Saturday 17 January 2015

MINGGU 3

Tarikh
12 Januari  2015 (Isnin)
Masa
8.15-9.25
Kelas
5K7
Tajuk
Penulisan Rumusan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis   pendahuluan rumusan dengan format yang betul.
-          Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan.
-          Mengenal pasti 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis  pendahuluan rumusan mengikut format yang betul.
-Pelajar diminta menggaris 5 @ 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan dan 2 isi tersirat.
- Guru memantau pelajar ketika menulis rumusan dan menyemak hasil kerja pelajar.
-Guru dan pelajar membuat semakan bersama.
-Guru menyediakan satu lagi latihan rumusan sebagai kerja rumah dan secara tidak langsung sebagai pengkayaan.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.5 /Lembaran Kerja
Refleksi
5K7 : Semua pelajar dapat menulis rumusan yang lengkap dengan bimbingan  
          guru. 60% pelajar dapat menggariskan isi 6 tersurat dari petikan dan
          senaraikan 2 isi tersurat berdasarkan arahan soalan.


   
Tarikh
12 Januari  2015 (Isnin)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5S1
Tajuk
Komsas:
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan maksud pantun .
-          Menyatakan persoalan yang terdapat dalam pantun itu.
-          Melafazkan pantun enam dan lapan kerat dengan intonasi yang betul.
Aktiviti
- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca pantun.
-Pelajar yang lain sebagai penonton dan diminta memahami pantun yang dibaca.
-Guru memilih beberapa pelajar lain untuk menjelaskan maksud setiap rangkap dalam pantun yang dipelajari.
-Setelah memahami maksud kedua-dua pantun itu guru meminta pelajar menulis nilai yang terdapat dalam kedua-dua pantun tersebut.
-Pelajar juga menulis 3 pengajaran yang mereka peroleh berdasarkan kedua-dua pantun tersebut.
-Guru membuat rumusan berdasarkan pantun yang dikaji agar pelajar lebih memahami p&p pada hari ini.
-Guru menyediakan beberapa soalan pemahaman berdasarkan kedua-dua pantun dan pelajar diminta menyelesaikan soalan tersebut di rumah.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Semua pelajar 5S1 dapat menjelaskan maksud pantun dengan ayat mereka sendiri. Seterusnya menyatakan nilai,pengajaran dan persoalan pantun.

  
Tarikh
13 Januari  2015 (Selasa)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5K7
Tajuk
Komsas:
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan maksud pantun .
-          Menyatakan persoalan yang terdapat dalam pantun itu.
-          Melafazkan pantun enam dan lapan kerat dengan intonasi yang betul.
Aktiviti
- Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca pantun.
-Pelajar yang lain sebagai penonton dan diminta memahami pantun yang dibaca.
-Guru memilih beberapa pelajar lain untuk menjelaskan maksud setiap rangkap dalam pantun yang dipelajari.
-Setelah memahami maksud kedua-dua pantun itu guru meminta pelajar menulis nilai yang terdapat dalam kedua-dua pantun tersebut.
-Pelajar juga menulis 3 pengajaran yang mereka peroleh berdasarkan kedua-dua pantun tersebut.
-Guru membuat rumusan berdasarkan pantun yang dikaji agar pelajar lebih memahami p&p pada hari ini.
-Guru menyediakan beberapa soalan pemahaman berdasarkan kedua-dua pantun dan pelajar diminta menyelesaikan soalan tersebut di rumah.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
50% pelajar dapat menjelaskan maksud pantun dengan ayat mereka sendiri dan seterusnya menyenaraikan  nilai,pengajaran serta persoalan pantun. 50% pelajar kelas 5K7 masih perlu bimbingan terperinci daripada guru.

