Tarikh
|
3 Mac 2014 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Rumusan (Ulangkaji)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti isi penting
yang terdapat dalam petikan
-
Menulis rumusan dengan format
yang betul
-
Menjawab soalan pemahaman
berdasarkan rencana yang diberi.
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca sebuah rencana.
Guru meminta pelajar menggariskan 6
isi tersurat yang terdapat dalam rencana tersebut.
Berdasarkan isi tersurat tersebut ,
pelajar akan menulis di papan hitam rumusan lengkap dengan bimbingan guru.
Guru dan pelajar bersama-sama membuat
semakan.
|
Sistem Bahasa
|
Membina ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, kerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Aktiviti
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menulis rumusan lengkap
dengan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
4 Mac 2014 (Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Penulisan Rumusan (Ulangkaji)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengenal pasti 6 isi tersurat
dari petikan rencana yang dibaca.
-
Menulis rumusan dengan format
yang lengkap dan bahasa yang menarik.
|
Aktiviti
|
Guru mengedarkan petikan rencana
kepada para pelajar dan berbincang untuk mengenal pasti isi tersurat.
Seterusnya guru meminta pelajar
mencari isi tersirat berdasarkan arahan atau kehendak soalan.
Guru sentiasa membimbing pelajar dalam
proses menulis rumusan agar tidak terlebih perkataan.
|
Sistem bahasa
|
Membina ayat gramatis
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar menghasilkan rumusan dengan
bimbingan guru.
|
Tarikh
|
4 Mac 2014 (Selasa)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Ulangkaji
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-menyatakan tema prosa moden yang dikaji
-menjelaskan persoalan yang dibincang
dalam prosa moden tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru menyediakan dialog dan memilih
beberapa orang pelajar untuk melakonkan watak tersebut agar pelajar lain
lebih faham jalan ceritanya.
Berdasarkan lakonan ringkas pelajar
lain diminta menjelaskan persoalan yang terdapat dalam cerpen ini.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan intonasi
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan,
hormat-menghormati,kasih sayang
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan
persoalan yang dibincangkan dlm prosa moden tersebut dan dapat mengaitkan
dengan pengetahuan sedia ada.
|
arikh
|
5 Mac 2014 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Ulangkaji
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-menyatakan tema prosa moden yang dikaji
-menjelaskan persoalan yang dibincang
dalam prosa moden tersebut.
|
Aktiviti
|
Guru menyediakan dialog dan memilih
beberapa orang pelajar untuk melakonkan watak tersebut agar pelajar lain
lebih faham jalan ceritanya.
Berdasarkan lakonan ringkas pelajar
lain diminta menjelaskan persoalan yang terdapat dalam cerpen ini.
|
Sistem bahasa
|
Pengayaan Kosa Kata
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti persoalan
melalui lakonan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
|
Tarikh
|
5 Mac 2014 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Ulangkaji Komsas
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-Menyatakan nilai yang terdapat dalam
syair tersebut.
-Menjelaskan persoalan dalam syair.
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan maksud setiap rangkap
syair yang dikaji.
Bersoaljawab dengan pelajar tentang
persoalan syair.
Guru mengajukan beberapa soalan untuk
menguji pemahaman pelajar terhadap syair yang dipelajari pada hari tersebut.
|
Sistem bahasa
|
Sebutan dan Intonasi
|
Penyerapan
|
Ilmu : K.Melayu
Nilai : Bertanggungjawab,bersopan
santun
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan persoalan
dalam syair dan memberi pendapat tentang sifat wanita.
|
Tarikh
|
6 Mac 2014 (Khamis)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K8 (PBM)
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ulangkaji
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Menukarkan ayat ajuk kepada
ayat pindah
|
Aktiviti
|
Guru memberi petikan dialog kepada
pelajar
Berbincang dengan para pelajar cara untuk
menukar cakap ajuk kepada cakap pindah.
|
Sistem bahasa
|
Cakap ajuk kepada cakap pindah
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menukar cakap ajuk
kepada cakap pindah dengan bimbingan guru
|
Tarikh
|
7 Mac 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K3
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ulangkaji
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang
berpola FN+FN dalam petikan
|
Aktiviti
|
Guru memberi petikan .
Pelajar akan menggariskan contoh ayat
yang berpola FN+FN.
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menggariskan ayat yang berpola FN+FN
dan sekaligus membina ayat yang mempunyai pola yang sama.
|
Tarikh
|
7 Mac 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
815-920
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola FN + FN (Ulangkaji)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang
berpola FN+FN dalam petikan
|
Aktiviti
|
Guru memberi petikan .
Pelajar akan menggariskan contoh ayat
yang berpola FN+FN.
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, hormat-menghormati
KBT : a) Menjana idea
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menggariskan ayat yang berpola FN+FN
dan sekaligus membina ayat yang mempunyai pola yang sama.
|
Tarikh
|
7 Mac 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
4K8
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Cakap ajuk kepada cakap pindah (Ulangkaji)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Menukarkan ayat ajuk kepada
ayat pindah
|
Aktiviti
|
Guru memberi petikan dialog kepada
pelajar
Berbincang dengan para pelajar cara
untuk menukar cakap ajuk kepada cakap pindah.
|
Sistem bahasa
|
Cakap ajuk kepada cakap pindah
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyelesaikan tugasan
yang diberi dan dapat mengenal pasti jenis ayat yang terdapat dalam petikan.
|
No comments:
Post a Comment