Tarikh
|
12 Januari
2015 (Isnin)
|
Masa
|
8.15-9.25
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Penulisan Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menulis pendahuluan rumusan dengan format yang
betul.
-
Menggariskan
6 isi tersurat dari petikan.
-
Mengenal pasti
2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis pendahuluan rumusan mengikut format yang
betul.
-Pelajar diminta menggaris 5 @ 6 isi tersurat yang
terdapat dalam petikan dan 2 isi tersirat.
- Guru memantau pelajar ketika menulis rumusan dan
menyemak hasil kerja pelajar.
-Guru dan pelajar membuat semakan bersama.
-Guru menyediakan satu lagi latihan rumusan sebagai
kerja rumah dan secara tidak langsung sebagai pengkayaan.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5 /Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
5K7 : Semua pelajar dapat menulis rumusan yang
lengkap dengan bimbingan
guru.
60% pelajar dapat menggariskan isi 6 tersurat dari petikan dan
senaraikan
2 isi tersurat berdasarkan arahan soalan.
|
Tarikh
|
12 Januari
2015 (Isnin)
|
Masa
|
9.45 -10.55
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Komsas:
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan
maksud pantun .
-
Menyatakan
persoalan yang terdapat dalam pantun itu.
-
Melafazkan
pantun enam dan lapan kerat dengan intonasi yang betul.
|
Aktiviti
|
- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca
pantun.
-Pelajar yang lain sebagai penonton dan diminta memahami
pantun yang dibaca.
-Guru memilih beberapa pelajar lain untuk
menjelaskan maksud setiap rangkap dalam pantun yang dipelajari.
-Setelah memahami maksud kedua-dua pantun itu guru
meminta pelajar menulis nilai yang terdapat dalam kedua-dua pantun tersebut.
-Pelajar juga menulis 3 pengajaran yang mereka
peroleh berdasarkan kedua-dua pantun tersebut.
-Guru membuat rumusan berdasarkan pantun yang dikaji
agar pelajar lebih memahami p&p pada hari ini.
-Guru menyediakan beberapa soalan pemahaman
berdasarkan kedua-dua pantun dan pelajar diminta menyelesaikan soalan
tersebut di rumah.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar 5S1 dapat menjelaskan maksud pantun
dengan ayat mereka sendiri. Seterusnya menyatakan nilai,pengajaran dan
persoalan pantun.
|
Tarikh
|
13 Januari
2015 (Selasa)
|
Masa
|
9.45 -10.55
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Komsas:
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan
maksud pantun .
-
Menyatakan
persoalan yang terdapat dalam pantun itu.
-
Melafazkan
pantun enam dan lapan kerat dengan intonasi yang betul.
|
Aktiviti
|
- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca
pantun.
-Pelajar yang lain sebagai penonton dan diminta memahami
pantun yang dibaca.
-Guru memilih beberapa pelajar lain untuk
menjelaskan maksud setiap rangkap dalam pantun yang dipelajari.
-Setelah memahami maksud kedua-dua pantun itu guru
meminta pelajar menulis nilai yang terdapat dalam kedua-dua pantun tersebut.
-Pelajar juga menulis 3 pengajaran yang mereka
peroleh berdasarkan kedua-dua pantun tersebut.
-Guru membuat rumusan berdasarkan pantun yang dikaji
agar pelajar lebih memahami p&p pada hari ini.
-Guru menyediakan beberapa soalan pemahaman
berdasarkan kedua-dua pantun dan pelajar diminta menyelesaikan soalan
tersebut di rumah.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
50% pelajar dapat menjelaskan maksud pantun dengan
ayat mereka sendiri dan seterusnya menyenaraikan nilai,pengajaran serta persoalan pantun.
50% pelajar kelas 5K7 masih perlu bimbingan terperinci daripada guru.
|
Tarikh
|
14 Januari
2015 (Rabu)
|
Masa
|
7.05 – 8.15/9.45-10.55
|
Kelas
|
5S1/4S1
|
Tajuk
|
Penulisan Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menulis pendahuluan rumusan dengan format yang
betul.
-
Menggariskan
6 isi tersurat dari petikan.
-
Mengenal pasti
2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis pendahuluan rumusan mengikut format yang
betul.
-Pelajar diminta menggaris 5 @ 6 isi tersurat yang
terdapat dalam petikan dan 2 isi tersirat.
