Tarikh
|
13
Januari 2014 (Isnin)
|
Masa
|
9.45-10.55
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Penulisan – Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengenal pasti 6 isi tersurat
dalam petikan
-
Menulis 2 isi tersirat
berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk mencari
isi tersurat dalam petikan.
-Seterusnya menulis isi tersirat
berdasarkan arahan soalan.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM T.4
|
Refleksi
|
50% Pelajar mampu menyenaraikan isi tersurat
melalui petikan yang diberi.
|
TARIKH : 14
JANUARI 2014 (SELASA)
CUTI UMUM
SEMPENA MAULIDUR RASUL
|
Tarikh
|
15
Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Komsas : Dirgahayu Bahasaku
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menjelaskan maksud yang
terkandung dalam setiap rangkap sajak
-
Menyatakan nilai dan
pengajaran yang cuba dipaparkan dalam sajak
tersebut.
|
Aktiviti
|
- Guru meminta para pelajar
menerangkan maksud sajak yang di pelajari.
- Pelajar juga menjelaskan nilai yg
terdapat dlm sajak tersebut yang boleh dijadikan iktibar.
|
Sistem Bahasa
|
Sebutan dan Intonasi
|
Penyerapan
|
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya
4 nilai dan 4 pengajaran yang dipelajari melalui sajak tersebut.
|
Tarikh
|
15
Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
1130-1240
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Komsas : Sajak Harga Remaja
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Menerangkan maksud sajak
tersebut.
-
Menjelaskan persoalan yang
dibincangkan oleh pengarang dalam sajak tersebut.
|
Aktiviti
|
--Guru membimbing pelajar untuk
memahami maksud yang terkandung dalam sajak tersebut.
- Berdasarkan maksud , pelajar diminta
mengisi tempat kosong yang merupakan maksud bagi sajak tersebut untuk menguji
daya ingatan para pelajar terhadap p&p pada hari ini.
|
Sistem Bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Antologi Harga Remaja.
|
Refleksi
|
30% pelajar dapat memberi maksud sajak yang dibaca .
|
Tarikh
|
16 Januari 2014 (Khamis)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Bahasa Melayu
|
Objektif
|
Tatabahasa : Kata Sendi Nama
|
Aktiviti
|
-Berdasarkan petikan yang terdapat
dalam buku teks, para pelajar diminta untuk mengenal pasti Kata Sendi Nama
yang digunakan.
- Seterusnya pelajar akan menggunakan
kata sendi nama itu untuk menghasilkan perenggan ayat mereka sendiri.
|
Sistem Bahasa
|
Kata Sendi Nama
|
Penyerapan
|
Ilmu : Isu Semasa
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
80% Pelajar dapat mengenal pasti Kata
Sendi Nama yang terdapat dalanm petikan yang diberi. Setersunya Berjaya menghasilkan
perenggan mereka sendiri.
|
Tarikh
|
16 Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
945-1055
|
Kelas
|
4K1
|
Tajuk
|
Penulisan – Rumusan (Pemulihan BM)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengenal pasti 6 isi tersurat
dalam petikan
-
Menulis 2 isi tersirat
berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk mencari
isi tersurat dalam petikan.
-Seterusnya menulis isi tersirat
berdasarkan arahan soalan.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
|
Buku Teks BM T.4
|
|
Pelajar dapat menyenaraikan 2 isi tersirat
dan menulis rumusan dengan format lengkap.
|
Tarikh
|
17 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
705-815
|
Kelas
|
5K3
|
Tajuk
|
Kata Sendi Nama
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Mengenal pasti Kata sendi
nama yang terdapat petikan yang diberi.
|
Aktiviti
|
-Berdasarkan petikan yang terdapat
dalam buku teks, para pelajar diminta untuk mengenal pasti Kata Sendi Nama
yang digunakan.
- Seterusnya pelajar akan menggunakan
kata sendi nama itu untuk menghasilkan perenggan ayat mereka sendiri.
|
Sistem Bahasa
|
Kata Sendi Nama
|
Penyerapan
|
Ilmu : Isu Semasa
Nilai : Kegigihan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Buku Teks BM Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti Kata Sendi Nama
yang terdapat dalanm petikan yang diberi. Setersunya Berjaya menghasilkan
perenggan mereka sendiri.
|
Tarikh
|
17 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
815-920
|
Kelas
|
5K1
|
Tajuk
|
Penulisan – Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat:
-
Mengenal pasti 6 isi tersurat
dalam petikan
-
Menulis 2 isi tersirat
berdasarkan arahan soalan.
|
Aktiviti
|
-Guru membimbing pelajar untuk mencari
isi tersurat dalam petikan.
-Seterusnya menulis isi tersirat
berdasarkan arahan soalan.
-Pelajar juga akan menjawab soalan
pemahaman berdasarkan petikan rencana yang dibaca.
|
Sistem bahasa
|
Membina Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu : P.Moral
Nilai : Kerjasama, kesederhanaan
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi
tersurat dari petikan dan 2 isi tersirat.
|
Tarikh
|
17 Januari 2014 (Jumaat)
|
Masa
|
1040-1140
|
Kelas
|
4K8
|
Tajuk
|
Membina Ayat ( Kata tunggal/ Kata
Ganda)
|
Objektif
|
Pada akhir sesi p&p para pelajar
dapat :
-
Menulis ayat dengan
menggunakan Kata tunggal/kata ganda.
|
Aktiviti
|
Guru menulis beberapa kata tunggal dan
kata ganda di papan hitam.
Pelajar diminta menulis ayat
berdasarkan perkataan yang diberi
Guru menyemak ayat pelajar.
|
Sistem Bahasa
|
Kata Tunggal/Kata Ganda.
|
Penyerapan
|
Ilmu : Isu semasa
Nilai : Bertanggungjawab
KBT : a) Mengenal pasti
b) Belajar cara belajar
|
BBB
|
Lembaran Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar masih memerlukan bimbingan
ketika membina ayat.
|
No comments:
Post a Comment