Thursday 15 July 2010

MINGGU 28

Tarikh

12 Julai 2010 (Isnin)

Masa

7.05-8.15 / 10.55-11.30

Kelas

5S3 5S1

Tajuk

Komsas - Di Kota kecilku / Duhai Pentafsir

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Pelajar menyatakan maksud sajak.

-Menjelaskan nilai dan pengajaran dalam sajak tersebut.

FU

FS

10.0 Aras 1 (iii,v)

10.2 Aras 1 (i)

Aktiviti

Pelajar untuk menyatakan maksud pantun yang dibaca.

Pelajar turut menyenaraikan beberapa nilai dan juga persoalan sajak.

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu

Nilai : Mengenang jasa, kegigihan

KBT : a) KB – Menjana idea

b) Belajar Cara belajar

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan 3 nilai dan 3 pengajaran dari sajak.



Tarikh

13 Julai 2010 (Selasa)

Masa

8.15 – 9.25

Kelas

5S1

Tajuk

Komsas - Sejarah / Di ruang gemanya

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Pelajar menyatakan maksud sajak.

-Menjelaskan nilai dan pengajaran dalam sajak tersebut.

FU

FS

10.0 Aras 1 (iii,v)

10.2 Aras 1 (i)

Aktiviti

Pelajar untuk menyatakan maksud pantun yang dibaca.

Pelajar turut menyenaraikan beberapa nilai dan juga persoalan sajak.

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu

Nilai : Mengenang jasa, kegigihan

KBT : a) KB – Menjana idea

b) Belajar Cara belajar

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan 3 nilai dan 3 pengajaran dari sajak.



Tarikh

13 Julai 2010

Masa

9.40-10.55 / 11.30-12.40

Kelas

5S5 5K8

Tajuk

Komsas - Sejarah / Di ruang gemanya

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Pelajar menyatakan maksud sajak.

-Menjelaskan nilai dan pengajaran dalam sajak tersebut.

FU

FS

10.0 Aras 1 (iii,v)

10.2 Aras 1 (i)

Aktiviti

Pelajar untuk menyatakan maksud pantun yang dibaca.

Pelajar turut menyenaraikan beberapa nilai dan juga persoalan sajak.

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu

Nilai : Mengenang jasa, kegigihan

KBT : a) KB – Menjana idea

b) Belajar Cara belajar

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan 3 nilai dan 3 pengajaran dari sajak.


Tarikh

14 Julai 2010 (Rabu)

Masa

8.15-9.25 / 9.40 – 10.55 / 11.30-12.40

Kelas

5S3 5S5 5K8

Tajuk

Komsas - Di Kota kecilku / Duhai Pentafsir

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

-Pelajar menyatakan maksud sajak.

-Menjelaskan nilai dan pengajaran dalam sajak tersebut.

FU

FS

10.0 Aras 1 (iii,v)

10.2 Aras 1 (i)

Aktiviti

Pelajar untuk menyatakan maksud pantun yang dibaca.

Pelajar turut menyenaraikan beberapa nilai dan juga persoalan sajak.

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu : P.Moral / Kesusasteraan Melayu

Nilai : Mengenang jasa, kegigihan

KBT : a) KB – Menjana idea

b) Belajar Cara belajar

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan 3 nilai dan 3 pengajaran dari sajak.



Tarikh

15 Julai 2010 (Khamis)

Masa

7.05-8.15 / 8.15-9.25

Kelas

5S3 5S1

Tajuk

Komsas- Seloka Pandai Pak Pandir

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan maksud seloka yang dibaca
  • Menyenaraikan persoalan yang terdapat dalam seloka

FU

FS

7.0 Aras 1(i)

7.5 Aras 1 (i)

Aktiviti

Pelajar menyatakan maksud setiap rangkap seloka yang dibaca.

Guru berbincang dengan pelajar beberapa persoalan yang dinyatakan dalam seloka tersebut.

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu : Kesusasteraan Melayu/ P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab, berhemah tinggi

KBT : a) KB- Mentafsir

b) Pembelajaran Kontekstual

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap rangkap dalam seloka. Seterusnya dapat mengaitkan persoalan seloka dengan kehidupan yang sebenar.



Tarikh

16 Julai 2010 (Jumaat)

Masa

7.05-8.15/ 10.55-12.05

Kelas

5K8 5S5

Tajuk

Komsas- Seloka Pandai Pak Pandir

Objektif

Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :

  • Menyatakan maksud seloka yang dibaca
  • Menyenaraikan persoalan yang terdapat dalam seloka

FU

FS

7.0 Aras 1(i)

7.5 Aras 1 (i)

Aktiviti

Pelajar menyatakan maksud setiap rangkap seloka yang dibaca.

Guru berbincang dengan pelajar beberapa persoalan yang dinyatakan dalam seloka tersebut.

Sistem Bahasa

Sebutan dan Laras bahasa

Penyerapan

Ilmu : Kesusasteraan Melayu/ P.Moral

Nilai : Bertanggungjawab, berhemah tinggi

KBT : a) KB- Mentafsir

b) Pembelajaran Kontekstual

BBB

Antologi Kerusi

Refleksi


No comments:

Post a Comment