Sunday 25 January 2015

MINGGU 4

Tarikh
19 Januari  2015 (Isnin)
Masa
8.15-9.25
Kelas
5K7
Tajuk
Penulisan Karangan Fakta
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Membina perenggan pendahuluan  karangan yang baik dan sesuai dengan tajuk.
-          Menghuraikan 5 isi karangan berdasarkan tajuk.
-          Menggunakan peribahasa yang sesuai dalam karangan.
FU/FS
FU: 2.0                                           FS: 2.1 , 2.2
Aktiviti
-Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang Rumah Terbuka.
-Pelajar menerangkan maksud rumah terbuka dan menjelaskan beberapa kebaikan mengadakan rumah terbuka.
-Guru mencatat kebaikan rumah terbuka di papan hitam.
-Selesai perbincangan, guru akan menerangkan tajuk karangan yang akan dibincang pada hari ini iaitu Faedah mengadakan rumah terbuka.
-Guru membimbing pelajar menghasilkan perenggan pendahuluan..
Sistem Bahasa
Ayat Topik, Ayat Huraian dan Peribahasa
Penyerapan
Ilmu : Teknologi, Sains Sosial
Nilai: Kerjasama, toleransi
KBT: (a) KB-membuat kaitan dan perhubungan
         (b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Bahan  Edaran  dan Buku Teks BM T.4
Refleksi
Pelajar 5K7 masih memerlukan bimbingan guru untuk menulis pendahuluan ,ayat topic dan ayat huraian.

  
Tarikh
19 Januari  2015 (Isnin)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5S1
Tajuk
Komsas:
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan tema bagi kedua-dua pantun yang dipelajari.
-          Menyatakan persoalan yang dibincangkan dalam pantun tersebut.
FU/FS
FU: 10.0                                                     FS: 10.4
Aktiviti
-Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca pantun.
-Guru membaca terlebih dahulu agar pelajar tahu intonasi bagi pantun 6 dan 8 kerat.
-Pelajar lain diminta memahami maksud pantun tersebut.
-Setelah selesai membaca pantun guru memilih beberapa orang pelajar untuk menyatakan maksud pantun.
-Pelajar menyatakan maksud pantun berdasarkan pengetahuan sedia ada.
-Guru juga bersoaljawab dengan pelajar tentang persoalan pantun.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa perkataan dalam pantun tersebut.
-Berdasarkan perkataan tersebut, pelajar diberi masa 15 saat untuk membina ayat secara lisan.
-Guru mengedar lembaran kerja kepada para pelajar.
-Sebelum mengakhiri sesi p&p guru membuat rumusan agar pelajar dapat memahami keseluruhan perbincangan.

Sistem Bahasa
Kata Sinonim
Penyerapan
Ilmu : Kesusasteraan melayu
Nilai: Reda , bersyukur
KBT: a) Mencirikan
         b) Pembelajaran Konstruktivisme
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
80% pelajar tingkatan 5S1 dapat menjelaskan maksud pantun dan menyatakan persoalan dalam pantun.


Tarikh
20 Januari  2015 (Selasa)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5K7
Tajuk
Komsas:
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan tema bagi kedua-dua pantun yang dipelajari.
-          Menyatakan persoalan yang dibincangkan dalam pantun tersebut.
FU/FS
FU: 10.0                                        FS: 10.4
Aktiviti
-Guru memilih beberapa orang pelajar untuk membaca pantun.
-Guru membaca terlebih dahulu agar pelajar tahu intonasi bagi pantun 6 dan 8 kerat.
-Pelajar lain diminta memahami maksud pantun tersebut.
-Setelah selesai membaca pantun guru memilih beberapa orang pelajar untuk menyatakan maksud pantun.
-Pelajar menyatakan maksud pantun berdasarkan pengetahuan sedia ada.
-Guru juga bersoaljawab dengan pelajar tentang persoalan pantun.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa perkataan dalam pantun tersebut.
-Berdasarkan perkataan tersebut, pelajar diberi masa 15 saat untuk membina ayat secara lisan.
-Guru mengedar lembaran kerja kepada para pelajar.
-Sebelum mengakhiri sesi p&p guru membuat rumusan agar pelajar dapat memahami keseluruhan perbincangan.

Sistem Bahasa
Kata Sinonim
Penyerapan
Ilmu : Kesusasteraan melayu
Nilai: Reda , bersyukur
KBT: a) Mencirikan
         b) Pembelajaran Konstruktivisme
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
60% pelajar 5K7 dapat menjelaskan maksud pantun . Guru membimbing pelajar untuk mengenal pasti persoalan dalam pantun.
  

