Tarikh
|
14
Januari 2013 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah (Isi kedua,ketiga dan
kesimpulan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
-
Menulis ungkapan menarik
dalam karangan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
ayat topic,ayat huraian dan ayat focus.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat/Ungkapan menarik
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
40% Pelajar menulis ayat pendahuluan
mengikut teknik yang betul selebihnya masih perlukan bimbingan guru untuk
menghasilkan perenggan pendahuluan yang baik.
|
Tarikh
|
14
Januari 2013 (Isnin)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Rumusan :Langkah-langkah pencegahan
kes-kes kekejaman terhadap kanak-kanak dan manfaatnya.
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p
para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan rumusan
mengikut format yang tepat.
-
Menggariskan 5 hingga 6 isi
tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi.
-
Menyenaraikan dua isi
tersirat berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan petikan rencana
kepada para pelajar.
Pelajar diminta mengenal pasti isi
tersurat dari rencana tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Semua
pelajar dapat menulis rumusan
mengikut format yang betul.
|
Tarikh
|
15
Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah (Isi kedua,ketiga dan
kesimpulan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
-
Menulis ungkapan menarik
dalam karangan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
ayat topic,ayat huraian dan ayat focus.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat/Ungkapan menarik
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
40% Pelajar menulis ayat pendahuluan
mengikut teknik yang betul manakala 60% pelajar lagi masih perlukan bimbingan
guru.
|
Tarikh
|
15
Januari 2012 (Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Rumusan :Langkah-langkah pencegahan
kes-kes kekejaman terhadap kanak-kanak dan manfaatnya.
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p
para pelajar dapat :
-
Menulis pendahuluan rumusan
mengikut format yang tepat.
-
Menggariskan 5 hingga 6 isi
tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberi.
-
Menyenaraikan dua isi
tersirat berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan petikan rencana
kepada para pelajar.
Pelajar diminta mengenal pasti isi
tersurat dari rencana tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Semua
pelajar dapat menulis rumusan
mengikut format yang betul.
|
Tarikh
|
16 Januari 2013 (Rabu)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Komsas : Ibu dan Ceper
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan tema dalam cerpen
yang dikaji
-
Menyatakan sekurang-kurangnya
3 nilai dan 3 pengajaran.
|
Aktiviti
|
-Pelajar diminta menyatakan tema
cerpen yang dikaji dan mengaitkannya dengan kehidupan sebenar.
-Berdasarkan cerpen tersebut pelajar
melengkapkan peta minda untuk mengisi nilai dan juga pengajaran.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kesederhanaan,bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
60% Pelajar dapat menjelaskan tema cerpen dan mengaitkannya dengan
kehidupan yang sebenar.
|
Tarikh
|
16 Januari 2013 (Rabu)
|
Masa
|
9.45-10.55/1130-1240
|
Kelas
|
5S3/5S1
|
Tajuk
|
Komsas : Syair makna Riak
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Melafazkan syair dengan
intonasi yang betul
-
Menjelaskan tema dalam
syair yang dikaji
-
Menyatakan sekurang-kurangnya
3 nilai dan 3 pengajaran berdasarkan syair.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing para pelajar untuk
melafazkan syair dengan intonasi yang sebenar.
-Berdasarkan syair tersebut pelajar melengkapkan peta minda
untuk mengisi nilai dan juga pengajaran.
-beberapa orang pelajar diminta untuk
member pendapat tentang maksud syair tersebut
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kesederhanaan,bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
|
Antologi Harga Remaja
|
|
70% Pelajar 5S1 dan 60% pelajar 5S3 dapat menjelaskan tema cerpen dan
mengaitkannya dengan kehidupan yang sebenar.
|
Tarikh
|
17 Januari 2013 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5S3
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Kata Nama
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengkelaskan kata nama
mengikut kategori yang tepat.
-
Menulis perenggan ayat
berdasarkan kata nama yang diberi.
|
Aktiviti
|
-Pelajar membaca petikan yang diberi.
-Guru minta pelajar menggariskan
perkataan atau kata nama yang terdapat dalam ayat.
-dengan menggunakan sekurang-kurangnya
6 hingga 8 kata nama tersebut pelajar
akan membina satu perenggan ayat
- Guru dan pelajar membuat semakan
bersama .
|
Sistem Bahasa
|
Kata nama
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral/isu semasa
Nilai: kerjasama
KBT: a) KB- mencirikan
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Semua pelajar
dapat menyelesaikan tugasan yang diberi.
|
Tarikh
|
17 Januari 2013 (Khamis)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Komsas : Ibu dan Ceper
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan tema dalam cerpen
yang dikaji
-
Menyatakan sekurang-kurangnya
3 nilai dan 3 pengajaran.
|
Aktiviti
|
-Pelajar diminta menyatakan tema
cerpen yang dikaji dan mengaitkannya dengan kehidupan sebenar.
-Berdasarkan cerpen tersebut pelajar
melengkapkan peta minda untuk mengisi nilai dan juga pengajaran.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kesederhanaan,bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
50% Pelajar dapat menjelaskan tema cerpen dan mengaitkannya dengan
kehidupan yang sebenar.
|
Tarikh
|
18 Januari 2013 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815/ 815-925/1040-1140
|
Kelas
|
4K1
/ 5S1/ 4S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Kata Nama
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengkelaskan kata nama
mengikut kategori yang tepat.
-
Menulis perenggan ayat
berdasarkan kata nama yang diberi.
|
Aktiviti
|
-Pelajar membaca petikan yang diberi.
-Guru minta pelajar menggariskan
perkataan atau kata nama yang terdapat dalam ayat.
-dengan menggunakan sekurang-kurangnya
6 hingga 8 kata nama tersebut pelajar
akan membina satu perenggan ayat
- Guru dan pelajar membuat semakan
bersama .
|
Sistem Bahasa
|
Kata nama
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral/isu semasa
Nilai: kerjasama
KBT: a) KB- mencirikan
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM T.4
|
Refleksi
|
4K1 : 60% pelajar dapat menyelesaikan menulis ayat perenggan yang baik
5S1: 70% pelajar dapat menulis
perenggan ayat berdasarkan kata nama
4S1: 60% para pelajar dapat menulis perenggan ayat dengan baik
|
No comments:
Post a Comment