Tarikh | 5 Julai 2010 (Isnin) |
Masa | 7.05-8.15 / 10.55-11.30 |
Kelas | 5S3 5S1 |
Tajuk | Komsas - Asal Usul Raja Kecil |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Pelajar menceritakan secara ringkas prosa klasik yang telah dibaca. -Menjelaskan persoalan yang terkandung dalam prosa klasik tersebut. |
FU FS | 8.0 Aras 1 (iii,v) 8.2 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Guru memilih beberapa orang pelajar untuk menceritakan secara ringkas prosa yang dibaca. Pelajar turut menyenaraikan beberapa persoalan yang dibincangkan dalam prosa klasik itu. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu Nilai : Berdikari, kasih sayang KBT : a) KB – Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar dapat menceritakan semula prosa klasik dengan ayat mereka sendiri. |
Tarikh | 6 Julai 2010 (Selasa) |
Masa | 8.15 – 9.25 |
Kelas | 5S1 |
Tajuk | Komsas – Kepahlawanan Tun Beraim Bapa |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Menjelaskan watak dan perwatakan yang terkandung dalam prosa klasik tersebut. |
FU FS | 12.0 Aras 1 (iii,v) 12.2 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Guru memilih beberapa orang pelajar untuk melakonkan watak yang terapat dalam prosa tersebut. Pelajar lain akan mencatatkan perwatakan watak tersebut dalam lembaran kerja. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu Nilai : Berani, hormat-menghormati KBT : a) KB – Menjana idea b) Pembelajaran kontekstual |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar menyatakan perwatakan setiap watak yang terlibat. |
Tarikh | 6 Julai 2010 |
Masa | 9.40-10.55 / 11.30-12.40 |
Kelas | 5S5 5K8 |
Tajuk | Komsas - Drama Kerusi |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dalam drama tersebut. |
FU FS | 8.0 Aras 1 (iii,v) 8.2 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Pelajar menjelaskan tema drama yang mereka baca. Selain itu, pelajar juga akan menjelaskan persoalan yang diungkapkan dalam drama yang dibaca. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu Nilai : Keadilan, kegigihan KBT : a) KB – Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar memberi pandapat dan contoh berdasarkan persoalan yang dikaji dalam drama tersebut. |
Tarikh | 7 Julai 2010 (Rabu) |
Masa | 8.15-9.25 / 9.40 – 10.55 / 11.30-12.40 |
Kelas | 5S3 5S5 5K8 |
Tajuk | Komsas - Kepahlawanan Tun Beraim Bapa |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat : -Pelajar menceritakan secara ringkas prosa klasik yang telah dibaca. -Menjelaskan persoalan yang terkandung dalam prosa klasik tersebut. |
FU FS | 9.0 Aras 1 (iii,v) 9.2 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Pelajar menceritakan semula prosa klasik dengan ayat mereka sendiri. Seterusnya membincangkan persoalan yang dijelaskan dalam prosa tersebut. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu Nilai : Berani, hormat-menghormati KBT : a) KB – Menjana idea b) Belajar Cara belajar |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar menceritakan semula dengan ayat mereka sendiri dan seterusnya menyatakan juga sekurang-kurangnya 3 persoalan dari teks. |
Tarikh | 8 Julai 2010 (Khamis) |
Masa | 7.05-8.15 / 8.15-9.25 |
Kelas | 5S3 5S1 |
Tajuk | Komsas- Gurindam |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
FU FS | 7.0 Aras 1(i) 7.5 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Pelajar menyatakan maksud setiap rangkap gurindam yang dibaca. Guru berbincang dengan pelajar beberapa persoalan yang dinyatakan dalam gurindam tersebut. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : Kesusasteraan Melayu/ P.Moral Nilai : Bertanggungjawab, berhemah tinggi KBT : a) KB- Mentafsir b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap rangkap dalam gurindam. Seterusnya dapat mengaitkan persoalan gurindam dengan kehidupan yang sebenar. |
Tarikh | 9 Julai 2010 (Jumaat) |
Masa | 7.05-8.15/ 10.55-12.05 |
Kelas | 5K8 5S5 |
Tajuk | Komsas- Gurindam |
Objektif | Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
|
FU FS | 7.0 Aras 1(i) 7.5 Aras 1 (i) |
Aktiviti | Pelajar menyatakan maksud setiap rangkap gurindam yang dibaca. Guru berbincang dengan pelajar beberapa persoalan yang dinyatakan dalam gurindam tersebut. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Laras bahasa |
Penyerapan | Ilmu : Kesusasteraan Melayu/ P.Moral Nilai : Bertanggungjawab, berhemah tinggi KBT : a) KB- Mentafsir b) Pembelajaran Kontekstual |
BBB | Antologi Kerusi |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap rangkap dalam gurindam. Seterusnya dapat mengaitkan persoalan gurindam dengan kehidupan yang sebenar. |
No comments:
Post a Comment