- Guru memantau pelajar ketika menulis rumusan dan
menyemak hasil kerja pelajar.
-Guru dan pelajar membuat semakan bersama.
-Guru menyediakan satu lagi latihan rumusan sebagai
kerja rumah dan secara tidak langsung sebagai pengkayaan.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5 /Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
5S1 : Semua
pelajar dapat mengenal pasti 6 isi tersurat dari petikan dan
menulis
2 isi tersirat. Seterusnya dapat menulis rumusan dengan
format
yang betul.
4S1 : 70% pelajar dapat mengenal pasti 6 isi tersurat
dari petikan dan 2 isi
tersirat.
Pelajar 4S1 masih memerlukan bimbingan guru untuk menulis
rumusan.
|
Tarikh
|
14 Januari
2015 (Rabu)
|
Masa
|
11.30-12.40
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Mengenal
pasti maksud setiap perkataan sebelum membina ayat
-
Menulis ayat
yang gramatis bagi setiap perkataan yang diberi.
|
Aktiviti
|
- Guru memberi petikan kepada pelajar dan
berbincang dengan pelajar isu yang dibincangkan.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa
perkataan dalam petikan tersebut.
-Pelajar diminta menyatakan maksud perkataan yang
digaris dan membina ayat berdasarkan
perkataan tersebut.
-Guru juga memberi lembaran kerja untuk pengukuhan.
Pelajar menyelesaikan latihan yang diberi.
-Guru membimbing pelajar cara menggunakan kamus
dewan untuk mencari perkataan dan maksudnya.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Semua pelajar 5K7 memerlukan bimbingan yang
terperinci. Penguasaan masih di tahap sederhana. Latihan tatabahasa harus
kerap diberi kepada pelajar .
|
Tarikh
|
15 Januari
2015 (Khamis)
|
Masa
|
7.05-8.15
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Komsas: Pengenalan Teks Komsas
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Memahami
perkara yang akan dipelajari dalam Komsas.
|
Aktiviti
|
-Guru memperkenalkan dua teks Komsas yang akan
digunakan pada sepanjang tahun 2015.
-Guru menerangkan kepada pelajar beberapa aspek yang
akan dikaji ketika Komsas.
-Beberapa orang pelajar diajukan soalan berkaitan
dengan makna tema, persoalan, nilai dan pengajaran serta watak.
-Pelajar menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada
.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, berdisiplin
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi dan Novel Tingkatan 4
|
Refleksi
|
30% pelajar masih belum menguasai sepenuhnya aspek
komsas.
|
Tarikh
|
15 Januari
2015 (Khamis)
|
Masa
|
9.45 -10.55
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Komsas: Sambungan p&p hari Selasa.
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan
maksud pantun .
-
Menyatakan
persoalan yang terdapat dalam pantun itu.
-
Melafazkan
pantun enam dan lapan kerat dengan intonasi yang betul.
|
Aktiviti
|
- Guru mengedarkan beberapa soalan pemahaman
berdasarkan kedua-dua pantun itu.
-Guru dan pelajar berbincang untuk menyelesaikan
soalan tersebut.
-Guru membimbing pelajar cara untuk menjawab soalan
pemahaman berdasarkan markah.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Menghormati, kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar memerlukan bimbingan guru untuk
menjawab soalan pemahaman.
|
Tarikh
|
16 Januari
2015 (Jumaat)
|
Masa
|
8.15-9.25 / 9.45-10.55
|
Kelas
|
5S1 /4S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Mengenal
pasti maksud setiap perkataan sebelum membina ayat
-
Menulis ayat
yang gramatis bagi setiap perkataan yang diberi.
|
Aktiviti
|
- Guru memberi petikan kepada pelajar dan
berbincang dengan pelajar isu yang dibincangkan.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa
perkataan dalam petikan tersebut.
-Pelajar diminta menyatakan maksud perkataan yang
digaris dan membina ayat berdasarkan
perkataan tersebut.
-Guru juga memberi lembaran kerja untuk pengukuhan.
Pelajar menyelesaikan latihan yang diberi.
-Guru membimbing pelajar cara menggunakan kamus
dewan untuk mencari perkataan dan maksudnya.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
5S1 : semua pelajar dapat membina ayat berdasarkan
perkataan yang diberi.
4S1 : Guru membimbing pelajar untuk membina ayat
berdasarkan soalan.
|
No comments:
Post a Comment