Tarikh
|
19 Januari
2015 (Isnin)
|
Masa
|
8.15-9.25
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Penulisan Karangan Fakta
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Membina
perenggan pendahuluan karangan yang
baik dan sesuai dengan tajuk.
-
Menghuraikan
5 isi karangan berdasarkan tajuk.
-
Menggunakan
peribahasa yang sesuai dalam karangan.
|
FU/FS
|
FU: 2.0
FS: 2.1 , 2.2
|
Aktiviti
|
-Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang Rumah
Terbuka.
-Pelajar menerangkan maksud rumah terbuka dan
menjelaskan beberapa kebaikan mengadakan rumah terbuka.
-Guru mencatat kebaikan rumah terbuka di papan
hitam.
-Selesai perbincangan, guru akan menerangkan tajuk
karangan yang akan dibincang pada hari ini iaitu Faedah mengadakan rumah
terbuka.
-Guru membimbing pelajar menghasilkan perenggan
pendahuluan..
|
Sistem Bahasa
|
Ayat Topik, Ayat Huraian dan Peribahasa
|
Penyerapan
|
Ilmu : Teknologi, Sains Sosial
Nilai: Kerjasama, toleransi
KBT: (a) KB-membuat kaitan dan perhubungan
(b)
Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Bahan
Edaran dan Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
Pelajar 5K7 masih memerlukan bimbingan guru untuk
menulis pendahuluan ,ayat topic dan ayat huraian.
|
Tarikh
|
19 Januari
2015 (Isnin)
|
Masa
|
9.45 -10.55
|
Kelas
|
5S1
|
Tajuk
|
Komsas:
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan tema
bagi kedua-dua pantun yang dipelajari.
-
Menyatakan
persoalan yang dibincangkan dalam pantun tersebut.
|
FU/FS
|
FU: 10.0
FS: 10.4
|
Aktiviti
|
-Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca
pantun.
-Guru membaca terlebih dahulu agar pelajar tahu
intonasi bagi pantun 6 dan 8 kerat.
-Pelajar lain diminta memahami maksud pantun
tersebut.
-Setelah selesai membaca pantun guru memilih beberapa
orang pelajar untuk menyatakan maksud pantun.
-Pelajar menyatakan maksud pantun berdasarkan
pengetahuan sedia ada.
-Guru juga bersoaljawab dengan pelajar tentang
persoalan pantun.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa
perkataan dalam pantun tersebut.
-Berdasarkan perkataan tersebut, pelajar diberi masa
15 saat untuk membina ayat secara lisan.
-Guru mengedar lembaran kerja kepada para pelajar.
-Sebelum mengakhiri sesi p&p guru membuat
rumusan agar pelajar dapat memahami keseluruhan perbincangan.
|
Sistem Bahasa
|
Kata Sinonim
|
Penyerapan
|
Ilmu : Kesusasteraan melayu
Nilai: Reda , bersyukur
KBT: a) Mencirikan
b) Pembelajaran Konstruktivisme
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
80% pelajar tingkatan 5S1 dapat menjelaskan maksud
pantun dan menyatakan persoalan dalam pantun.
|
Tarikh
|
20 Januari
2015 (Selasa)
|
Masa
|
9.45 -10.55
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Komsas:
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Menjelaskan tema
bagi kedua-dua pantun yang dipelajari.
-
Menyatakan
persoalan yang dibincangkan dalam pantun tersebut.
|
FU/FS
|
FU: 10.0 FS:
10.4
|
Aktiviti
|
-Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca
pantun.
-Guru membaca terlebih dahulu agar pelajar tahu
intonasi bagi pantun 6 dan 8 kerat.
-Pelajar lain diminta memahami maksud pantun
tersebut.
-Setelah selesai membaca pantun guru memilih beberapa
orang pelajar untuk menyatakan maksud pantun.
-Pelajar menyatakan maksud pantun berdasarkan
pengetahuan sedia ada.
-Guru juga bersoaljawab dengan pelajar tentang
persoalan pantun.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa
perkataan dalam pantun tersebut.
-Berdasarkan perkataan tersebut, pelajar diberi masa
15 saat untuk membina ayat secara lisan.
-Guru mengedar lembaran kerja kepada para pelajar.
-Sebelum mengakhiri sesi p&p guru membuat
rumusan agar pelajar dapat memahami keseluruhan perbincangan.
|
Sistem Bahasa
|
Kata Sinonim
|
Penyerapan
|
Ilmu : Kesusasteraan melayu
Nilai: Reda , bersyukur
KBT: a) Mencirikan
b) Pembelajaran Konstruktivisme
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
60% pelajar 5K7 dapat menjelaskan maksud pantun .
Guru membimbing pelajar untuk mengenal pasti persoalan dalam pantun.
|
Tarikh
|
21 Januari
2015 (Rabu)
|
Masa
|
7.05 – 8.15/9.45-10.55
|
Kelas
|
5S1/4S1
|
Tajuk
|
Penulisan Karangan Fakta
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Membina
perenggan pendahuluan karangan yang
baik dan sesuai dengan tajuk.
