Saturday 20 April 2013

MINGGU 16


Tarikh
15 April 2013 (Isnin)
Masa
705-815/815-925
Kelas
5K1/5S3
Tajuk
Penulisan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk esei
-          Membina ayat topic, ayat huraian dan ayat fokus
Aktiviti
Guru menyoal pelajar berkaitan gejala vandelisme
Berdasarkan pengetahuan sedia ada pelajar menjelaskan maksud vandelisme
Seterusnya pelajar akan menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk.
Sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting.
Guru membimbing pelajar untuk mengembangkan ayat menggunakan teknik ATAHAF .
Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, kerjasama
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
Semua pelajar 5S1 boleh menggunakan teknik ATAHAF untuk mengembangkan isi penting. Manakala 60% pelajar dapat menguasai teknik ATAHAF – 5K1

 
 

Tarikh
16 April  2013 (Isnin)
Masa
1130-1240
Kelas
4K1
Tajuk
Penulisan karangan
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk esei
-          Membina ayat topic, ayat huraian dan ayat focus
Aktiviti
Guru menyoal pelajar berkaitan gejala vandelisme
Berdasarkan pengetahuan sedia ada pelajar menjelaskan maksud vandelisme
Seterusnya pelajar akan menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk.
Sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting.
Guru membimbing pelajar untuk mengembangkan ayat menggunakan teknik ATAHAF .
Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, kerjasama
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
60% pelajar dapat mengembangkan isi penting dengan teknik ATAHAF.

 
 

Tarikh
17 April 2013 (Rabu)
Masa
815-925/945-1055/1130-1240
Kelas
5K1/5S3/5S1
Tajuk
Penulisan karangan (Sambungan)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti isi penting berdasarkan tajuk esei
-          Membina ayat topic, ayat huraian dan ayat focus
Aktiviti
Guru menyoal pelajar berkaitan gejala vandelisme
Berdasarkan pengetahuan sedia ada pelajar menjelaskan maksud vandelisme
Seterusnya pelajar akan menyenaraikan isi penting berdasarkan tajuk.
Sekurang-kurangnya 3 atau 4 isi penting.
Guru membimbing pelajar untuk mengembangkan ayat menggunakan teknik ATAHAF .
Sistem bahasa
Membina ayat
Pengisian
Ilmu: P.Moral
Nilai : Kegigihan, kerjasama
KBT: a) KB- Menjana idea
         b) Belajar cara belajar
BBB
Lembaran kerja
Refleksi
Semua pelajar mampu memikirkan isi penting dan cara menulis huraian.

 
 

Tarikh
18 April  2013(Khamis)   
Masa
705-815/1020-1130
Kelas
5K1/4K1
Tajuk
Sajak : Di bawah langit yang sama           
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-membincangkan persoalan yang terdapat dalam sajak yang dikaji
-menyatakan nilai yang terdapat dalam sajak tersebut.
Aktiviti
Seorang pelajar diminta mendeklamasi sajak.
Pelajar lain diminta menghayati maksud dan mencatatnya dalam lembaran grafik yang disediakan.
Sistem bahasa
Sebutan dan Intonasi
Pengisian
Ilmu : P. Moral
Nilai: Bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) KB – Mentafsir
         b) pembelajaran Kontekstual 
BBB
Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan persoalan yang terdapat dalam karya.


 

Tarikh
19 April 2013 (Jumaat)
Masa
705-815/815-925
Kelas
4K1/5S1
Tajuk
Novel : pengajaran
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Menyenaraikan 4 atau 5 pengajaran dari novel
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk menyampaikan pendapat tentang pengajaran dari novel.
Pelajar menyenaraikan 4 atau 5 pengajaran di papan hitam
 
Sistem bahasa
Sebutan dan intonasi
Pengisian
Ilmu : P.Moral
Nilai : Bertanggungjawab,kerjasama
KBT: a) KB-Mentafsir
         b) Pembelajaran Kontekstual
BBB
Novel Dirgahayu bahasaku
Refleksi
Semua pelajar dapat menyenaraikan pengajaran dr novel

 

No comments:

Post a Comment