Tarikh
|
20
Januari 2014 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Penulisan – Faedah Rumah terbuka
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru memberi petikan karangan
yang bertajuk Faedah Rumah terbuka.
-Pelajar membaca petikan tersebut dan
guru membimbing mereka dengan meminta pelajar menggariskan contoh ayat topic dan
menerangkan maksud ayat topic dsb.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat topic, ayat huraian dan
ayat fokus
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar menulis ayat pendahuluan mengikut
teknik yang betul dengan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
21 Januari 2014 (Selasa)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Karangan Gambaran
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF
|
Aktiviti
|
Berdasarkan perbualan yang terdapat
dalam buku teks BM T.5 pelajar diminta untuk menulis tentang Faedah Mengadakan
majlis rumah terbuka
Guru dan para pelajar bersama-sama
menyenaraikan isi penting
Seterusnya guru membimbing pelajar
untuk menghasilkan perenggan pendahuluan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, Kerjasama,
hormat-menghormati
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan 5 faedah
majlis rumah terbuka dan berjaya menulis ayat pendahuluan.
|
Tarikh
|
21 Januari 2014 (Selasa)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Pantun Lapan Kerat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan maksud yang
terkandung dalam setiap rangkap.
-
Menyatakan persoalan yang
cuba dipaparkan dalam pantun tersebut.
|
Aktiviti
|
-Guru meminta para pelajar menerangkan
maksud pantun yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan
yg terdapat dlm pantun
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat menjelaskan
persoalan pantun enam kerat. Dan dapat mengaitkan dengan kehidupan harian.
|
Tarikh
|
22 Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Komsas : Pantun Lapan Kerat
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan maksud yang
terkandung dalam setiap rangkap.
-
Menyatakan persoalan yang
cuba dipaparkan dalam pantun tersebut.
|
Aktiviti
|
- Guru meminta para pelajar
menerangkan maksud pantun yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan persoalan
yg terdapat dlm pantun
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat menjelaskan
persoalan yang terdapat dalam pantun yang dipelajari.
|
Tarikh
|
22 Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Komsas : Sajak Diperpustakaan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan maksud sajak
tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam sajak .
|
Aktiviti
|
- pelajar menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji .
-Guru membimbing pelajar untuk
memahami segalanya.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : K.Melayu
Nilai : Kerjasama
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi harga Remaja
|
Refleksi
|
50% pelajar dapat memberi maksud pantun yang dibaca .
|
Tarikh
|
23 Januari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola (FN+FN)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang
berpola FN+FN.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa ayat pada papan
hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan
atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FN.
- Setelah pelajar memahami, guru
mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola FN+FN
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Semua
pelajar dapat mengenal pasti ayat berpola FN+FN
|
Tarikh
|
23 Januari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1 (PBM)
|
Tajuk
|
Penulisan – Faedah Rumah terbuka (Sambungan)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF.
|
Aktiviti
|
-Guru memberi petikan karangan
yang bertajuk Faedah Rumah terbuka.
-Pelajar membaca petikan tersebut dan
guru membimbing mereka dengan meminta pelajar menggariskan contoh ayat topic dan
menerangkan maksud ayat topic dsb.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat topic, ayat huraian dan
ayat fokus
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Pelajar menulis ayat pendahuluan mengikut
teknik yang betul dengan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
24 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K3
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa : Ayat berpola (FN+FN)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti ayat yang
berpola FN+FN.
|
Aktiviti
|
-Guru menulis beberapa ayat pada papan
hitam.
-Pelajar diminta untuk menggariskan
atau mengkategorikan ayat tersebut mengikut pola FN+FN.
- Setelah pelajar memahami, guru
mengedarkan pula lembaran kerja sebagai pengukuhan.
|
Sistem bahasa
|
Ayat berpola FN+FN
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Semua pelajar dapat mengenal pasti
ayat berpola FN+FN
|
Tarikh
|
24 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
815-920
|
Kelas
|
5K1
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Karangan Gambaran
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menulis perenggan pendahuluan dengan format yang
betul.
-
Mengembangkan isi penting
dengan menggunakan teknik ATAHAF
|
Aktiviti
|
Berdasarkan perbualan yang terdapat
dalam buku teks BM T.5 pelajar diminta untuk menulis tentang Faedah Mengadakan
majlis rumah terbuka
Guru dan para pelajar bersama-sama
menyenaraikan isi penting
Seterusnya guru membimbing pelajar
untuk menghasilkan perenggan pendahuluan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kegigihan, Kerjasama,
hormat-menghormati
KBT : a) Menjana idea
b) Pembelajaran Kontekstual
|
BBB
|
Buku Teks BM T.5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan 5 faedah
majlis rumah terbuka dan berjaya menulis ayat pendahuluan.
|
Tarikh
|
24 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
4K8
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Pembentukan Kata Nama (
Sambungan )
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti Kata Nama
|
Aktiviti
|
-Guru menerangkan kepada para pelajar
pembahagian Kata Nama yang ada.
-Pelajar diminta melakar jadual untuk
mengkategorikan Kata Nama.
-Seterusnya pelajar akan memberi
contoh terhadap Kata Nama yang ada.
|
Sistem bahasa
|
Kata Nama
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar dapat memberi contoh Kata Nama
mengikut kategori yang tertentu.
|
Tarikh
|
25 Januari 2014 (Sabtu Ganti 1 : Jadual Isnin)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K8
|
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Pembentukan Kata Nama (
Sambungan )
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti Kata Nama
|
Aktiviti
|
-Guru menerangkan kepada para pelajar
pembahagian Kata Nama yang ada.
-Pelajar diminta melakar jadual untuk
mengkategorikan Kata Nama.
-Seterusnya pelajar akan memberi
contoh terhadap Kata Nama yang ada.
-Guru memberi latihan pengukuhan agar
pelajar lebih faham.
|
Sistem bahasa
|
Kata Nama
|
Penyerapan
|
Ilmu:
Isu Semasa/P.Moral
Nilai: bekerjasama, bertanggungjawab
KBT: a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku teks Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyelesaikan tugasan
yang diberi oleh guru.
|
No comments:
Post a Comment