Tarikh
21 Januari  2015 (Rabu)
Masa
7.05 – 8.15/9.45-10.55
Kelas
5S1/4S1
Tajuk
Penulisan Karangan Fakta
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Membina perenggan pendahuluan  karangan yang baik dan sesuai dengan tajuk.
-          Menghuraikan 5 isi karangan berdasarkan tajuk.
-          Menggunakan peribahasa yang sesuai dalam karangan.
Aktiviti
FU: 2.0                                           FS: 2.1 , 2.2
Sistem Bahasa
-Guru bersoaljawab dengan pelajar tentang Rumah Terbuka.
-Pelajar menerangkan maksud rumah terbuka dan menjelaskan beberapa kebaikan mengadakan rumah terbuka.
-Guru mencatat kebaikan rumah terbuka di papan hitam.
-Selesai perbincangan, guru akan menerangkan tajuk karangan yang akan dibincang pada hari ini iaitu Faedah mengadakan rumah terbuka.
-Guru membimbing pelajar menghasilkan perenggan pendahuluan..
Penyerapan
Ayat Topik, Ayat Huraian dan Peribahasa
BBB
Ilmu : Teknologi, Sains Sosial
Nilai: Kerjasama, toleransi
KBT: (a) KB-membuat kaitan dan perhubungan
         (b) Pembelajaran Kontekstual
Refleksi
Bahan  Edaran  dan Buku Teks BM T.4

90% pelajar 5S1 boleh menulis ayat topik, ayat huraian dan menulis ungkapan dalam karangan.
60% pelajar mampu menyenaraikan isi penting berdasarkan soalan.


Tarikh
21 Januari  2015 (Rabu)
Masa
11.30-12.40
Kelas
5K7
Tajuk
Tatabahasa
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Mengenal pasti ayat penyata yang terdapat dalam petikan.
-          Menulis ayat songsang berdasarkan petikan yang diberi.
Aktiviti
- Guru  memberi petikan kepada pelajar dan berbincang dengan pelajar isu yang dibincangkan.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa ayat penyata yang terdapat dalam petikan.
- Seterusnya pelajar diminta menulis ayat songsang berdasarkan petikan.
-Guru juga memberi lembaran kerja untuk pengukuhan. Pelajar menyelesaikan latihan yang diberi.
-Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat songsang agar lebih faham.
Sistem Bahasa
Ayat penyata, susunan ayat songsang.
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.5
Refleksi
Semua pelajar 5K7 memerlukan bimbingan yang terperinci. Penguasaan masih di tahap sederhana. Latihan tatabahasa harus kerap diberi kepada pelajar .

  
Tarikh
22 Januari  2015 (Khamis)
Masa
7.05-8.15
Kelas
4S1
Tajuk
Komsas: Pengenalan Teks Komsas
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Memahami perkara yang akan dipelajari dalam Komsas.
Aktiviti
-Guru memperkenalkan dua teks Komsas yang akan digunakan pada sepanjang tahun 2015.
-Guru menerangkan kepada pelajar beberapa aspek yang akan dikaji ketika Komsas.
-Beberapa orang pelajar diajukan soalan berkaitan dengan makna tema, persoalan, nilai dan pengajaran serta watak.
-Pelajar menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada .
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab, berdisiplin
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi dan Novel Tingkatan 4
Refleksi
20% pelajar masih belum menguasai sepenuhnya aspek komsas.


Tarikh
22 Januari  2015 (Khamis)
Masa
9.45 -10.55
Kelas
5K7
Tajuk
Komsas :
Objektif
Pada akhir sesi p&p pelajar dapat :
-          Menjawab latihan pemahaman mengikut kehendak soalan.
Aktiviti
- Guru menyemak latihan pelajar.
-.Pelajar akan membuat pembetulan .
-Guru memberi latihan tambahan kpd pelajar dan berbincang bersama-sama untuk menyelesaikan latihan tersebut.
Sistem Bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Menghormati, kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Semua pelajar memerlukan bimbingan guru untuk menjawab soalan pemahaman.

  
Tarikh
23 Januari  2015 (Jumaat)
Masa
8.15-9.25 / 9.45-10.55
Kelas
5S1 /4S1
Tajuk
Tatabahasa
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Mengenal pasti ayat penyata yang terdapat dalam petikan.
-          Menulis ayat songsang berdasarkan petikan yang diberi.
Aktiviti
- Guru  memberi petikan kepada pelajar dan berbincang dengan pelajar isu yang dibincangkan.
-Seterusnya guru meminta pelajar menggaris beberapa ayat penyata yang terdapat dalam petikan.
- Seterusnya pelajar diminta menulis ayat songsang berdasarkan petikan.
-Guru juga memberi lembaran kerja untuk pengukuhan. Pelajar menyelesaikan latihan yang diberi.
-Guru membimbing pelajar untuk menulis ayat songsang agar lebih faham.
Sistem Bahasa
Ayat penyata, susunan ayat songsang.
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.5
Refleksi
Semua pelajar 5S1 dan 4S1 dapat menulis ayat penyata dan seterusnya dapat menulis ayat songsang dengan bimbingan guru.



No comments:

Post a Comment