Friday, 31 January 2014

MINGGU 2

Tarikh
6  Januari  2014 (Isnin)
Masa
9.45-10.55
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
4K8
Tajuk
Penulisan – Cara-cara menyayangi sekolah
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengembangkan isi penting dengan menggunakan teknik ATAHAF.
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan untuk karangan
Sistem Bahasa
Membina Ayat topic, ayat huraian dan ayat fokus
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.4
Refleksi
 Pelajar menulis ayat pendahuluan mengikut teknik yang betul dengan bimbingan guru.


  
Tarikh
7 Januari  2014 (Selasa)
Masa
 945-1055
Kelas
 5K3
Tajuk
Penulisan – Cara-cara menyayangi sekolah
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengembangkan isi penting dengan menggunakan teknik ATAHAF.
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan untuk karangan
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.5
Refleksi
50% Pelajar menulis ayat pendahuluan mengikut teknik yang betul



Tarikh
7 Januari  2014 (Selasa)
Masa
705-815
Kelas
5K1
Tajuk
Pantun Enam Kerat
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan maksud yang terkandung dalam setiap rangkap.
-          Menyatakan persoalan yang cuba dipaparkan dalam pantun tersebut.
Aktiviti
-Guru meminta para pelajar menerangkan maksud pantun yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan yg terdapat dlm pantun
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
Semua pelajar dapat menjelaskan persoalan pantun enam kerat. Dan dapat mengaitkan dengan kehidupan harian.



Tarikh
8 Januari  2014 (Rabu)
Masa
945-1055
Kelas
5K3
Tajuk
Komsas : Pantun Enam Kerat
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menjelaskan maksud yang terkandung dalam setiap rangkap.
-          Menyatakan persoalan yang cuba dipaparkan dalam pantun tersebut.
Aktiviti
- Guru meminta para pelajar menerangkan maksud pantun yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan yg terdapat dlm pantun
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Harga remaja
Refleksi
60% pelajar dapat menjelaskan persoalan yang terdapat dalam pantun yang dipelajari.



Tarikh
8 Januari  2014 (Rabu)
Masa
1130-1240
Kelas
4K8
Tajuk
Komsas : Pantun enam dan lapan kerat
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menerangkan maksud pantun tersebut.
-          Menjelaskan persoalan yang dibincangkan oleh pengarang dalam pantun enam dan lapan kerat.
     
Aktiviti
- pelajar  menyatakan maksud setiap perenggan  pantun yang dikaji .
-Guru membimbing pelajar untuk memahami segalanya.
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Refleksi
30% pelajar dapat memberi  maksud pantun  yang dibaca .

  

Tarikh
9 Januari  2014 (Khamis)
Masa
705-815
Kelas
5K1
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Tatabahasa : Ayat berpola (FN+FN)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti ayat yang berpola FN+FN.
Aktiviti
-Guru menulis beberapa ayat pada papan hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FN.
- Setelah pelajar memahami, guru mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
Sistem bahasa
Ayat berpola FN+FN
Penyerapan
Ilmu:  Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku teks  BM Tingkatan 5
Refleksi
80% pelajar dapat mengenal pasti ayat berpola FN+FN



Tarikh
9 Januari  2014 (Khamis)
Masa
945-1055
Kelas
4K1
Tajuk
Penulisan – Cara-cara menyayangi sekolah  (Sambungan p&p hari Isnin)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengembangkan isi penting dengan menggunakan teknik ATAHAF.
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan untuk karangan
Sistem bahasa
Membina Ayat topic, ayat huraian dan ayat fokus
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.4
Refleksi
 Pelajar menulis ayat topic,ayat huraian, dan ayat focus menggunakan jadual atau teknik pelindung.

  

Tarikh
10 Januari  2014 (Jumaat)
Masa
705-815
Kelas
5K3
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Tatabahasa : Ayat berpola (FN+FN)
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti ayat yang berpola FN+FN.
Aktiviti
-Guru menulis beberapa ayat pada papan hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FN.
- Setelah pelajar memahami, guru mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
Sistem bahasa
Ayat berpola FN+FN
Penyerapan
Ilmu:  Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku teks  BM Tingkatan 5
Refleksi
70% pelajar dapat mengenal pasti ayat berpola FN+FN



Tarikh
10 Januari  2014 (Jumaat)
Masa
815-920
Kelas
5K1
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Penulisan – Cara-cara menyayangi sekolah
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat:
-          Menulis  perenggan pendahuluan dengan format yang betul.
-          Mengembangkan isi penting dengan menggunakan teknik ATAHAF.
Aktiviti
-Guru membimbing pelajar untuk menulis perenggan pendahuluan untuk karangan
Sistem bahasa
Membina Ayat
Penyerapan
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku Teks BM T.5
Refleksi
80% pelajar dapat membina ayat yang gramatis dan menulis ayat topic,ayat huraian dan ayat focus.

  

Tarikh
10 Januari  2014 (Jumaat)
Masa
1040-1140
Kelas
4K8
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tajuk
Pembentukan Kata Nama
Objektif
Pada akhir sesi p&p para pelajar dapat :
-          Mengenal pasti Kata Nama
Aktiviti
-Guru menerangkan kepada para pelajar pembahagian Kata Nama yang ada.
-Pelajar diminta melakar jadual untuk mengkategorikan Kata Nama.
-Seterusnya pelajar akan memberi contoh terhadap Kata Nama yang ada.

Sistem bahasa
Kata Nama
Penyerapan
Ilmu:  Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
         b) Belajar cara belajar
BBB
Buku teks Tingkatan 4
Refleksi
40% Pelajar dapat memberi contoh Kata Nama mengikut kategori yang tertentu.


No comments:

Post a Comment