-
Menghuraikan
5 isi karangan berdasarkan tajuk.
-
Menggunakan
peribahasa yang sesuai dalam karangan.
|
Aktiviti
|
FU: 2.0
FS: 2.1 , 2.2
|
Sistem Bahasa
|
-Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang Rumah
Terbuka.
-Pelajar menerangkan maksud rumah terbuka dan
menjelaskan beberapa kebaikan mengadakan rumah terbuka.
-Guru mencatat kebaikan rumah terbuka di papan
hitam.
-Selesai perbincangan, guru akan menerangkan tajuk
karangan yang akan dibincang pada hari ini iaitu Faedah mengadakan rumah
terbuka.
-Guru membimbing pelajar menghasilkan perenggan
pendahuluan..
|
Penyerapan
|
Ayat Topik, Ayat Huraian dan Peribahasa
|
BBB
|
Ilmu : Teknologi, Sains Sosial
Nilai: Kerjasama, toleransi
KBT: (a) KB-membuat kaitan dan perhubungan
(b)
Pembelajaran Kontekstual
|
Refleksi
|
Bahan
Edaran dan Buku Teks BM T.4
|
|
90% pelajar 5S1 boleh menulis ayat topik, ayat
huraian dan menulis ungkapan dalam karangan.
60% pelajar mampu menyenaraikan isi penting
berdasarkan soalan.
|
Tarikh
|
21 Januari
2015 (Rabu)
|
Masa
|
11.30-12.40
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Mengenal
pasti ayat penyata yang terdapat dalam petikan.
-
Menulis ayat songsang
berdasarkan petikan yang diberi.
|
Aktiviti
|
- Guru
memberi petikan kepada pelajar dan berbincang dengan pelajar isu yang
dibincangkan.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa ayat
penyata yang terdapat dalam petikan.
- Seterusnya pelajar diminta menulis ayat songsang
berdasarkan petikan.
-Guru juga memberi lembaran kerja untuk pengukuhan.
Pelajar menyelesaikan latihan yang diberi.
-Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat songsang
agar lebih faham.
|
Sistem Bahasa
|
Ayat penyata, susunan ayat songsang.
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Semua pelajar 5K7 memerlukan bimbingan yang
terperinci. Penguasaan masih di tahap sederhana. Latihan tatabahasa harus
kerap diberi kepada pelajar .
|
Tarikh
|
22 Januari
2015 (Khamis)
|
Masa
|
7.05-8.15
|
Kelas
|
4S1
|
Tajuk
|
Komsas: Pengenalan Teks Komsas
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Memahami
perkara yang akan dipelajari dalam Komsas.
|
Aktiviti
|
-Guru memperkenalkan dua teks Komsas yang akan
digunakan pada sepanjang tahun 2015.
-Guru menerangkan kepada pelajar beberapa aspek yang
akan dikaji ketika Komsas.
-Beberapa orang pelajar diajukan soalan berkaitan
dengan makna tema, persoalan, nilai dan pengajaran serta watak.
-Pelajar menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada
.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, berdisiplin
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi dan Novel Tingkatan 4
|
Refleksi
|
20% pelajar masih belum menguasai sepenuhnya aspek
komsas.
|
Tarikh
|
22 Januari
2015 (Khamis)
|
Masa
|
9.45 -10.55
|
Kelas
|
5K7
|
Tajuk
|
Komsas :
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-
Menjawab latihan
pemahaman mengikut kehendak soalan.
|
Aktiviti
|
- Guru menyemak latihan pelajar.
-.Pelajar akan membuat pembetulan .
-Guru memberi latihan tambahan kpd pelajar dan
berbincang bersama-sama untuk menyelesaikan latihan tersebut.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Menghormati, kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar memerlukan bimbingan guru untuk
menjawab soalan pemahaman.
|
Tarikh
|
23 Januari
2015 (Jumaat)
|
Masa
|
8.15-9.25 / 9.45-10.55
|
Kelas
|
5S1 /4S1
|
Tajuk
|
Tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-
Mengenal
pasti ayat penyata yang terdapat dalam petikan.
-
Menulis ayat songsang
berdasarkan petikan yang diberi.
|
Aktiviti
|
- Guru
memberi petikan kepada pelajar dan berbincang dengan pelajar isu yang
dibincangkan.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa ayat
penyata yang terdapat dalam petikan.
- Seterusnya pelajar diminta menulis ayat songsang
berdasarkan petikan.
-Guru juga memberi lembaran kerja untuk pengukuhan.
Pelajar menyelesaikan latihan yang diberi.
-Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat songsang
agar lebih faham.
|
Sistem Bahasa
|
Ayat penyata, susunan ayat songsang.
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b)
Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Semua pelajar 5S1 dan 4S1 dapat menulis ayat penyata
dan seterusnya dapat menulis ayat songsang dengan bimbingan guru.
|
No comments:
Post a Comment