Tarikh
|
27
Januari 2014 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Penulisan – Faedah Rumah terbuka
(Samb.)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru memberi petikan karangan
yang bertajuk Faedah Rumah terbuka.
-Pelajar membaca petikan tersebut dan
guru membimbing mereka dengan meminta pelajar menggariskan contoh ayat topic dan
menerangkan maksud ayat topic dsb.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat topic, ayat huraian dan
ayat fokus
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar menulis ayat pendahuluan mengikut
teknik yang betul dengan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
28 Januari 2014 (Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Karangan Gambaran (Samb)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF
|
Aktiviti
|
Berdasarkan perbualan yang terdapat
dalam buku teks BM T.5 pelajar diminta untuk menulis tentang Faedah Mengadakan
majlis rumah terbuka
Guru dan para pelajar bersama-sama
menyenaraikan isi penting
Seterusnya guru membimbing pelajar
untuk menghasilkan perenggan pendahuluan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, Kerjasama,
hormat-menghormati
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyelesaikan Isi
pertama dan kedua dengan formula ATAHAF.
|
Tarikh
|
28 Januari 2014 (Selasa)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Sajak Kecek
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan maksud yang
terkandung dalam setiap rangkap.
-
Menyatakan persoalan yang
cuba dipaparkan dalam sajak tersebut.
|
Aktiviti
|
-Guru meminta para pelajar menerangkan
maksud sajak yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan
yg terdapat dlm sajak.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan
persoalan sajak. Dan dapat mengaitkan dengan kehidupan harian.
|
Tarikh
|
29 Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Sajak Kecek
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan maksud yang
terkandung dalam setiap rangkap.
-
Menyatakan persoalan yang
cuba dipaparkan dalam sajak tersebut.
|
Aktiviti
|
-Guru meminta para pelajar menerangkan
maksud sajak yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan
yg terdapat dlm sajak.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan
persoalan sajak. Dan dapat mengaitkan dengan kehidupan harian.
|
Tarikh
|
29 Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Komsas : Sajak Diperpustakaan (Samb)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan maksud sajak
tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam sajak .
|
Aktiviti
|
- pelajar menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji .
-Guru membimbing pelajar untuk
memahami segalanya.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : K.Melayu
Nilai : Kerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi harga Remaja
|
Refleksi
|
pelajar dapat memahami persoalan sajak.
|
TARIKH
: 30 JANUARI 2014
CUTI PERISTIWSA
TAHUN BARU CINA
|
TARIKH :
31 JANUARI 2014
CUTI UMUM
TAHUN BARU CINA
|
No comments:
Post a Comment