Thursday 15 July 2010

MINGGU 27

Tarikh 

5 Julai 2010 (Isnin)

Masa 

7.05-8.15 / 10.55-11.30

Kelas 

5S3 5S1

Tajuk 

Komsas - Asal Usul Raja Kecil

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Pelajar menceritakan secara ringkas prosa klasik yang telah dibaca.

-Menjelaskan persoalan yang terkandung dalam prosa klasik tersebut.

FU

FS 

8.0 Aras 1 (iii,v)

8.2 Aras 1 (i)

Aktiviti 

Guru memilih beberapa orang pelajar untuk menceritakan secara ringkas prosa yang dibaca.

Pelajar turut menyenaraikan beberapa persoalan yang dibincangkan dalam prosa klasik itu.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu

Nilai : Berdikari, kasih sayang

KBT : a) KB – Menjana idea

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Antologi Kerusi 

Refleksi 

Pelajar dapat menceritakan semula prosa klasik dengan ayat mereka sendiri.


 

Tarikh

6 Julai 2010 (Selasa)

Masa 

8.15 – 9.25

Kelas 

5S1

Tajuk 

Komsas – Kepahlawanan Tun Beraim Bapa

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menjelaskan watak dan perwatakan yang terkandung dalam prosa klasik tersebut.

FU

FS

12.0 Aras 1 (iii,v)

12.2 Aras 1 (i)

Aktiviti 

Guru memilih beberapa orang pelajar untuk melakonkan watak yang terapat dalam prosa tersebut.

Pelajar lain akan mencatatkan perwatakan watak tersebut dalam lembaran kerja.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu

Nilai : Berani, hormat-menghormati

KBT : a) KB – Menjana idea

b) Pembelajaran kontekstual

BBB 

Antologi Kerusi 

Refleksi 

Pelajar menyatakan perwatakan setiap watak yang terlibat.


 

Tarikh 

6 Julai 2010

Masa 

9.40-10.55 / 11.30-12.40

Kelas 

5S5 5K8

Tajuk 

Komsas - Drama Kerusi

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Menjelaskan tema dan persoalan yang terkandung dalam drama tersebut.

FU

FS 

8.0 Aras 1 (iii,v)

8.2 Aras 1 (i) 

Aktiviti 

Pelajar menjelaskan tema drama yang mereka baca.

Selain itu, pelajar juga akan menjelaskan persoalan yang diungkapkan dalam drama yang dibaca.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu

Nilai : Keadilan, kegigihan

KBT : a) KB – Menjana idea

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Antologi Kerusi 

Refleksi 

Pelajar memberi pandapat dan contoh berdasarkan persoalan yang dikaji dalam drama tersebut.


 

Tarikh 

7 Julai 2010 (Rabu)

Masa 

8.15-9.25 / 9.40 – 10.55 / 11.30-12.40

Kelas 

5S3 5S5 5K8

Tajuk 

Komsas - Kepahlawanan Tun Beraim Bapa

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Pelajar menceritakan secara ringkas prosa klasik yang telah dibaca.

-Menjelaskan persoalan yang terkandung dalam prosa klasik tersebut.

FU

FS

9.0 Aras 1 (iii,v)

9.2 Aras 1 (i)

Aktiviti 

Pelajar menceritakan semula prosa klasik dengan ayat mereka sendiri.

Seterusnya membincangkan persoalan yang dijelaskan dalam prosa tersebut.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa 

Penyerapan 

Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu

Nilai : Berani, hormat-menghormati

KBT : a) KB – Menjana idea

b) Belajar Cara belajar 

BBB 

Antologi Kerusi 

Refleksi 

Pelajar menceritakan semula dengan ayat mereka sendiri dan seterusnya menyatakan juga sekurang-kurangnya 3 persoalan dari teks.


 

Tarikh 

8 Julai 2010 (Khamis)

Masa 

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas 

5S3 5S1

Tajuk 

Komsas- Gurindam

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan maksud gurindam yang dibaca
  • Menyenaraikan persoalan yang terdapat dalam gurindam

FU

FS

7.0 Aras 1(i)

7.5 Aras 1 (i)

Aktiviti 

Pelajar menyatakan maksud setiap rangkap gurindam yang dibaca.

Guru berbincang dengan pelajar beberapa persoalan yang dinyatakan dalam gurindam tersebut.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan 

Ilmu : Kesusasteraan Melayu/ P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab, berhemah tinggi

KBT : a) KB- Mentafsir

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB 

Antologi Kerusi

Refleksi 

Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap rangkap dalam gurindam. Seterusnya dapat mengaitkan persoalan gurindam dengan kehidupan yang sebenar.


 

Tarikh 

9 Julai 2010 (Jumaat)

Masa 

7.05-8.15/ 10.55-12.05

Kelas 

5K8 5S5

Tajuk 

Komsas- Gurindam

Objektif 

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan maksud gurindam yang dibaca
  • Menyenaraikan persoalan yang terdapat dalam gurindam

FU

FS

7.0 Aras 1(i)

7.5 Aras 1 (i)

Aktiviti

Pelajar menyatakan maksud setiap rangkap gurindam yang dibaca.

Guru berbincang dengan pelajar beberapa persoalan yang dinyatakan dalam gurindam tersebut.

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu : Kesusasteraan Melayu/ P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab, berhemah tinggi

KBT : a) KB- Mentafsir

b) Pembelajaran Kontekstual 

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap rangkap dalam gurindam. Seterusnya dapat mengaitkan persoalan gurindam dengan kehidupan yang sebenar.

No comments:

Post a Comment