Tarikh
|
6
Januari 2014 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat topic, ayat huraian dan
ayat fokus
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
Pelajar menulis ayat pendahuluan mengikut
teknik yang betul dengan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
7 Januari 2014 (Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
50% Pelajar menulis ayat pendahuluan
mengikut teknik yang betul
|
Tarikh
|
7 Januari 2014 (Selasa)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Pantun Enam Kerat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan maksud yang
terkandung dalam setiap rangkap.
-
Menyatakan persoalan yang
cuba dipaparkan dalam pantun tersebut.
|
Aktiviti
|
-Guru meminta para pelajar menerangkan
maksud pantun yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan
yg terdapat dlm pantun
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan
persoalan pantun enam kerat. Dan dapat mengaitkan dengan kehidupan harian.
|
Tarikh
|
8 Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Komsas : Pantun Enam Kerat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan maksud yang
terkandung dalam setiap rangkap.
-
Menyatakan persoalan yang
cuba dipaparkan dalam pantun tersebut.
|
Aktiviti
|
- Guru meminta para pelajar
menerangkan maksud pantun yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan
yg terdapat dlm pantun
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga remaja
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat menjelaskan
persoalan yang terdapat dalam pantun yang dipelajari.
|
Tarikh
|
8 Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Komsas : Pantun enam dan lapan kerat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan maksud pantun
tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam pantun enam dan lapan kerat.
|
Aktiviti
|
- pelajar menyatakan maksud setiap perenggan pantun yang dikaji .
-Guru membimbing pelajar untuk
memahami segalanya.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
30% pelajar dapat memberi maksud pantun yang dibaca .
|
Tarikh
|
9 Januari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola (FN+FN)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang
berpola FN+FN.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa ayat pada papan
hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan
atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FN.
- Setelah pelajar memahami, guru
mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola FN+FN
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
80% pelajar dapat mengenal pasti ayat
berpola FN+FN
|
Tarikh
|
9 Januari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah (Sambungan p&p hari Isnin)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat topic, ayat huraian dan
ayat fokus
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
Pelajar menulis ayat topic,ayat huraian, dan
ayat focus menggunakan jadual atau teknik pelindung.
|
Tarikh
|
10 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K3
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola (FN+FN)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang
berpola FN+FN.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa ayat pada papan
hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan
atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FN.
- Setelah pelajar memahami, guru
mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola FN+FN
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
70% pelajar dapat mengenal pasti ayat
berpola FN+FN
|
Tarikh
|
10 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
815-920
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Penulisan – Cara-cara menyayangi
sekolah
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk menulis
perenggan pendahuluan untuk karangan
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
80% pelajar dapat membina ayat yang
gramatis dan menulis ayat topic,ayat huraian dan ayat focus.
|
Tarikh
|
10 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
4K8
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Pembentukan Kata
Nama
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti Kata Nama
|
Aktiviti
|
-Guru menerangkan kepada para pelajar
pembahagian Kata Nama yang ada.
-Pelajar diminta melakar jadual untuk
mengkategorikan Kata Nama.
-Seterusnya pelajar akan memberi
contoh terhadap Kata Nama yang ada.
|
Sistem bahasa
|
Kata Nama
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks Tingkatan 4
|
Refleksi
|
40% Pelajar dapat memberi contoh Kata
Nama mengikut kategori yang tertentu.
|
No comments:
Post a Comment