|
-Guru meminta beberapa orang pelajar
untuk memberi respon terhadap soalan yang diajukan.
- Pelajar diminta menjelaskan 4
persoalan yang dibincangkan dalam cerpen tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Sebutan dan Intonasi
|
Pnyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kesederhanaan,bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan
sekurang-kurangnya 4 persoalan yang terdapat dalam cerpen itu
|
Tarikh
|
24 Januari 2013 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Tatabahasa :
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengkelaskan kata nama
mengikut kategori yang tepat.
-
Menulis perenggan ayat
berdasarkan kata nama yang diberi.
|
Aktiviti
|
-Pelajar membaca petikan yang diberi.
-Guru minta pelajar menggariskan
perkataan atau kata nama yang terdapat dalam ayat.
-dengan menggunakan sekurang-kurangnya
6 hingga 8 kata nama tersebut pelajar
akan membina satu perenggan ayat
- Guru dan pelajar membuat semakan
bersama .
|
Sistem Bahasa
|
Kata nama
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral/isu semasa
Nilai: kerjasama
KBT: a) KB- mencirikan
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Ditangguhkan
sebab cuti umum.
|
Tarikh
|
24 Januari 2013 (Khamis)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas : Syair Orang Berakal
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan tema dalam
syair yang dikaji
-
Menyatakan sekurang-kurangnya
3 nilai dan 3 pengajaran.
|
Aktiviti
|
-Pelajar diminta menyatakan tema syair
yang dikaji dan mengaitkannya dengan kehidupan sebenar.
-Berdasarkan syair tersebut pelajar melengkapkan peta minda
untuk mengisi nilai dan juga pengajaran.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kesederhanaan,bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Ditangguhkan sebab cuti umum Maulidur
Rasul.
|
Tarikh
|
25 Januari 2013 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815/ 815-925/1040-1140
|
Kelas
|
4K1
/ 5S1/ 4S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Kata Ganti Nama
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengkelaskan kata ganti nama
mengikut kategori yang tepat.
-
Menulis perenggan ayat
berdasarkan kata ganti nama yang diberi.
|
Aktiviti
|
-Pelajar membaca petikan yang diberi.
-Guru minta pelajar menggariskan
perkataan atau kata ganti nama yang
terdapat dalam ayat.
-dengan menggunakan sekurang-kurangnya
6 hingga 8 kata ganti nama tersebut pelajar akan membina
satu perenggan ayat
- Guru dan pelajar membuat semakan
bersama .
|
Sistem Bahasa
|
Kata ganti nama
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral/isu semasa
Nilai: kerjasama
KBT: a) KB- mencirikan
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM T.4
|
Refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan latihan
yang diberi.
|
No comments:
Post a Comment