  
Tarikh
14 Januari  2015 (Rabu)
Masa
7.05 – 8.15/9.45-10.55
Kelas
5S1/4S1
Tajuk
Penulisan Rumusan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis   pendahuluan rumusan dengan format yang betul.
-          Menggariskan 6 isi tersurat dari petikan.
-          Mengenal pasti 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis  pendahuluan rumusan mengikut format yang betul.
-Pelajar diminta menggaris 5 @ 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan dan 2 isi tersirat.
- Guru memantau pelajar ketika menulis rumusan dan menyemak hasil kerja pelajar.
-Guru dan pelajar membuat semakan bersama.
-Guru menyediakan satu lagi latihan rumusan sebagai kerja rumah dan secara tidak langsung sebagai pengkayaan.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.5 /Lembaran Kerja
Refleksi
5S1  : Semua pelajar dapat mengenal pasti 6 isi tersurat dari petikan dan         
           menulis 2 isi tersirat. Seterusnya dapat menulis rumusan dengan
           format yang betul.
4S1 : 70% pelajar dapat mengenal pasti 6 isi tersurat dari petikan dan 2 isi
          tersirat. Pelajar 4S1 masih memerlukan bimbingan guru untuk menulis
          rumusan.

  
Tarikh
14 Januari  2015 (Rabu)
Masa
11.30-12.40
Kelas
5K7
Tajuk
Tatabahasa
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Mengenal pasti maksud setiap perkataan sebelum membina ayat
-          Menulis ayat yang gramatis bagi setiap perkataan yang diberi.
Aktiviti
- Guru  memberi petikan kepada pelajar dan berbincang dengan pelajar isu yang dibincangkan.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa perkataan dalam petikan tersebut.
-Pelajar diminta menyatakan maksud perkataan yang digaris  dan membina ayat berdasarkan perkataan tersebut.
-Guru juga memberi lembaran kerja untuk pengukuhan. Pelajar menyelesaikan latihan yang diberi.
-Guru membimbing pelajar cara menggunakan kamus dewan untuk mencari perkataan dan maksudnya.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.5
Refleksi
Semua pelajar 5K7 memerlukan bimbingan yang terperinci. Penguasaan masih di tahap sederhana. Latihan tatabahasa harus kerap diberi kepada pelajar .

  
Tarikh
15 Januari  2015 (Khamis)
Masa
7.05-8.15
Kelas
4S1
Tajuk
Komsas: Pengenalan Teks Komsas
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Memahami perkara yang akan dipelajari dalam Komsas.
Aktiviti
-Guru memperkenalkan dua teks Komsas yang akan digunakan pada sepanjang tahun 2015.
-Guru menerangkan kepada pelajar beberapa aspek yang akan dikaji ketika Komsas.
-Beberapa orang pelajar diajukan soalan berkaitan dengan makna tema, persoalan, nilai dan pengajaran serta watak.
-Pelajar menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada .
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, berdisiplin
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi dan Novel Tingkatan 4
Refleksi
30% pelajar masih belum menguasai sepenuhnya aspek komsas.


Tarikh
15 Januari  2015 (Khamis)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5K7
Tajuk
Komsas: Sambungan p&p hari Selasa.
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan maksud pantun .
-          Menyatakan persoalan yang terdapat dalam pantun itu.
-          Melafazkan pantun enam dan lapan kerat dengan intonasi yang betul.
Aktiviti
- Guru mengedarkan beberapa soalan pemahaman berdasarkan kedua-dua pantun itu.
-Guru dan pelajar berbincang untuk menyelesaikan soalan tersebut.
-Guru membimbing pelajar cara untuk menjawab soalan pemahaman berdasarkan markah.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Menghormati, kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Semua pelajar memerlukan bimbingan guru untuk menjawab soalan pemahaman.


Tarikh
16 Januari  2015 (Jumaat)
Masa
8.15-9.25 / 9.45-10.55
Kelas
5S1 /4S1
Tajuk
Tatabahasa
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Mengenal pasti maksud setiap perkataan sebelum membina ayat
-          Menulis ayat yang gramatis bagi setiap perkataan yang diberi.
Aktiviti
- Guru  memberi petikan kepada pelajar dan berbincang dengan pelajar isu yang dibincangkan.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa perkataan dalam petikan tersebut.
-Pelajar diminta menyatakan maksud perkataan yang digaris  dan membina ayat berdasarkan perkataan tersebut.
-Guru juga memberi lembaran kerja untuk pengukuhan. Pelajar menyelesaikan latihan yang diberi.
-Guru membimbing pelajar cara menggunakan kamus dewan untuk mencari perkataan dan maksudnya.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, bekerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
5S1 : semua pelajar dapat membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi.
4S1 : Guru membimbing pelajar untuk membina ayat berdasarkan soalan.


No comments:

Post a Comment